0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är lite av en nybörjare när det kommer till värmesystem, så jag har inte full koll på all terminologi, kopplingar etc. Men jag lär mig. Så in och ut i pannan och fast kondensering, vet jag inte helt vad det innebär.Jag antar att det är kopplat så. Det låter rimligt. Pumpen är kopplad via en värmeväxlare, in i pannan och tillbaka till värmeväxlaren från pannan. Jag skulle kunna ta bilder på hur allt ser ut.Gasbrist låter också bekant. De två gånger installatören faktiskt varit här, har han fyllt på gas. Då har systemet fungerat i ungefär ett dygn, för att sedan tappa all effektivitet igen. Enligt honom så har systemet gas, men jag undrar om han inte missar något då? Verkar ju konstigt om det tillfälligt börjar fungera igen efter påfyllnad. Borde ju vara ett läckage någonstans.Sedan tyckte jag att systemet avfrostades väldigt ofta. Hur ofta bör det ske egentligen, under ett dygn? Säg under de sämsta förhållandena, där avfrostning måste ske ofta.Finns det något bra ställe att hitta alla felkoder, så att jag avläsa och tolka dem? I manualen som installatören efterlämnade, står ingenting. Det är i princip en ren installationsmanual bara.
Surt sa räven,vilken jädra osis Tro.Går det inte att löda läckan eller byta böjen om det är där det läcker?Ring några lokala kyl-firmor och be dom kolla vad som kan göras,ta in priser på reperationen.Kolla först vad dom tar för en ev.koll av förångaren,själv kollade jag med 2st kylfirmor när min autoterm frös sönder förra vinten och dom tog rejält betalt bara för att konstatera vad som var fel.Jag fick betala sammanlagt till bägge företagena ca 7500:-Inkl.moms för bara felsökning.Det slutade med att jag lödde förångaren själv,provtryckte och fyllde den med gas igen.//Thommy Johansson
Jo surt som bara den. Hade varit nöjd med det svaret om jag köpt en billig Kinapump men trodde mera om ME.Är ingen expert inom branschen så vet faktiskt inte om det går att reparera men läckan fanns mellan infästningen / stommen på förångaren på "fel" sida så att säga, dvs utåt på förångaren mot fläktarna till sett från kompressorutrymmet.Hade läckan varit på insidan där kopparrörs U böjarna finns hade de kunnat fixa det på plats men typiskt nog vara det alltså på andra sidan, därför ville serviceföretaget byta hela.Problemet är bara att det skulle bli jäkligt dyrt eftersom det är ett ganska tidskrävande arbete att byta hela + att själva delen i sig själv är dyr, kostnaden skulle bli i ungefär samma storleksklass som den totala inbesparingen hittills och då sitter man ändå med en gammal pump och en kompressor som fått jobba övertid pga gasbrist en längre tid. Men får väl göra som du säger, kika runt och se vilka möjligheter det finns men fan vad jag är less på ME just nu. Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2011, 17:16:18Surt sa räven,vilken jädra osis Tro.Går det inte att löda läckan eller byta böjen om det är där det läcker?Ring några lokala kyl-firmor och be dom kolla vad som kan göras,ta in priser på reperationen.Kolla först vad dom tar för en ev.koll av förångaren,själv kollade jag med 2st kylfirmor när min autoterm frös sönder förra vinten och dom tog rejält betalt bara för att konstatera vad som var fel.Jag fick betala sammanlagt till bägge företagena ca 7500:-Inkl.moms för bara felsökning.Det slutade med att jag lödde förångaren själv,provtryckte och fyllde den med gas igen.//Thommy Johansson
Tack för svaren!Detta innebär att jag måste ligga på hårt nu för att få installatören att sköta sitt jobb. Någon gång i mars, har det gått 2 år sedan anläggningen installerades.Konstigt också att installatören påstår att det inte finns något läckage. Fast och andra sidan verkar han inte ha någon djupare kunskap om systemet. Han kan i princip bara installera det och hoppas på att det fungerar felfritt. Vid problem står han med kepsen i näven och kliar sig i huvudet. Tråkigt att inte ME verkar medgörliga när deras maskiner krånglar. Det hade man ju hoppats på. Ännu tråkigare för min del att jag har en ytterst oseriös installatör också. Ångrar mig ganska rejält att jag inte anlitade en större firma.
Får inte tag i installatören. Tror han vägrar att svara nu. Helt sjukt.Hur går man vidare? Kontaktar ME? Hur fungerar ett garantiärende om inte installatören är kontaktbar?