0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har glykol i hela radiatorsystemet.
Jag skulle satsa på denna typen av installation:http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-3.pdfSka du köra fast kondensering så måste du köra mot din panna eller annat vattenmagasin, det går inte att köra fast direkt mot radiatorerna och använda termostater, din VP kommer ta skada då.
Citat från: Carl N skrivet 16 januari 2011, 21:11:48Jag skulle satsa på denna typen av installation:http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-3.pdfSka du köra fast kondensering så måste du köra mot din panna eller annat vattenmagasin, det går inte att köra fast direkt mot radiatorerna och använda termostater, din VP kommer ta skada då.Gäller detta även om jag kör med plattvärmeväxlare mellan retur och värmepump.Pumpen får ju en egen slinga då, så flödet genom pumpen kan vara högt och stryps inte med termostaterna. Skillnaden i framledning och retur är ju ca 10 grader som pumpen kan jobba med. Om tempen i radiatorerna varierar med några grader kanske inte spelar så stor roll om termostaterna stryper då det blir för varmt. Blir inte hela radiatorkretsen som ett vattenmagasin på det viset? Kan inte så mycket om detta, men vill gärna förstå bättre hur det fungerar.
Ok, fast kondensering mot radiator kan jag glömma då. Synd.Nibe ser utmärkt ut. Bara det att dryga 47.000 för bara pumpen är mycket pengar. Jag vet att det inte går att jämföra, men hos tex sfinx köper man hela systemet med ack-tank, ackumulatortank med slingor, styrsystem, mm för samma pengar. Sfinx pump kostar 15.000, och havererar den efter 2 år så har jag ändå tjänat in den, förutsatt att jag får det att fungera förstås. Niben når break-even efter kanske 5 år. Det tycker jag är för länge.Har även sett att de säljer chofu 10kW på konkursauktion, men även den har fast kondensering fast den är inverterstyrd. Vet inte om jag vågar chansa på något sådant. Det får vara riktigt billigt då.Största dilemmat är att få en vettig återbetalningstid verkar det som.