0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att köra autofläkt är ingen COP höjare. mindre effekt in mindre effekt ut. Högre fläkt jämnare temperatur.
Någon som kan svara på hur ME innedelen känner av temperaturen i rummet när I-SEE är AVaktiverat?
Citat från: Pluttas skrivet 15 januari 2011, 20:54:22Någon som kan svara på hur ME innedelen känner av temperaturen i rummet när I-SEE är AVaktiverat?temp givare plaserad på höger sida av innerdel, du ser där typ liten galler, bakom den gömersig temp givaresom känner av rumstemperaturen och oavset om i-see är på eller inteMvh.
Tack för alla svar!MEN:Är lite kluven i det hela...Fläktläge AUTO: Lägre värmeavledning från innedelen -> Mer värme återvänder till utedelen -> utedelen jobbar på lägre effekt men med längre gångtider? = givetvis sämre spridning i huset och det tar längre tid att uppnå börvärdet.Fläktläge 3/4: Hög/högsta möjliga värmeavledning från innedelen -> mindre värme återvänder till utedelen -> utedelen jobbar med högre effekt/effektivare? = optimal spridning i huset och det går snabbare att uppnå börvärdet samt kortare gångtid.Om det jag nämnt här stämmer så borde ju förbrukningen vara ungefär den samma i de båda fallen? Om man bortser ifrån den lägre tempen man får i bortre delen av huset i läge AUTO?
Då kommer nästa fråga gällande I-SEE: Folk skriver här på forumet att dem "inte kör med I-SEE". Menar dem då att dem kör med den helt avaktiverad eller med I-SEE aktiverad och "AREA" avaktiverad?För om AREA är aktiverad så fungerar ju I-SEE till 100% och kollar runt i rummet medans med AREA avaktiverat så glor ögat bara rakt fram eller hur man ställt in placeringen.
Tack för de bra svaren gällande fläkthastighet!Kör på läge 3 nu, vilket nästan motsvarar läge 4 på FD25 och FD35.Börvärde 22 ºC.Om jag förstår dig rätt Wonderer så har jag alltså gjort rätt i att stänga av I-SEE då?
Hej Pluttas..!På din första fråga skulle jag vilja säga att det omvända gäller. Dvs. att med lägre fläktfart drar pumpen mindre ström. Eller snarare, med lägre fläktfart kan den inte dra lika mycket som den kan på högre fläktfart. Man begränsar alltså den maximala effekten pumpen kan ge om man sänker fläktfarten. Annars skulle den överhettas.
Inte konstigt... Det gör knappt jag heller... Jag pratar om 2 olika situationer - utan att riktigt beskriva dom. I första fallet (som du citerar) tänkte jag mej att pumpen gick för fullt (eller i närheten). Om man då sänker fläkten kommer uteffekten att begränsas och därmed även förbrukningen.Men den förutsättningen hade jag glömt i övriga inlägg... Eller så tolkade jag det som att det inte gällde... för då utgick jag ifrån att pumpen arbetar någonstans mitt i sitt effekt-område och reglerar temperaturen inne till en konstant nivå. Då blir det omvänd inverkan på förbrukningen när man sänker fläkten för att COP blir sämre. Trassligt värre...