0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej har tittat på de inställningar du skickade och tycker att dina varmvatteninstllningarser märkliga ut, du har start och stopptemp satt till samma (40 grader). Dvs du har satt pumpentill att starta varmvattenproduktion när 40 grader understigs för att stoppa när 40 grader överstigs .Jag vet inte hur pumpen tolkar en såfan inställning, du bör ha ca 5 grader emellan dessa inställningar, tex.1.1 Start=40, och 1.2 Stopp=45.Följande inställningar är också av intresse:8.5.18.5.29.1.19.2.19.3.10/Jonas
Hej, jag har tyvärr mycket svårt att förklara varför ditt varmvatten blir varmare än detstoppvärde du har satt in. Detta är normalt då läget för eltillsats infinner sig (dettaläge startas då pumpens gradminuter uppnått det i meny 9.2.1 inställda och avslutas då gradminuterna överstiger (9.1.1-9.2.1)/2. Under denna tid är VVM300 bereddatt shunta in vatten från den dubbelmantlade förådsberedarn in i framledningen om värmepumpeninte förmår att upprätthålla börvärdet för framledningen, därför hålls förådsberedaren(och därmed även VV)med hjälp av elpatron ett antal grader högre än framledningens börvärde oberoende av vilket värdesom du har satt VV stopp till (det dumma är att man inte med lätthet kan se om VVM är inne i läge för eltillsats, elpatronerna går inte konstant under denna tid, det som skiljer sig frånnormal drift är att förådsberedaren i sin helhet värms av elpatron och att VVM är beredd att shunta invärmebärare i framledningen).Hursomhelst, nu hade du ju inte elpatronerna igång så ovan nämnda teroi förklarar inte din VV temperaturom det inte var så att du läste av den straxt efter det att du hade satt pumpen i höst/vår-läge.Till eltillskottet: dina inställningar tycker jag ser bra ut utom på en punkt - 9.2.1 är satt till -400 vilketkommer att ge dig onödigt mycket tillsats (tillsats kommer att triggas pga avfrostning och VV-produktionvid lite lägre utetemperaturer). Sätt ner denna parameter till -1000 så skall du se att tillsatsengår in lite mer sällan.MVH/Jonas
Jaha vad gör man då? Pumpen sattes in i September 09 så man kan ju inte göra mycke åt det nu. Vad är där för livslängd på en sån pump? om man kompleterar med en kamin tror ni att man kan klara sig tills det är dax att byta ut den?Man får ju hoppas att vi slipper sånna här vintrar som denna och förra.