0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skall man se krasst på det hela så behöver nog den energi vi förbrukar bli ännu dyrare för att mänskligheten skall vakna upp och fråga sig vart vi är på väg...Skulle elbolagen börja tjäna mindre pengar kommer skatterna att höjas.Jag tror aldrig mer att vi får se låga elpriser, eller energipriser överhuvudtaget, om inte fusionskraften får sin lösning.
Högre energipriser driver fram smartare lösningar, lösningar som redan idag bara är något dyrare än den befintliga som i mångt och mycket bygger på fossila bränslen och kärnkraft.T.ex. sol, vind och vågkraft, bränsleceller eller kanske t.o.m kall fusion.Jag är absolut inte motståndare till energiproduktion, eller konsumtion, men visst måste vi väl ändå tänka längre än näsan räcker, innan det är för sent.Kärnkraften (och kärnvapen) är det största gissel som vi har att hantera, både i nutid och framtiden, och jag skulle bli extremt förvånad om inte terrorister, pirater, diktatorer, dekadenta nationer (läs Ryssland) eller någon av våra rika stormakter med hybris (läs USA) kommer att bevisa mig rätt inom en inte allt för avlägsen framtid.Visst skulle även jag vilja ha förmågan att stoppa huvudet i sanden, och "säkert veta" att kärnkraften är lösningen, men det kan jag för mitt liv inte förmå mig till, det finns allt för många osäkra faktorer inblandade för att jag skall ha den typen av blind tro på att det "löser sig nog".Dock, och detta är viktigt, det är min uppfattning, andra får naturligvis ha sin tro.För övrigt är detta med för och emot kärnkraft rätt likt religion, det finns hur många exempel som helst på att kärnkraften har varit, och är, farlig.Minns att det inte var mer än ett par år sedan vi var typ 30 minuter från en härdsmälta i Sverige!Hade inte personalen struntat i sin säkerhetsmanual, larmen, och inövade arbetssätt hade det förmodligen inträffat.Trots detta finns det många som tror att kärnkraften är både trygg och en lösning som vi utan större risker kan bygga ut för att även försörja u-länder med energi.Som sekulariserad kristen anser jag mig ha en sund skepsis till både tron på gud, och tron på kärnkraftens ofarlighet.Men som sagt, jag hindrar ingen att tro eller predika motsatsen.
Citat från: Rickard skrivet 31 januari 2011, 11:25:14Högre energipriser driver fram smartare lösningar, lösningar som redan idag bara är något dyrare än den befintliga som i mångt och mycket bygger på fossila bränslen och kärnkraft.T.ex. sol, vind och vågkraft, bränsleceller eller kanske t.o.m kall fusion.Jag är absolut inte motståndare till energiproduktion, eller konsumtion, men visst måste vi väl ändå tänka längre än näsan räcker, innan det är för sent.Kärnkraften (och kärnvapen) är det största gissel som vi har att hantera, både i nutid och framtiden, och jag skulle bli extremt förvånad om inte terrorister, pirater, diktatorer, dekadenta nationer (läs Ryssland) eller någon av våra rika stormakter med hybris (läs USA) kommer att bevisa mig rätt inom en inte allt för avlägsen framtid.Visst skulle även jag vilja ha förmågan att stoppa huvudet i sanden, och "säkert veta" att kärnkraften är lösningen, men det kan jag för mitt liv inte förmå mig till, det finns allt för många osäkra faktorer inblandade för att jag skall ha den typen av blind tro på att det "löser sig nog".Dock, och detta är viktigt, det är min uppfattning, andra får naturligvis ha sin tro.För övrigt är detta med för och emot kärnkraft rätt likt religion, det finns hur många exempel som helst på att kärnkraften har varit, och är, farlig.Minns att det inte var mer än ett par år sedan vi var typ 30 minuter från en härdsmälta i Sverige!Hade inte personalen struntat i sin säkerhetsmanual, larmen, och inövade arbetssätt hade det förmodligen inträffat.Trots detta finns det många som tror att kärnkraften är både trygg och en lösning som vi utan större risker kan bygga ut för att även försörja u-länder med energi.Som sekulariserad kristen anser jag mig ha en sund skepsis till både tron på gud, och tron på kärnkraftens ofarlighet.Men som sagt, jag hindrar ingen att tro eller predika motsatsen.Den dagen vindkraft och solkraft finns när vi behöver den kanske även jag blir religiös.Har du besökt ett kärnkraftverk någon gång? Det är förmodligen den säkraste platsen i världen.Det har dött fler personer i olyckor med vattenkraft och vindkraft än kärnkraft... för att inte tala om olyckor med kol eller olja.Kärnkraft är dessutom mig veterligen det enda energislag som redovisar i princip varje molekyl som befinner sig i verkets omsättningsomlopp samt tar hand om varje form av avfall.Det var vidare ingen som helst risk för någon härdsmälta i den incident du nämner, det är ren desinformation (läs skitsnack)! Hävdar du motsatsen får du vara så god att redogöra för hur den skulle kunnat uppstå. Jag hjälper dig och bifogar redogörelse för händelsen:http://entrac.iaea.org/I-and-C/TM_BETHESDA_2007_06/CD/Abstracts+pdf/June-20/Session3/Abstract_Sweden_Ohlson.pdfDen största risken med kärnkraft är om mullorna i Iran får igång något verk och lyckas producera plutonium. Men de är å andra sidan så galna så lyckas de inte med det så hittar de på något än värre. De har ju lovat frigöra "himlens eld" över Israel snart.Mänsklighetens största gissel i mina ögon är religion och inte kärnkraft!
Herregud, om en sån enkel olycka kräver 60 förbättringar i säkerheten I SVERIGE, hur tror ni att det ser ut i Ryssland, Kina, Korea....Jag såg dokumentären om olyckan, och den säkerhetsexpert som uttalade sig om olyckan påstod att det skulle ha blivit en härdsmälta om personalen litat på larmen, och följt instruktionerna som sa att de inte fick gå in i reaktorhallen för att manuellt säkerställa kylningen. (typ)Som tur var tog personalen egna beslut i fråga och kunde lösa problemen.Jag är inte helt säker på att IAEA har full insikt i vad som hände...Vissa saker vill nog berörda parter inte prata så högt om.Jag såg ingen dementi om risken för härdsmälta i den dokumentation du länkade till.
"All four sub divisions was restored manually by connecting the station to the 70 kV grid."Jag har arbetat i 23 år inom industrin, inom el/styr/regler och när jag läser dessa rader så tänker jag bara, tack gode gud för att ALLTIHOP inte löste ut när dom manuellt kopplade 500V till 70kV systemet.Riskerna med den typen av manövrar är oerhört stor, om infasningen av den nya kraften inte sker på exakt rätt sätt riskerar hela ställverket att lösa ut.Lägg desutom till det faktum att en stor del av personalen som jobbade när det hände var semestervikarier så tror jag de flesta förstår hur otroligt nära ögat det var.De manuella åtgärderna var dessutom åtgärder som låg utanför deras instruktioner, man får bara göra så om man är säker på att härden är säkrad, vilket den inte var, och framförallt så larmade det en massa larm som gjorde deras åtgärder regelvidriga.Ett enda misstag, eller missbdömning i det läget som gjort att de två nödkylningspumparna stannat hade orsakat en härdsmälta.Kallar du inte det nära ögat vet jag inte vad jag skall säga.Jag har utfört hundratals kontroller av säkerhetssystem inom industrin under mina verksamma år, och min erfarenhet är, precis om man kan läsa i rapporten, att det är oehört dålig funktion på säkerhetssystemen, och att det inte alls är ovanligt att de inte är konstruerade, eller konfigurerade på ett sätt som gör att de kan hantera en riktig nödsituation.Testerna är en kontroll, den riktiga kontrollen får man när det verkligen händer något, och i det fall vi nu talar om så kan vi ju med blotta ögat se att det var mer eller mindre bara slumpen som gjorde att alla fyra systemen inte slogs ut.
Nästa generations kärnkraft använder dagens avfall som bränsle och slutprodukten är fri från radioaktivitet efter några hundra år. Dagens avfall räcker med än väl hundratals år som energikälla i dessa reaktorer.