0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Framl temp (vid -15 ute): 55c = Kurva.Med den inställningen kommer din värmepump mer eller mindre att vara en ren elpanna när det blir kallare än -10 grader ute.
Värdet Värme från vid utetemp: 23c borde vara ställd på ca 16°C istället för 23.
Vad visar utetempgivaren, stämmer den?Har du rumsgivaren monterad och aktiverad?
Golvvärmen skall dock, då den är/kan vara så energikrävande ställas ned så mycket som möjligt, om du inte vet att det är VÄL isolerat under golvet.
Om jag vore i dina kläder skulle jag stänga av eltillskottet helt
Har kollat igenom lite med det du skrev Rickard.Antar att sommarläge är "Värme från vid utetemp" på min display, den stod på 23 grader.Elpannans börvärde var 55, ställde ner den till 45 nu!Det jag dock inte riktigt förstår är hur man ska ställa in kurvan. Skriver ner lite vad pannan är inställd på så kan ni ju se om nånting ser helt galet ut Max effekt elpanna: 6kWTemperatur elpanna: 45cShunt fördröjd: 180minFraml temp (vid -15 ute): 55cVärme från vid utetemp: 23cMax tillåten framl temp: 70cMin tillåten framl temp: 24cDrift kompressor: 33050kWh 2.2kWKompr senast 24h: 3h 6minKompr starter senast 24h: 9stElvärmedrift: 65075kWhNu har jag skruvat på shuntventilen manuellt för att få värme, bra eller dåligt? Ingen aning, men nu börjar åtminstone pumpen pumpa ut lite värme igen!
Ska elementen vara kalla i botten och ett litet stycke upp och har det med hastigheten på cirkulationspumen till elementen att göra,jag vet inte om det är en för eller nackdel för värmepumpen om vattnet cirkulerar fortare, skillnad mellan tillopp och retur är cirka 5 grader