Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då  (läst 57710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Toprunner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #30 skrivet: 12 januari 2011, 13:35:15 »
Om det är så viktigt att undvika minusgrader borde då inte säljare eller montören upplysa om detta,  låt säga en dag innan de dyker upp kunde de ju be en att ta in grejerna i rums temp. Polarpumpens montör hörde av sig flera gånger pga av sina  förhinder att dyka upp men inte bad han mig ta in grejerna i värmen, undrade bara om de var levererade och jag sa de står här i kall garaget bara att packa upp.

De använder ju mantrat att det bara är att vakuumsuga enligt praxis, finns ju många exempel då det här i forumet.

Säljare/montörer letar väl hellre argument för att få sälja/montera än mot.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #31 skrivet: 12 januari 2011, 14:42:23 »
Måste göra en rättelse det var inte 2x7,5 meter kontrollmätte och det är bara 5 meter rör invändigt eftersom det hela drogs i lång hall, på kalla sidan utvändigt blir det ca 30 cm extra . Så totalt max två gånger 5,5 meter.

Alla delarna var utomhus kalla och det var nog även rören montören hade med sig, inbillar mig att när allt håller samma kalla temp samt att gasen även är kall (?)   så blir väl fuktrisken mindre.    I annat fall är det väl bara att hoppas polarpumpen skickar ut rätt kvitto för garantin och grejerna rasar inom 2 år. Var montören kom från för firma uppgavs inte och bilen saknade firma logo fick bara veta att han gjorde lite tjänster åt dem nu när de saknade egna montörer.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Man stirrar nog sig blind på ute tempen,den kan ju vara -40 om den vill,utan det är ju innerdel samt rörens temp som är intressant.
låt säga att montören kommer med pumpen och haft innerdel samt rör i +20 grader
innerdelen håller ju sina +20 för att den är monterad inomhus,och rören är isolerade och den isoleringen håller rören varma längre än man tror,sen kan man ju värma rören medans man vaccumsuger om man nu känner för det..

Så om jag skulle gissa så hinner rörens temp minska till kanske 0-gradigt vid -10 ute
innan man hunnit starta vaccumsugningen.

Blir givetvis skillnad om hela pumpen skall vaccumsugas och den stått ute,men vid nyinstallation så
anser jag att -20 bara blir ett problem för fingrarna och inget annat.


Dogge

Ja.. mycket tro och gissningar blir det om man ska installera i kyla. Vill man veta säkert så undviker man minusgrader.

Varför skulle innerdelen vara viktigare än rören? När du öppnar mellan innerdel och rör för att vakuumsuga.. var hamnar den eventuellt varma fuktiga luften då?

Hur värmer du ett isolerat rör som är fastmonterat utomhus?
Den varma fuktiga luften i innerdelen som du säger är samma varma fuktiga luft oavsett om det är +5 ute eller -20,kan inte se poängen där riktigt?..
men min poäng med inlägget var/är att det är bara rören som går från innerdel till ytterdel,och är dom varmare än yttertempen så kondenserar det inte inne i rören på grund av det,utan du får ett atmosfäriskt övertryck i rören.
Du kan göra ett test,placera en 5 meters isolerat rör som är +20 grader ute i -10 och montera en mätprob.
det tar ett par timmar innan rören har samma temperatur som gällande ute temp.

Hur värmer jag ett rör som är fastmonterat utomhus?,ja för det första så förutsätter jag att det installatör som håller på att montera röret även kan avgöra om han eventuellt måste värma rören och på så vis inte fastmonterar rören förens efter vaccumsugning,jag gjorde precis så för nå´n månad sedan när det var nog så kallt ute vid montaget,20-25 minus ute.
då under vaccumsugningen så stod jag med en varmluftpistol för att hjälpa vaccumpumpen.. :)

Men för att balansera våra åsikter så håller jag med om att det kan bli fel ifall det går för lång tid mellan montage och vaccumsugning och tempen sjunkit i rören samt att installatören skippar att värma.
utan det jag ville få fram är att det inte är något problem om man ser till att inte rören blir för kalla.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Toprunner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #33 skrivet: 12 januari 2011, 15:22:29 »
@Dogge:

Min poäng är att man ska undvika montering i kall väderlek. Varför planera en investering så dåligt då det är enkelt att undvika?

Du har ju i alla fall insett problemet och det är klart man med olika metoder kan göra installationen men vad jag reagerar på är hur man hävdar att det BARA är att vakuumsuga så är man 100% säker på att fukten är borta OAVSETT omgivningstemperatur, det har ju uppenbarligen trådskaparen råkat ut för.

Vad gäller värmning av rör skulle jag rekommendera en värmetråd innanför isoleringen under vakuumsugning i kall väderlek.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
@Dogge:

Min poäng är att man ska undvika montering i kall väderlek. Varför planera en investering så dåligt då det är enkelt att undvika?

Du har ju i alla fall insett problemet och det är klart man med olika metoder kan göra installationen men vad jag reagerar på är hur man hävdar att det BARA är att vakuumsuga så är man 100% säker på att fukten är borta OAVSETT omgivningstemperatur, det har ju uppenbarligen trådskaparen råkat ut för.

Vad gäller värmning av rör skulle jag rekommendera en värmetråd innanför isoleringen under vakuumsugning i kall väderlek.

Jag håller med dig helt och fullt..vi har nog samma åsikt men vinklade saken olika,man kan nog inte gardera sig från slarvpellar och därför så ska man nog undvika kall väderlek.. :)

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #35 skrivet: 12 januari 2011, 19:27:01 »
Ja jag kan bara instämma helt med Toprunner här att man skall defintitivt undvika att investera i värmepumpar och få dem installerade under den kallaste årstiden om man vill få ett korrekt och bra resultat. Thumbsup Värmepumpar inhandlar man och ser till att få installerade under våren, sommaren eller hösten givetvis. Det är ju ganska märkligt tycker man att varje år fram på senhösten/förvintern så kommer en väldig massa människor helt plötsligt på att de måste skaffa sig värmepump och rusar åstad för att köpa en.
Man ser detta tydligt på forumet också genom att det är då frågorna kommer upp efter att det har varit helt tyst på den fronten från vårvintern och fram till senhösten. ;)
Inte att undra på att det blir högtryck hos firmorna med långa leverans och väntetider vilket gör att leverans och installation oftast sker under den smällkalla vintern sedan, detta medans de har det betydligt lugnare och lågsäsong från vårkanten och fram till sensommaren. Det är förresten under den här tiden som det dessutom kan dyka upp en del erbjudande på de olika pumparna ibland medan det under nämnda högsäsong givetvis alltid råder fullpris på pumparna. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #36 skrivet: 12 januari 2011, 21:57:25 »
medans de har det betydligt lugnare och lågsäsong från vårkanten och fram till sensommaren

Har då aldrig varit med om en lågsäsong under den tiden, lågsäsong är Januari då ingen har pengar att handla saker för :)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #37 skrivet: 12 januari 2011, 23:15:44 »
Fukt i rören gömmer sig på två ställen - dels i utrymmet i själva tomutrymmet i form av vattnets partialtryck - Denna del går ganska fort att tunna ut med tillräckligt hög sugen vakum. - problemet är det som sitter i väggarns alla skrymslen, porer och ev. oxidskikt då vattnet sitter fast där med kapillärkondensation. - hur vattnet vandrar in eller ur den här skrovliga lagret (om man tittar med tillräckligt bra förstoring på elektronmikroskopet) är inte speciellt beroende av temperatur, utan beroende på vattnets relativa fuktighet i tomrummet i röret vid aktuell temperatur.

Detta innebär att väggen har samma mängd vatten absorberat i vikt räknat (100% mättnad men ej kondens) vid 23 mBar vatteångtryck vid 20 grader C som vid 3.1 mBar vid -8 grader C.

detta betyder att om man pumpar ned rören till 500 micron hållbar vakum när kran till pumpen är stängd vid 20 grader C  så har Rh sjunkit till 2.85 % Rh och följdaktligen har också vattenhalten i väggarna porer och ojämnheter samt oxider sjunkit till motsvarade grad - annars hade trycket i röret sakta blivit högre.

Skall man göra motsvarande 'torrhet' i väggarna vid -8 grader   så räcker det inte att pumpa ned till 500 micron längre - 500 micron motsvarar Rh ca 25 %  och följdaktligen är väggen nästan 10 ggr våtare när man har stabil 500 micron vid -8 grader C.  skall man ned till 2.85% Rh som man fick vid sugning vid 20 grader C  så får man pumpa ned till ungefär 55 micron stabil vakum om Rh skall vara 2.85% fukt vid  -8 grader C.

med detta i bakhuvudet så finns det orsaker till att kylnissarna inte vill pumpa i minusgrader - dom flesta även 8000:- vakumpumpar för kylnissar brukar inte lova med än 10-50 micron som max  vakum och även om man har bättre vakumpump än så kommer det ta mycket lång tid att komma ned till dessa nivåer - då räcker det förmodligen inte ens att låta pumpen suga över natten.

---

Det är med att fukten sitter fast i väggarnas ojämnheter och porer med kapillärkondensation är något man slåss med i högvakumkammare och det kan ta veckor och månaders pumpning med turbopumpar (typ 250 l/s i kapacitet) innan det mesta har dunstat av från väggarna. Den här processen kan skyndas på med sk. baking. dvs. man värmer upp kammaren mellan 100 - 200 grader värme för att driva ut fukten ur väggarna fortare.

Har man nått under 0.01 mBar så är det i stort sett bara vattenånga man pumpar.

 

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #38 skrivet: 13 januari 2011, 02:16:41 »
xxargs... eller någon...

Vad är en "micron" (hur mycket)?

Vill bara ha lite proportioner... Brukar köra frystorkar ner till 0,01 mbar.
Vilket en någorlunda frisk 2-stegs-pump klarar.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #39 skrivet: 13 januari 2011, 07:54:13 »
Lite off topic men berör ev haverier.  Som nybliven husägare ringde Trygg Hansa upp mig i går kväll med försäkringserbjudande, när han presenterade villkoren ställde jag direkt motfrågan vad som gäller värmepumpar, de bad att få ringa upp senare när de kollat upp detta mer. svaret blev följande:  Första 2 åren fullvärde vid haveri sen minskar det med 10% årligen. 

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #40 skrivet: 13 januari 2011, 10:31:07 »
xxargs... eller någon...

Vad är en "micron" (hur mycket)?

Vill bara ha lite proportioner... Brukar köra frystorkar ner till 0,01 mbar.
Vilket en någorlunda frisk 2-stegs-pump klarar.

1 mmHg = 1 Torr = 1000 micron = 1,33 mbar
1 mbar = 750 micron
0,01 mbar = 7,5 micron

0,01 mbar, då har du en bra vakuumpump  :)

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #41 skrivet: 13 januari 2011, 21:13:39 »
När det gäller mina begagnade och väl inkörda pump (typ 40k timmar eller mer)  4m^3/h  så går den till strax under 0,001 mBar om den har gått i en eller ett par dygn efter längre stillestånd då olja i vakumpumpen  likaså anslutna metallbälgslangen hunnit gasa ut sig.

Det går långsamt första gången efter lång stillestånd men när man väl kommit så långt så kommer man snabbt ned strax under 0.001 mBar igen när man släppt in luft en kort stund. - när det beter sig då är det nästan alltid fuktrelaterat i pumpolja, slangar, metallytor och annat och det tar tid att få ut allt ur porerna även om det pumpas i rumstemperatur...

Skall man nå runt 0.001 mBar så går det nästan inte att köra med gummi och syntetslangar - det finns slangar för manometerställ som tillverkaren garanterar klarar 20 micron sugning när dom är nya, men kostar flera tusenlappar styck.

Sedan är det svårt att få bra vakum speciellt mycket under 0.01 mBar annat än just vid pumpen om man använder smalare slangar som 1/4"-slangar, detta av geometriskäl och beroende på medelavståndet för luftens molekyler (som beror på trycket och temperaturen) gentemot slangens diameter och är medelavståndet större än diametern så övergår gasens strömning där molekylerna knuffar på varandra mot där det är lägre tryck till att studsa till mestadels mellan väggarna och har ingen aning om att trycket är lägre i ena änden än den andra och spridningen går med diffusionshastighet .

---

Om man har dålig vakum i en vakumpump så är första åtgärden att byta oljan - vet man att man pumpat fukt och vatten som frystorkning och torkat våta system och börjat med vakumtorkningen innan pumpen är riktig genomvarm och oljan är dyr så kan man låta pumpen gå med _liten_ genomsläpp av luft för att torka upp oljan i pumpen - se till att ha bra oljedimmeavskiljare bara som man inte leder ut pumpgaserna med slang till utomhus.

har man sugit andra gaser som bensinångor, fotogenångor, mycket spritångor etc. så kan man pumpa tills man nästan blir pensionär innan man fått upp vakumet och snabbaste sättet att få upp vakumet igen är att byta olja.



Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #42 skrivet: 13 januari 2011, 22:03:49 »
Lelle..!
Som sagt... en hygglig ordinär 2-stegs pump. Till och med en sån här skulle kunna duga - om den är frisk...
http://www.nettovarmepumpar.com/shop/show_product.asp?artnr=Vp%2D215&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D145&cat_id=145

Vi kör normalt pumpar som är lite större och lite vassare än den.

När jag installerade min Mitsubishi fick jag låna en vakuum-pump typ den på Nettovärmepumpar. Jag gjorde det mest för att jag samtidigt fick manometerstället. Hade inte så stora förhoppningar på deras pump så jag räknade med att (behöva) använda en av mina egna pumpar eftersom det var några minus-grader ute då.

Manometerställets mätare var ju helt värdelös på att mäta vakuum, så jag tog hem en egen mätare för att testa pumpen. Det var nu inte en kalibrerad mätare och jag minns inte några värden längre, men jag blev förvånad att den mätte helt OK med mina mått, dvs storleksordningen 0,01 mbar. I alla fall så bra att jag nöjde mej med den pumpen.

Med 0,01 mbar skulle man klara under -50°C, så det är marginal så det räcker. Det är mer problem med klena slangar o rör som xxargs skriver om. Man borde ha 2 service-portar, en på varje rör. Så man kunde ansluta vakuum-mätaren på den andra porten i sället för på vakuum-pumpen.

xxargs... Jag skulle jubla om mina kunder nöjde sej med att torka så snälla såppor som bensin, fotogen och sprit... Ibland kör dom syror och annat otäckt, som garanterat inte fastnar i köldfällan (-80°C). Dessutom utan att veta något om hur man hanterar en pump (stängd ballastventil tex.). Tror du pumparna lever länge..? Fick en av dom att satsa på en oljefri pump - Går som en klocka...

Själv torkar jag bara mat till fjällvandringar...  :D
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #43 skrivet: 13 januari 2011, 22:33:52 »
xxargs  jag har frågat dig förr, men gör det igen.  Allt ni pratar om nu är (a) eller? *vinkar*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13352
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: måste man vacumsuga på vinter om man koppla in maskinen då
« Svar #44 skrivet: 13 januari 2011, 22:56:38 »
xxargs  jag har frågat dig förr, men gör det igen.  Allt ni pratar om nu är (a) eller? *vinkar*

Vad skulle det annars vara  Sc:,h Har du varit med om att lufttrycket ute har varit 0.01mbar?  :-*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!