0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej David....som du kanske såg så skrev jag att snittet när folks hus börjar söka tillskott ligger vid -6-8 ºC i västsverige där jag håller till så ligger temperaturen sällan under dom graderna.....nu har vi iof haft två kalla vintrar i rad, men det är vintrar vi aldrig har sett förut eller kanske aldrig ser igen.....En luft/luftvärmepump får aldrig säljas som en primär värmekälla utan ett tillskott till ditt andra system pga att den inte har någon som helst backup om den krånglar dessutom så ska den värme huset i från ett ställe vilket skulle ge ganska kraftig luftomsättning om värmepumpen skulle klara huset vid DUT.Sen det här med att du tycker jag skulle rekomendera att sätta två pumpar på var och vart annat ställe man kommer till är totalt och i väldigt många avseende fel.På en 140 kvm stor enplansvilla tycker du själva att man ska ha värmepumpar i alla ändar av huset?Dessutom så spar man ca 75%-80% av det man kan spara på en luftvärmepump med den första man sätter dit vilket kanske ger den andra att spara 1500-2000kwh per år tycker du själva att den investeringen på ca 20 000:- är relevant för en andra pump när man nog med största sannorlighet kan säga att en luft/luft pump har en livslängd på ca 10 år?Men den största orsaken till att den aldrig får säljas som en primär värmekälla är för att om den går sönder vid -15 ºC så skall man kunna sätta på sina elelement och i lugn och ro invänta reparatör....
Doggydoggen säg det du säger till Agda 78 när värmen strejkar....
En luft/luftvärmepump får aldrig säljas som en primär värmekälla utan ett tillskott till ditt andra system pga att den inte har någon som helst backup om den krånglar dessutom så ska den värme huset i från ett ställe vilket skulle ge ganska kraftig luftomsättning om värmepumpen skulle klara huset vid DUT.Sen det här med att du tycker jag skulle rekomendera att sätta två pumpar på var och vart annat ställe man kommer till är totalt och i väldigt många avseende fel.På en 140 kvm stor enplansvilla tycker du själva att man ska ha värmepumpar i alla ändar av huset?Dessutom så spar man ca 75%-80% av det man kan spara på en luftvärmepump med den första man sätter dit vilket kanske ger den andra att spara 1500-2000kwh per år tycker du själva att den investeringen på ca 20 000:- är relevant för en andra pump när man nog med största sannorlighet kan säga att en luft/luft pump har en livslängd på ca 10 år?Men den största orsaken till att den aldrig får säljas som en primär värmekälla är för att om den går sönder vid -15 ºC så skall man kunna sätta på sina elelement och i lugn och ro invänta reparatör....
jag har hellre en stark värmepump när det är kallt än en som är svag när det är varmt....
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 29 januari 2011, 11:55:24jag har hellre en stark värmepump när det är kallt än en som är svag när det är varmt....Jag tror dessvärre inte att du riktigt har hängt med i utvecklingen på senare år när det gäller luftvärmepumpar Nisse-Gurra. Idag kan man ju få båda delar/fördelarna om man så önskar, och med 2 st pumpar eller kanske t.om 3 st så kan man ändå alltså uppnå största möjliga besparing både vid ett litet värmebehov i husen samtidigt som man klarar sig utan minsta tvekan med bara pumparna lätt ned till en utetemp på ca 25-30 minusgrader. Mvh Raffen.