0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejÄr det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?Hur varmt kan ni få vattnet till utan el tillskott?Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....
Citat från: Jim80 skrivet 04 januari 2011, 06:05:55HejÄr det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?Hur varmt kan ni få vattnet till utan el tillskott?Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.
Citat från: hokanp skrivet 04 januari 2011, 07:21:23Citat från: Jim80 skrivet 04 januari 2011, 06:05:55HejÄr det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?Hur varmt kan ni få vattnet till utan el tillskott?Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.Ja Men jag jag menar utan elpatron.
Vad får du för inomhusvärme då? Är den ok så är väl allt ok? Spliten ska ju inte jobba mer än nödvändigt, räcker 37 grader för husets behov så tillverkar den ju inte varmare vatten.
Citat från: Jim80 skrivet 04 januari 2011, 07:57:57Citat från: hokanp skrivet 04 januari 2011, 07:21:23Citat från: Jim80 skrivet 04 januari 2011, 06:05:55HejÄr det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?Hur varmt kan ni få vattnet till utan el tillskott?Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.Ja Men jag jag menar utan elpatron.Du har garanterat något fel på din pump... Såvida den inte är sjukt underdimensionerad Min split stöttar bara med el om tempen går under -13. Fram tills dess behöver den inget tillskott alls. 50 grader är inget problem innan dess. Gör en fabriksåterställning i servicemenyn och använd Jonas grymma manual för att finjustera driften. Funkar klockrent! Min Split drog 54kWh per dygn (21grader inne och 49-53graders VV) mellan den 29:e dec och 2:e jan tack vare denna. Skulle det ändå inte funka eller om du inte har lust att pilla själv skulle jag gå lös på installatören - Spliten funkar bättre än din gör
Temperaturen beror helt och hållet på husets effektbehov i förhållande till pumpens uteffekt. Har du en alldeles för klen pump så spelar det ingen roll om det är en Nibe split eller en Rolls Royce - Pumpen kan inte producera mer energi än vad den är byggd för.Men, det kan ju även vara nåt som är fel på just din pump. För att veta det måste vi ha lite mer information om förutsättningarna och inställningarna.
Det är nog som så att effekten inte räcker till, speciellt med hänsyn till den höga framledningstemperaturen ditt system har.Du har tidigare angett att ditt hus är beläget i Skåne och är på 100Kvm + 50 Kvm i källare. Du har även uppgivit att husetsvärmebehov då källaren inte uppvärmdes motsvarade 3kbm olja vilket motsvarar 30 MWh (antagligen 45 MWh inkl hushållsel).Det är en rellativt hög energikonsumtion, och med tanke på att ni nu mera även värmer källaren är det inte otänkbart att uppvärmningsbehovet ligger på 40-50 MWh (speciellt denna kalla vinter).Med den driftssituation du anger ligger den levererade värmeenergin på 7-7,5 KWh (från VP), vilket motsvarar ca 3 stycken fläktkonvektorer från Jula (i praktiken mindre iockmed att VV under stundom även skall få del av denna effekt), jag tror heltenkelt inte att huset är tillräckligt isolerat för att i sin helhet värmas med denna effekt.Det betyder inte att ni inte gör rejäla besparingar, tvärtom så ger nog Spliten för er del 80-85% i täckningsgrad och medden höga förbrukning du tidigare hade borde du spara rätt stora slantar.Den åtgärd du kan och bör göra är att sänka framledningstemperaturen genom att komplettera med fler radiatorer alternativtfläktkonvektorer.Såsom tidigare sagts beror den levererade framtemperaturen helt på producerad och uttagen effekt, inte på vad pumpen kanleverera som maxtemperatur. Har du väldigt lite effektuttag kan pumpen leverera ~60 grader, men vid stort uttag mycket mindre.MVH/Jonas