Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad har ni för KB temperaturer?  (läst 44434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #105 skrivet: 14 februari 2011, 20:03:48 »
-1.5 in och -4.5 ut, brukar inte gå lägre.
Har eldat i braskaminen hela helgen så nu har pumpen fått vila. -22 ute och 23 inne, pumpen har bara gjort VV! Thumbsup

Märks stor skillnad i kb temp om jag eldat ett par dar kb stiger snabbt men sjunker nästan lika snabbt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #106 skrivet: 14 mars 2011, 23:00:09 »
Jag har haft KBf 0 ºC och KBr -3 ºC hela vintern.
Nu när våren kommit är det 1º högre värden. Fortfarande diff 3º. Jag tolkar det som att VP går mera intermittent, senaste dagarna har jag haft 20 starter/dygn och kortare körtider.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #107 skrivet: 21 mars 2011, 21:59:48 »
Jag har kb in  +5 ut -2, varit igÃ¥ng 1,1/2 mÃ¥n en thermia 6 kw med 140 m, är det för stor diff, hur fÃ¥r jag ner kb in  Sc:,h

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #108 skrivet: 21 mars 2011, 22:03:09 »
Du har nog smuts i filtret.  KB in vill du inte fÃ¥ ner ;)

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #109 skrivet: 22 mars 2011, 20:54:51 »
Har rensat bÃ¥da filtren, men oförändrat, kb in är alltsÃ¥ bra med +5 men behöver fÃ¥ upp kb ut om jag förstÃ¥tt rätt, men hur justerar man det  Sc:,h

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #110 skrivet: 22 mars 2011, 20:56:23 »
Har rensat bÃ¥da filtren, men oförändrat, kb in är alltsÃ¥ bra med +5 men behöver fÃ¥ upp kb ut om jag förstÃ¥tt rätt, men hur justerar man det  Sc:,h

Höj hastigheten på kb-cirkpumpen så att diffen mellan kbin och kbut blir ungefär 3 grader.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #111 skrivet: 22 mars 2011, 20:59:29 »
Har rensat bÃ¥da filtren, men oförändrat, kb in är alltsÃ¥ bra med +5 men behöver fÃ¥ upp kb ut om jag förstÃ¥tt rätt, men hur justerar man det  Sc:,h
Justerade inte installatörn diffen Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #112 skrivet: 22 mars 2011, 21:39:34 »
Då min installatör inte kom ihåg att hålet inte blev 190 utan 160... så har han cirkulationen på max.. tror ni jag får bättre värden om jag sänker den?


och de som minns min bild, så har jag en frigolitklump på väggen, om jag vill rengöra mitt filter som aldrig är gjort efter installationen, hur gör man då?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #113 skrivet: 22 mars 2011, 21:48:17 »
Då min installatör inte kom ihåg att hålet inte blev 190 utan 160... så har han cirkulationen på max.. tror ni jag får bättre värden om jag sänker den?


och de som minns min bild, så har jag en frigolitklump på väggen, om jag vill rengöra mitt filter som aldrig är gjort efter installationen, hur gör man då?

Konstigt om du har cp på max och har 4 grader i diff kanske dags att kolla filtret plocka bort frigoliten stäng båda kranarna öppna koppen plocka ur filtret och spola av. Har ca 2.5 i diff och kör min cp på ca 70-80% mot ett 180 meters hål så du borde hamna liknande om du inte har lång rördragning inne med mycket böjar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #114 skrivet: 22 mars 2011, 21:57:02 »
vadå, jag trodde desto större diff var bättre?
Firman pratade på att försöka ligga på deltaT 5.. vilket jag med nöd och näppe (ca 4in -1 ut) har klarat när den kört en stund och siffrorna blir maxade..


Ska jag stänga av maskinen när jag rengör filtret, eller blir den inte mupp om den försöker pumpa med stängda kranar?


Kan dock tillägga att radiatorerna är lite justerade nu men skiljer knappt på in och ut.. han sänkte cirkulationen några procent... vilket fick mig att tänka på tidigare forumtrådar angående att köra procentsänkningar vilket då betraktades som oseriöst?
« Senast ändrad: 22 mars 2011, 22:00:29 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #115 skrivet: 22 mars 2011, 22:06:40 »
vadå, jag trodde desto större diff var bättre?
Firman pratade på att försöka ligga på deltaT 5.. vilket jag med nöd och näppe (ca 4in -1 ut) har klarat när den kört en stund och siffrorna blir maxade..


Ska jag stänga av maskinen när jag rengör filtret, eller blir den inte mupp om den försöker pumpa med stängda kranar?


Kan dock tillägga att radiatorerna är lite justerade nu men skiljer knappt på in och ut.. han sänkte cirkulationen några procent... vilket fick mig att tänka på tidigare forumtrådar angående att köra procentsänkningar vilket då betraktades som oseriöst?

Det brukar anses att en diff på 3 grader är bra på kalla sidan. På varma sidan ska det ligga mellan 5 - 10 grader nu när det är rätt så varmt ute så blir diffen lite högre så kanske 9 grader är bra vid några + grader. Varför skulle procent sänkningar vara oseriöst finns inget annat sätt på en 1245a Sc:,h. Du måste stänga av vp när du rengör filtret glömde skriva det *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #116 skrivet: 22 mars 2011, 22:18:49 »
Nu lär folk bli upprörda då jag inte kollat i manualen, står säkert jättetydligt, men... när jag har bläddrat i menyerna så har jag aldrig råkat på var man kan ställa farten på cirkulationerna till både hål och raddar?

Anar att nu när jag snart uppdaterar mjukvaran så nollas väl allt vad inställningar heter och då kan det ju vara läge för mig att våga pilla lite med sånt. ;)
Enda jag hittar är vilken rumstemp jag önskar, heh
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #117 skrivet: 22 mars 2011, 22:46:27 »
Nu lär folk bli upprörda då jag inte kollat i manualen, står säkert jättetydligt, men... när jag har bläddrat i menyerna så har jag aldrig råkat på var man kan ställa farten på cirkulationerna till både hål och raddar?


Meny 5.1.9 samt 5.1.11
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #118 skrivet: 23 mars 2011, 20:31:21 »
Har rensat bÃ¥da filtren, men oförändrat, kb in är alltsÃ¥ bra med +5 men behöver fÃ¥ upp kb ut om jag förstÃ¥tt rätt, men hur justerar man det  Sc:,h

Höj hastigheten på kb-cirkpumpen så att diffen mellan kbin och kbut blir ungefär 3 grader.

Har labborerat med cp på kalla sidan, men läge 3 och 2 ger samma resultat, läge 1 blev det ännu värre skillnad,
har kört på läge 3 sen en tid tillbaka
Så hur går man vidare för att ändra värdena, eller är det bara att gilla läget ?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #119 skrivet: 23 mars 2011, 20:54:18 »
Har rensat bÃ¥da filtren, men oförändrat, kb in är alltsÃ¥ bra med +5 men behöver fÃ¥ upp kb ut om jag förstÃ¥tt rätt, men hur justerar man det  Sc:,h

Höj hastigheten på kb-cirkpumpen så att diffen mellan kbin och kbut blir ungefär 3 grader.

Har labborerat med cp på kalla sidan, men läge 3 och 2 ger samma resultat, läge 1 blev det ännu värre skillnad,
har kört på läge 3 sen en tid tillbaka
Så hur går man vidare för att ändra värdena, eller är det bara att gilla läget ?

Om du får samma diff på 2 som 3 är det bättre att köra på läge 2 då drar cp mindre ström men det bör inte vara samma diff låter konstigt Sc:,h Har du krånglig rördragning med mycket böjar på brine ledning som bromsar eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!