Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inkoppling av ackumulatortank ?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Inkoppling av ackumulatortank ? (läst 6208 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ticco
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 41
Karma +0/-0
ticco
«
skrivet:
05 januari 2011, 13:11:11 »
Citera
Hej alla kunniga och erfarna.
Jag har börjat installationen av en 500 lit. Götlinds acktank med tre slingor och 8 kvm solfångare. Har också en liten VP Greenline 4 kw som jag tänker installera till en 60m bergbrunn. I huset finns c:a 100 kvm golv värmeslingor som idag drivs med en elpatron. VP:n är otillräcklig men vill ändå se vad den kan ge då den var nästan gratis. Den nedersta elpatronen får stötta upp för golvvärmen och den övre får toppa upp varmvattnet.
Då jag själv inte har någon erfarenhet av dylik installation och får olika tips var på tanken VP:n resp. golvvärmen med shuntar och givare skall anslutas, vänder jag mig till detta forum där jag hittat många kloka idéer.
Tacksam för alla tips.
Loggat
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den går mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30413
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Inkoppling av ackumulatortank ?
«
Svar #1 skrivet:
05 januari 2011, 16:29:55 »
Citera
Är det solslinga i tanken?
Jag skulle nog koppla VP:n direkt mot tanken i toppen och botten.
Golvvärmen skulle jag ta under övre elpatron och retur i botten.
Solpanelerna ska värma långt ner i tanken.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
mexitegel
Expert på värmepump
Antal inlägg: 398
Karma +2/-0
Kön:
Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
mexitegel
«
Svar #2 skrivet:
07 januari 2011, 23:27:34 »
Citera
Lite dåligt insatt på hur IVT-pumpen är konstruerad. Har den växelventil eller motsvarande för värme/VV produktion så anser jag att du ska ansluta VV högt och värme 1/3 från toppen ungefär. Om inte så håller jag med Carl N. Thumbsup
Loggat
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.
ticco
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ticco
«
Svar #3 skrivet:
09 januari 2011, 09:12:12 »
Citera
Carl N och Mexitegel, tack för era synpunkter. Har tyvärr befunnit mig utanför internettäckning.
Jag har försökt bifoga bild på tankens anslutningar, hoppas den kommer med!
Tanken har en solslinga i botten och solfångarutrustningens två givare skall enl. proffsen anslutas i toppen och botten t.ex anslutn. nr 3 och 13?
Är just nu osäker på en ev. växelventil. Har fått med en trevägs magnetventil? Skall undersöka detta. Om vi utgår från att den ej har växelventil och att bilden på tanken kom med, så förstår jag att värmepumpen anslutes till nr 2 och 14 och golvärmen till nr 5 och nr 10? De två vv-slingorna är ej numrerade på bilden men skall seriekopplas.
Shuntar till golvvärme och vv kopplas mellan in och ut från tanken? Något mer man bör beakta?
Loggat
Installerade i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den går mot en 60m borra.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30413
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
09 januari 2011, 21:32:32 »
Citera
Returen från golvvärmen kan kopplas ihop direkt med VP-in via en T-koppling på nr 14.
Jag skulle ta värmen från tanken till golven någonstans i mitten, 7 eller 8, för att inte störa övre delen av tanken så mycket.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
mexitegel
Expert på värmepump
Karma +2/-0
Kön:
mexitegel
«
Svar #5 skrivet:
09 januari 2011, 23:31:58 »
Citera
Ja, inkopplingen av GV håller jag med Carl N om. Däremot kom jag att fundera lite på lite andra saker:
Den trevägs magnetventilen som du nämner är antagligen den växelventil jag menade. Den växlar mellan VV-laddning och värmeproduktion så då kan du ju köra flytande kondensering.
Har du hört talas om stratifieringsrör? För att få så optimal skiktning som möjligt så överväg att stoppa ner ett stratifieringsrör i anslutning (1) som du ansluter pumpens tillopp till. Anslut sedan magnetventilen till uttag (5) och (14) och koppla så pumpen får returvatten lågt vid värmeproduktion och högt vid VV-produktion. Om du får en anläggning med dålig skiktning blir inte solvärmen utnyttjad optimalt.
Det traditionella är annars att man laddar på olika nivåer beroende på om det är VV- eller värmeproduktion, men då behöver man också hämta returen på olika nivåer för att inte förstöra skiktningen. Detta märks särskilt vid vår/höst då framledningstemperaturen är relativt låg normalt sett. Du laddar VV via uttag (2) och värme i uttag (5). Returen vid VV-produktion tar du på uttag (5) och (14) vid värmeproduktion), detta innebär att du behöver en likadan magnetventil till. Troligen kan inte pumpen driva två magnetventiler direkt utan du behöver antagligen hjälprelä.
Jag har själv kopplat enligt det nedre alternativet men hade jag hört talas om stratifieringstekniken när jag installerade så hade det sannolikt blivit med sådan.
Om du inte redan gjort det så öveväg också att utnyttja solvärmen till att höja KB-tempen till pumpen mha en värmeväxlare, du kan då utnyttja solfångarna maximalt och höjer COP på pumpen avsevärt.
«
Senast ändrad: 09 januari 2011, 23:34:18 av mexitegel
»
Loggat
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.
mexitegel
Expert på värmepump
Karma +2/-0
Kön:
mexitegel
«
Svar #6 skrivet:
09 januari 2011, 23:59:37 »
Citera
Det slog mig just att stratifieringen naturligtvis måste anslutas underifrån (varmt vatten stiger...) så det kanske blir svårt för dig.
Loggat
ticco
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ticco
«
Svar #7 skrivet:
10 januari 2011, 20:27:09 »
Citera
Retur GV och VP till nr 14 bra -tack. Behövs kanske en diffusor? Hur ser en bra sådan ut?
Ja -det är en växelventil mln värme och vv jag fick med och kontrolleras från VP:n. Intressant med flytande kondensering med ytterligare en vx-ventil.
Eller kanske ett stratifieringsrör? Jag har sett principen men har inte någon koll på detaljer. Räcker 2" rörmuff att stoppa ned ett dylikt? Om så är fallet är en fundering om att gänga i matarrör nertill via en anslutning.
Kopplas värmeväxlaren, för att utnyttja solvärmen till att höja KB-tempen, till solfångarens matare eller returledning?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 761
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
AÖd
Josth
Erik Renberg
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info