0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet är att pumpen avger ca 8kW värmeeffekt när den går. Har du för lite vatten i systemet så värms det för snabbt och pumpen stannar nästan omgående. Sen kyls vattnet ner snabbt igen, pumpen startar och proceduren upprepas.Hur menar firman att nån form av intelligens i pumpen skall kunna göra att den åsidosätter de grundläggande fysikaliska naturlagarna Enda sättet att undvika dessa ideliga start/stopp med hjälp av intelligens i pumpen är genom att reglera uteffekten. Det är det man gör i inverterstyrda pumpar, men F1245 är ingen sån pump.Har dom ingen bättre förklaring att komma med så kanske du skall tala om för dom att du önskar en installatör med bättre kompetens...
Jo, självklart skall anläggningen justeras in så att den fungera så bra som möjligt utifrån de givna förutsättningarna. Det finns dock inget effektivare botemedel mot en för liten volym än att just öka volymen.Om man är "inte ens i närheten" av den rekommenderade volymen så är det svårt att trolla med pumpens intelligens (gradminuterna)
Jag är på gång att få installerat en 1245-8. Efter att ha "räknat" på volymen i mitt värmesystem så kom jag inte ens i närheten av de rekommenderade 20 l/kW.
i vilket stadie blir det en förlust, volymmässigt.Flesta säger då 20... sistnämnda 30...Om jag kanske ska ha 200liters tank rent mattematiskt, och kör på en 500 eller 1000liter, så måste jag ju vid något läge tappa energi på detta? någon som har en formel för det med? hehe