Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: konvertera till vattenburet - hur ska man räkna?  (läst 1931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
konvertera till vattenburet - hur ska man räkna?
« skrivet: 26 januari 2011, 15:26:27 »
Sitter och räknar hit och dit på diverse värmelösningar..

En av de faktorer som jag har absolut 0 koll på är kostnaden för att installera ett vattenburet system. då pratar jag inte om själva pannan utan bara rör och element så att säga.

Det är 183m2 boyta i en 1 1/2 plans kåk. Kattvindar och nockvind är fullt tillgängliga (och kalla).
Avlopp och vatten går i dagsläget mellan våningarna i en inbyggd låda eller hur man nu säger som går från bastu i nedre plan till toa i övre plan. Toa i övre plan ligger med ena väggen mot kattvind.

Från "pannrummet" till bastun är det ett rum och det är det badrum som skall renoveras helt och hållet och från badrummet når man bastun.

I hela huset är det ett FTX ventilationssystem draget så i de flesta fall finns det helt ok dragningar man kan följa.

Vad skulle ni tippa är en ungefärlig totalkostnad för vattenburet (exkl värmekälla) baserat på att en hantverkare gör det åt mig.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: konvertera till vattenburet - hur ska man räkna?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2011, 15:32:24 »
Åtanke skall tas till att det inte kommer vara något högtempsystem


Huset är platta på mark med nivellgolv i hela nedre planet gjort enligt konstens alla regler. Det är således en luftspalt mellan plattan och golv. Vet inte om det därmed lämpar sig för någon typ av golvvärme som inte behöver tryckas ner i betongen. Jag är inte intresserad av golvvärme per se utan tänkte mer i fall det skulle vara ett billigt dragningsalternativ (men det har jag ju svårt att se).

Jag förväntar mig ingen offert utan mer lite tankar och funderingar från er som redan räknat på detta eller kanske rent av gjort en konvertering enligt ovanstående.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: konvertera till vattenburet - hur ska man räkna?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2011, 15:35:57 »
5000:- per radiator inkopplad och klar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: konvertera till vattenburet - hur ska man räkna?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2011, 15:55:59 »
Det kan nog kosta lite till. Allt beror på omständigheterna runt konverteringen
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: konvertera till vattenburet - hur ska man räkna?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2011, 15:57:17 »
De flesta tar mellan 5000 och 6500kr per raditor inkl. Stammar och driftsättning. Golvvärme hamnar på ca 1500kr till 2500per m2. Beroende på systemlösning.
Ca 25% av båda summorna är arbetstid och kan halveras med rot-bidraget.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: konvertera till vattenburet - hur ska man räkna?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2011, 01:22:26 »
med 14 radiatorer gissar jag att 70 000 är lite lågt. Men om det blir så lågt är ju ingen gladare än jag :)

Jag värderar lidandet av en llvp till ca 100 000 och då är man ju nästan hemma. Saknas bara en vatten vp.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!