0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Räknade med 4,3 kW uttagen effekt och deltaT 3 grader vilket ger ett flöde på 0,35 L/s. Får 0,66 bar när jag räknar med 0,5 L/s. I bägge fallen 35,2 mm innerdiameter. Tillägg: Rinkabys tabell kan gälla slang med 10 bars arbetstryck som har tjockare väggar. 35,2 mm är slang för 6 bar.
Citat från: utopiazz skrivet 13 januari 2011, 19:34:15Det finns även en del oljor som borde kunna användas. När vår brunnspump sprack för 10 år sedan så fick vi olja i vattnet. Smak och luktlöst men vi blev lite oroliga för vårt vatten. Det roliga var att efter en del forskande så visade det sig att exakt samma olja som används i vattentorn för att hålla dricksvattnet tjänligt.Du måste skoja, området är en vattentäkt."Hej, ursäkta jag skulle vilja pumpa runt olja i marken på er vattentäkt."Tror inte!
Det finns även en del oljor som borde kunna användas. När vår brunnspump sprack för 10 år sedan så fick vi olja i vattnet. Smak och luktlöst men vi blev lite oroliga för vårt vatten. Det roliga var att efter en del forskande så visade det sig att exakt samma olja som används i vattentorn för att hålla dricksvattnet tjänligt.
När jag räknar med 32,6 mm innerdiameter får jag 0,96 bar vid 0,5 L/min och 500 meter så mina beräkningar stämmer nog. Nu är det så att jag har bergvärme och då fungerar det med slang med 6 bar arbetstryck. Har inte funderat över vad man använder vid markslingor där det finns risk för att slangen kan klämmas ihop. Det kanske är vettigt med mer tjockväggig slang där.
som jag har fattat så är det den låga temperaturen i förångaren som är den svaga länken och inte kollektorvattens temperatur.En annan fråga till er alla som kan:Måste hela processen ligga under nollan för att ge värme? Om vi glömmer alla VP som finns idag och försöker konstruera en ny som kanske behöver fyllas med en annan köldbärare och använder vatten som kollektorvätska. Vad är det största hinder att få en sån skapelse att fungera utan att frysa sönder? Enorm pumpstorlek? Dålig verkningsgrad COP? Fysiskt omöjligt?ursäkta mina duma frågor .....gaia
Min tanke var om man kan ladda markslingan vid dagsljus föratt sen andvända tillskottet?