0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Fidusen skrivet 13 januari 2011, 17:36:40Laban333,Vem gav dig detta huvudlösa råd??"Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggarrörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)genom det nedre röret och ansluta det mens det pyserJag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,"MVH/FidusenVari ligger det huvudlösa i det rådet? Det fungerar alldeles utmärkt om man ser till att det flödar lite gas under överflyttningen.. speciellt om man samtidigt monterar in ett torkfilter.
Laban333,Vem gav dig detta huvudlösa råd??"Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggarrörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)genom det nedre röret och ansluta det mens det pyserJag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,"MVH/Fidusen
Men om man sugen in gasen i gamla utedelen innan man lossar rören så räcker det väl inte att pysa?I vart fall inte om man läser andra inlägg som du skrivit, eller var du ironisk?
Citat från: Rickard skrivet 14 januari 2011, 10:51:55Men om man sugen in gasen i gamla utedelen innan man lossar rören så räcker det väl inte att pysa?I vart fall inte om man läser andra inlägg som du skrivit, eller var du ironisk?Jag förutsätter att det finns fyllning i den del som ska kopplas in och att den gamla delen är vakuumsatt. Annars kan man ju inte släppa ut gas... bara in luft.
Citat från: Toprunner skrivet 14 januari 2011, 15:24:31Citat från: Rickard skrivet 14 januari 2011, 10:51:55Men om man sugen in gasen i gamla utedelen innan man lossar rören så räcker det väl inte att pysa?I vart fall inte om man läser andra inlägg som du skrivit, eller var du ironisk?Jag förutsätter att det finns fyllning i den del som ska kopplas in och att den gamla delen är vakuumsatt. Annars kan man ju inte släppa ut gas... bara in luft.Hur skall det gå till???Det är ju utedelen som skall bytas och innedelen behållas/återkopplas till den nya.MVH/Fidusen
hej igentänkte lite fel vad gäller manometern.Vad jag tänkte var att eftersom slangarna och manometern är en svag punkt skulle man inte kunna göraföljande.Koppla in ett koppar rör mellan vp och vacuum pumpen på röret sitteren vakuum manometer och en avstängnings kran närmast pumpen. har sett liknande på en amerikansk webb sida.