0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Verifierat att knäpptanken är kopplad i serie och på rätt sätt. Kör just nu med ett fast varvtal (6) på cirk.pumpen genom att ha ökat tempdiffen under optimuminställningarna till max.
Hej,VP installerad höst 2009. Thermias egen 100L knäpptank installerades ett par månader efter det pga väldigt mycket knäppningar. Det har inte hjälpt ett dugg och nu är vi inne på andra vintersäsongen med dessa eländiga knäppningar. Emellanåt blir vi väckta om nätterna av knäppningarna. Det börjar bli riktigt jobbigt nu och vi överväger att faktiskt sälja huset. VVS-installatör har vid flera tillfällen varit hemma och mekat med inställningarna i servicemenyn. Inget har hjälpt och vi är tillbaks till (nästan) fabriksinställningar igen.Har haft långa diskussioner med Thermia om detta och jag är införstådd med att det är cirk.pumpen som varvar upp till max innan ventilen öppnar efter VV produktion som ger upphov till dessa knäppningar, vilket enligt mig är helt vansinnigt korkat (och fler på detta forum).Jag kör version 1.0 av mjukvaran och enligt Thermia ska där finnas en "fix" i 1.4 (som troligen släpps i april) för att kunna ställa in startvarvtalet på cirk.pump. Jag hoppas verkligen på denna lösning, men det låter långsökt.Borde inte 100L extra göra åtminstone en liten märkbar skillnad?Jag kan också passa på att nämna att knäppningarna verkar komma från golv där radiatorrören troligen gnider mot bjälklaget, men det är inget litet projekt att riva upp allt och åtgärda.Verifierat att knäpptanken är kopplad i serie och på rätt sätt. Kör just nu med ett fast varvtal (6) på cirk.pumpen genom att ha ökat tempdiffen under optimuminställningarna till max.Någon här som har fler idéer eller förslag angående detta så vore jag oerhört tacksam.
Borde inte 100L extra göra åtminstone en liten märkbar skillnad?
Jag har en 80-liters tank och med den försvann alla problem med knäppningar.Iofs inte samma system i övrigt, men principen är ju den samma...
Carl N: Jag har diskuterat detta med installatören och han påstår att det är kopplat på det sättet. Det finns en röd märkning på knäppkärlet vid anslutningen till inmatningen och en blå för utamatningen? Är detta rätt?