0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej ska byta min utedel imorgon sätta dit en HE9JKL. den "gamla" HJE9LKE Har varit igång2 mån.(slutade att avfrosta) Efter att ha kört in kylmediet i LKE pumpen och tagit bort den måste jag då göra en ny vakuum sugning. när nya pumpen är inkopplad?Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggarrörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)genom det nedre röret och ansluta det mens det pyserJag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,vilket rör är bäst att ta bort och plugga först när jag tar bort dem från gamla pumpen?Om jag vakuum suger igen ,kan det finnas kylmedium kvar i rören och hur skulle detta påverka vakuum sugningen?PS Råd om att anlita en kyltekniker behövs ej. Har anskaffat en elektronisk sniffer för kylmedium.
Laban333,Vem gav dig detta huvudlösa råd??"Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggarrörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)genom det nedre röret och ansluta det mens det pyserJag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,"MVH/Fidusen