0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den lagen är väl ändå inte tvingande? När vi köpte vårt hus valde vi att avsäga oss energideklaration. Det är ju bara massa svammel, att isolera, täta dörrar och byta fönster gör saken bättre kan jag räkna ut själv.
Jag har just haft den lagstadgade energigenomgången i mitt nuvarande hus pga en försäljning frammåt våren .först påstår gubben att 19000kwh/år för 92 m2 +75m2 uppvärmd källare är för mycket därför att man inte får räkna med källaren då denna är att betrakta som biutrymme trots att den används som bostadsdel...sedan som åtgärd för att få ner elförbrukningen så ger han som förslag att täta de gamla dörrarna vilket ifs är ok, men också att montera en luft/luft värmepump!!?? och att jag på det kan halvera uppvärmningskostnaden jag skulle vilja se det huset som halverar sin uppvärmningskostnad med luft/luft värmepump när man redan har bergvärme och solfångare...5000kr för ingenting
Citat från: Strip skrivet 17 januari 2011, 13:00:34Den lagen är väl ändå inte tvingande? När vi köpte vårt hus valde vi att avsäga oss energideklaration. Det är ju bara massa svammel, att isolera, täta dörrar och byta fönster gör saken bättre kan jag räkna ut själv.enligt mäklaren är man tvingad att göra en energideklaration, menar du att man kan avsäga sig den?isf ska jag tvinga mäklaren att betala den.
När jag tog cert så fick vi inte använda värmepump som råd etersom det är husets energiförbrukning man ska minska och en värmepump minskar inte den, däremot är det givetvis gynnsamt för plånboken.Det fanns i princip bara 2 råd man kan ge. Det ena är att isolera vinden (om det inte var gjort) och det andra att täta dörrar. Därför står det självklart på alla besiktningar.Energibesiktning är ett av de största rip-off jag skådat.
Citat från: Toprunner skrivet 17 januari 2011, 13:09:45När jag tog cert så fick vi inte använda värmepump som råd etersom det är husets energiförbrukning man ska minska och en värmepump minskar inte den, däremot är det givetvis gynnsamt för plånboken.Det fanns i princip bara 2 råd man kan ge. Det ena är att isolera vinden (om det inte var gjort) och det andra att täta dörrar. Därför står det självklart på alla besiktningar.Energibesiktning är ett av de största rip-off jag skådat. "Cert"? Vad är det för certifikat? Är du energirådgivare?
Energideklaration är obligatorisk vid försäljning av hus sedan en tid tillbaks. På sikt blir den obligatorik förr alla fastigheter som det redan nu är på andra fastigheter utom på egna hem. http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Energideklaration/Villaagare/Vlka-byggnader-berors/
Ja det är bara att instämma här att de här s.k Energideklarationerna är oftast rena slämtet alltså, sen är det faktiskt så att det finns en tvingande lag på att denna måste utföras vid en försäljning/ägarbyte på en fastighet. Sen är det väl lite märkligt tycker jag att Cougar reagerade så väldigt på rådet av att installera luftvärmepump eftersom det var väl ett av de bästa råd som jag har sett när det gäller Energideklarationer ivf. Det vet väl de flesta vid det här laget att 1 eller ev 2 st rekorderliga luftvärmepumpar är klart mkt billigare i driftskostnad när det gäller uppvärmningen av en fastighet än motsvarande bergvärme. Mvh Raffen.