0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pi.r. Fel i att du var moderator och kunde fixa en teori tråd.
Har ingen siffra på vattnets ångtryck (="kokpunkt") vid -100°C... men gissar någonstans mellan 10^-3 och 10^-4 mbar. Vid -50°C är det ca 0,02mbar, vilket en frisk 2-stegs vakuumpump klarar. När jag kör mina frystorkar brukar jag ligga lite över -40°C, men då använder jag värmeelemet för att påskynda torkningen.
Jo visst Purjo. Men jag tänkte kanske på en Riktig tavla. För "onödig" nörd teori Thumbsup
Toprunner...Den begränsade möjligheten att tillföra värmeenergi till förångningen är helt klart en faktor att ta hänsyn till. Men förutsättningarna är ändå hyfsade med relativt stor massa och god värmeledning i kopparrören. Normalt är det på sin höjd lite fukt eller rimfrost på en mindre del i systemet, så det är inga stora energimängder som krävs. Om rören är halvfulla med vatten är det en annan femma. Då kommer avdunstningen att leda till att temperaturen sjunker ytterligare. Med dålig värme-tillförsel kan trycket då bli så lågt att det kan se ut som att allt vatten borde vara borta. Ett enkelt sätt att säkert veta om allt vatten är borta eller inte, är att stänga kranen till vakuumpumpen för att se om trycket snabbt stiger pga fortsatt avdunstning.
Har du inte tillräcklig värmeström in i röret blir det ingen tryckhöjning och det ser ut som all fukt är borta .. även om den inte är det (oavsett mängd fukt i röret). Det är långt från att säga att man är säker på att man fått ur all fukt efter en vakuumsugning, speciellt den metod som de flesta montörer följer.Du måste ju ha en temperaurdifferens mellan vattnets kokpunkt och temperatur utanför isolering för att få värme att strömma in. Tillräckligt med värme för att koka vatten eller sublimera is. Man räknar motstånd genom isolering och rör i vanlig ordning.Bättre sticka in värmeslinga innanför isoleringen och vara på säkra sidan om man nu nödvändigtvis ska montera i kyla.
Bättre med värmeslinga... men inte så praktiskt.Jag vet dock inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg. Var det en bekräftelse, en invändning eller ett tillägg till mitt inlägg..?En "temperaurdifferens" - uppstår som resultat av att vattnet börjar förångas när trycket kommer ner till "kokpunkten". Värmeenergin som krävs tas som en temperatursänkning av vattnet som finns kvar. Det resulterar i sin tur att trycket måste sänkas ytterligare vartefter tempen sjunker. Tempen sjunker så långt som "behövs" för att få "tillräcklig" värmeledning genom isoleringen - om man kan få ner trycket... Men ju bättre isolering, ju lägre temp och ju långsammare går det att torka. Så är det mycket vatten är det klart önskvärt tillföra mera värme.Menar du att mitt förslag med att stänga kranen till vakuumpumpen för att sen observera trycket i systemet, inte räcker för att se om det finns vatten kvar?