0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pratade precis med installatören gällande avfrostningsvattnet och att det står på pallen.Han skulle ge mig lekablock att ställa den på.Han är sjuk så han frågade om jag kunde ställa upp den själv på blocken. Givetvis ska jag med sambon som vittne fråga honom så att garantin på installationen fortfarande gäller när jag flyttar upp utedelen.Är nervös som attan för att få läckage på rören när man flyttar utedelen... :-[
Kjell: jo det är klart... Zelda: precis, får bli att farsan och jag lyfter och sambon pilla pall och stenar.Måste bara ta och regla av altangolvet precis under pumpen då jag nog måste ta bort golvplankor under tråget...
Hmm..Vad skall man säga,din installatör borde nog byta yrke..jag blir fan i mig irriterad!!!.Hur kan man göra en så vansinnig installation?..och hur kan man föreslå leka stenar?Det är inte en fråga om "får du problem" utan narare "när du får problem".jag är helt övertygad om att isen relativt snabbt når upp till pumpen och är du då ouppmärksam när detta sker så isar pumpen,risk för att spränga sönder kondensorn och fläkten tar i isen och,,KABOOM så går fläktbladen i bitar..Nej jag anser att du ska suga hem köldmediat,montera ner pumpen,skaffa ett stativ på runt metern och göra om installationen.Du har lagt ner rätt stora pengar på en anläggning som sen bör få förutsättningar att fungera problemfritt.Dogge
Citat från: doggydoggen skrivet 31 december 2010, 14:52:40Hmm..Vad skall man säga,din installatör borde nog byta yrke..jag blir fan i mig irriterad!!!.Hur kan man göra en så vansinnig installation?..och hur kan man föreslå leka stenar?Det är inte en fråga om "får du problem" utan narare "när du får problem".jag är helt övertygad om att isen relativt snabbt når upp till pumpen och är du då ouppmärksam när detta sker så isar pumpen,risk för att spränga sönder kondensorn och fläkten tar i isen och,,KABOOM så går fläktbladen i bitar..Nej jag anser att du ska suga hem köldmediat,montera ner pumpen,skaffa ett stativ på runt metern och göra om installationen.Du har lagt ner rätt stora pengar på en anläggning som sen bör få förutsättningar att fungera problemfritt.Doggeja jag håller med dig 100% om han ber installatören att suga hem gasen och koppla ifrån rören och försluta dom så kan han ju flytta på utedelen och bygga stativet på plats sen lyfta dit utedelen igen och se till så den står bra och få dit den såkallade installatören som ansluter rören igen.
Zelda: Tackar! ska köpa sådana.doggydoggen och oskar P: läste ni inte att jag ska regla av under pumpen -> ta bort golvplank -> ca 2.5m fritt fall under tråget på pumpen?Om inte det räcker så vet jag inte vad som gör det...Jag kan däremot hålla med om att han skulle tagit med markstativ från början och inte låtit den sitta på pallen. Men med lekablock + borttagning av golvplank så ger det mer utrymme under pumpen än vad även det grövsta markstativ kan ge..?Lekablock + tryckta reglar ska det mycket till innan det ruttnar och ger vika.
Citat från: Pluttas skrivet 01 januari 2011, 02:09:02Zelda: Tackar! ska köpa sådana.doggydoggen och oskar P: läste ni inte att jag ska regla av under pumpen -> ta bort golvplank -> ca 2.5m fritt fall under tråget på pumpen?Om inte det räcker så vet jag inte vad som gör det...Jag kan däremot hålla med om att han skulle tagit med markstativ från början och inte låtit den sitta på pallen. Men med lekablock + borttagning av golvplank så ger det mer utrymme under pumpen än vad även det grövsta markstativ kan ge..?Lekablock + tryckta reglar ska det mycket till innan det ruttnar och ger vika.Aj aj..Det läste jag inte. .ja givetvis om du sågar upp ett hål i altanen så fungerar ju det ypperligt,och tryckimpregnerat fungerar.men varför då blanda in leka stenar?,dom kommer bli fula som fasen efter en tid"gröna", Köp på byggmax 10x10 fyrskärning som du sen kan skruva fast med franskor i altangolvet och sedan ställa pumpen på det.Dogge
Citat från: doggydoggen skrivet 01 januari 2011, 12:45:14Citat från: Pluttas skrivet 01 januari 2011, 02:09:02Zelda: Tackar! ska köpa sådana.doggydoggen och oskar P: läste ni inte att jag ska regla av under pumpen -> ta bort golvplank -> ca 2.5m fritt fall under tråget på pumpen?Om inte det räcker så vet jag inte vad som gör det...Jag kan däremot hålla med om att han skulle tagit med markstativ från början och inte låtit den sitta på pallen. Men med lekablock + borttagning av golvplank så ger det mer utrymme under pumpen än vad även det grövsta markstativ kan ge..?Lekablock + tryckta reglar ska det mycket till innan det ruttnar och ger vika.Aj aj..Det läste jag inte. .ja givetvis om du sågar upp ett hål i altanen så fungerar ju det ypperligt,och tryckimpregnerat fungerar.men varför då blanda in leka stenar?,dom kommer bli fula som fasen efter en tid"gröna", Köp på byggmax 10x10 fyrskärning som du sen kan skruva fast med franskor i altangolvet och sedan ställa pumpen på det.DoggeHehe, så är det ibland!"10x10 fyrskärning"?? va? vad är det? ingen snickare vet du...
Citat från: Pluttas skrivet 01 januari 2011, 16:15:09Citat från: doggydoggen skrivet 01 januari 2011, 12:45:14Citat från: Pluttas skrivet 01 januari 2011, 02:09:02Zelda: Tackar! ska köpa sådana.doggydoggen och oskar P: läste ni inte att jag ska regla av under pumpen -> ta bort golvplank -> ca 2.5m fritt fall under tråget på pumpen?Om inte det räcker så vet jag inte vad som gör det...Jag kan däremot hålla med om att han skulle tagit med markstativ från början och inte låtit den sitta på pallen. Men med lekablock + borttagning av golvplank så ger det mer utrymme under pumpen än vad även det grövsta markstativ kan ge..?Lekablock + tryckta reglar ska det mycket till innan det ruttnar och ger vika.Aj aj..Det läste jag inte. .ja givetvis om du sågar upp ett hål i altanen så fungerar ju det ypperligt,och tryckimpregnerat fungerar.men varför då blanda in leka stenar?,dom kommer bli fula som fasen efter en tid"gröna", Köp på byggmax 10x10 fyrskärning som du sen kan skruva fast med franskor i altangolvet och sedan ställa pumpen på det.DoggeHehe, så är det ibland!"10x10 fyrskärning"?? va? vad är det? ingen snickare vet du... Fyrskärning är en typ impregnerad stolpe som är 10x10cm dvs fyrkantig,på det viset så blir det inte så vingligt som om du lagt 2tumx4tum på högkant..Nu är ju en 10x10 rätt tjock så franskerna når inte igenom,då kan du försänka hålet 4-5 cm exempelvis med 20mm träborr sedan borra med en 8-10 borr,då blir fransk skruvarnas skalle försänkt 5 cm ner i trät..=)fransker du kan använda är exempelvis 120mm 17 skalle.Men sen när du ska montera vibrationsdämparen så skulle jag skruva fast ett plattjärn på dämparen och sedan försänka ett hål i träet där muttern får plats sen skruva fast fästet/plattjärnet i fyrskärningen..=)Dogge