0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det är så viktigt att undvika minusgrader borde då inte säljare eller montören upplysa om detta, låt säga en dag innan de dyker upp kunde de ju be en att ta in grejerna i rums temp. Polarpumpens montör hörde av sig flera gånger pga av sina förhinder att dyka upp men inte bad han mig ta in grejerna i värmen, undrade bara om de var levererade och jag sa de står här i kall garaget bara att packa upp.
Citat från: doggydoggen skrivet 12 januari 2011, 11:39:49Man stirrar nog sig blind på ute tempen,den kan ju vara -40 om den vill,utan det är ju innerdel samt rörens temp som är intressant.låt säga att montören kommer med pumpen och haft innerdel samt rör i +20 graderinnerdelen håller ju sina +20 för att den är monterad inomhus,och rören är isolerade och den isoleringen håller rören varma längre än man tror,sen kan man ju värma rören medans man vaccumsuger om man nu känner för det..Så om jag skulle gissa så hinner rörens temp minska till kanske 0-gradigt vid -10 uteinnan man hunnit starta vaccumsugningen.Blir givetvis skillnad om hela pumpen skall vaccumsugas och den stått ute,men vid nyinstallation såanser jag att -20 bara blir ett problem för fingrarna och inget annat.DoggeJa.. mycket tro och gissningar blir det om man ska installera i kyla. Vill man veta säkert så undviker man minusgrader.Varför skulle innerdelen vara viktigare än rören? När du öppnar mellan innerdel och rör för att vakuumsuga.. var hamnar den eventuellt varma fuktiga luften då?Hur värmer du ett isolerat rör som är fastmonterat utomhus?
Man stirrar nog sig blind på ute tempen,den kan ju vara -40 om den vill,utan det är ju innerdel samt rörens temp som är intressant.låt säga att montören kommer med pumpen och haft innerdel samt rör i +20 graderinnerdelen håller ju sina +20 för att den är monterad inomhus,och rören är isolerade och den isoleringen håller rören varma längre än man tror,sen kan man ju värma rören medans man vaccumsuger om man nu känner för det..Så om jag skulle gissa så hinner rörens temp minska till kanske 0-gradigt vid -10 uteinnan man hunnit starta vaccumsugningen.Blir givetvis skillnad om hela pumpen skall vaccumsugas och den stått ute,men vid nyinstallation såanser jag att -20 bara blir ett problem för fingrarna och inget annat.Dogge
@Dogge:Min poäng är att man ska undvika montering i kall väderlek. Varför planera en investering så dåligt då det är enkelt att undvika?Du har ju i alla fall insett problemet och det är klart man med olika metoder kan göra installationen men vad jag reagerar på är hur man hävdar att det BARA är att vakuumsuga så är man 100% säker på att fukten är borta OAVSETT omgivningstemperatur, det har ju uppenbarligen trådskaparen råkat ut för.Vad gäller värmning av rör skulle jag rekommendera en värmetråd innanför isoleringen under vakuumsugning i kall väderlek.
medans de har det betydligt lugnare och lågsäsong från vårkanten och fram till sensommaren
xxargs... eller någon...Vad är en "micron" (hur mycket)?Vill bara ha lite proportioner... Brukar köra frystorkar ner till 0,01 mbar. Vilket en någorlunda frisk 2-stegs-pump klarar.
xxargs jag har frågat dig förr, men gör det igen. Allt ni pratar om nu är (a) eller?