0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ecozenit känns som lite overkill om du bara skall ha en tank att ladda med kaminen. Kolla på en 'standardtank' och EcoLogic till VP'n istället.
Får du inte borra där du bor?Ditt paket kostar nog mer än en standard bergvärmeinstallation, så pengar verkar inte vara problemet?
Hej! Vi har ganska liknande förutsättningar du och jag. Intressant med en till som kikar på EcoZenith. Var ligger du i tiden med din installation?Som purjo säger så har ju EcoZenith en rätt dryg prislapp men hur man än vänder och vrider på det så går det inte komma ifrån att den kan göra en väldig massa saker... Vad man än får för infall i framtiden så känns det som att man har täckning för det. Bara att jacka på lixom... och utan att hacka PLC loopar själv (även om det kan va skoj iofs). Tror även att EcoZenith och andra "färdiga" koncept från större tillverkare kommer ha hög igenkänningsfaktor och stå sig bra på "andrahandsmarknaden" jämfört med egenhändiga byggen även om de senare fungerar aldrig så bra.I mitt fall ställer jag EcoPart 8.5/EcoZenith (ca 75.000) mot Nibe 1245 (ca 60.000) vilket nog vore det andra alternativet för mig, och då kan jag inte låta bli att tycka att EcoZenith i jämförelse är väldigt spännande med all sin flexibilitet, och att det är värt 15.000 att "framtidssäkra". Systemet skall ju förhoppningsvis ändå sitta i kåken i en förfärlig massa år.My 2 cent.. kan inte komma med nån bättre input än eftersom jag fortfarande är på planeringsstadiet, men så tänker jag iaf. Det som jag ser som svagheten med EcoZenithen är att den är så ny, det går ju knappt att hitta nåt att läsa om hur den fungerar i verkliga hus...
Hur länge måste man elda med 7kW kamin för att värma 1000 liter vatten, hur länge räcker det osv...