Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: droppar om istapparna trots -7  (läst 5433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turborolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken på fastighets optimering
droppar om istapparna trots -7
« skrivet: 26 december 2010, 15:56:32 »
Har stort lutande tak med shingel får stora is sjok över hängrännorna och enorma istappar som det droppar om trots -7 även kallare
Bra eller Anus?? fiR:
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #1 skrivet: 26 december 2010, 16:02:31 »
Det är inte bra då läcker kåken värme. :(
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #2 skrivet: 28 december 2010, 21:12:07 »
Det är inte bra då läcker kåken värme. :(

Om du har eldstäder som du använder värms skortstensstocken upp och det kan ge dropp från taket. Har du inte eldstäder, ja då är det dåligt ställt med isoleringen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #3 skrivet: 28 december 2010, 21:30:33 »
Har stort lutande tak med shingel får stora is sjok över hängrännorna och enorma istappar som det droppar om trots -7 även kallare
Bra eller Anus?? fiR:
Är det en ventilerad kallvind under taket är det ju inte så bra...
Men har du uppvärmda rum direkt under är det ju inte så konstigt. Värmen måste ju ta vägen nånstans. När det ligger mycket snö på taket isolerar snön så bra att yttertaket blir varmt och understa lagret snö börjar smälta. Vattnet rinner ned mot takutsprånget som är kallare. Där finns ju ingen uppvärmning underifrån. Här fryser det till. När hängrännorna är igenfrusna börjar det bildas istappar. Inget konstigt alls. Skotta taket så slipper du problemet.
//2000

ps.
När snön smälter och fryser igen vid takfot och utsprång kan det bildas ett riktigt rejält badkar under snön. Har man otur letar sig smältvattnet in genom taket... Inga försäkringsbolag lämnar ersättning för sådana skador.
« Senast ändrad: 28 december 2010, 22:00:16 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Perjohan

  • Utgått på dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2011, 00:28:39 »
Ser at du har ny villa. Det skal jo ikke være sånn. Du må reklamere overfor selgeren. Uansett må du komme deg i sving med å etterisolere, eller reparere. Det er jo noe som er helt på tok. Det skal ikke bli istapper i det hele tatt på et nytt hus. Kan det være at det er via noen vinduer at varmen slippes ut?
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus på 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nå. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 måneder. Kun panelovner på bad.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2011, 11:36:54 »
Är villan nybyggd eller hur gammal är den? Du skriver "ny villa" i signaturen, du kanske menar ny för dig?
Vår villa från -79 har inga istappar förutom där ventilationsskorstenen för frånluften går ut. När vi kokade något på spisen under ganska lång tid droppade det från istapparna trots flera minusgrader ute.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2011, 14:20:57 »
Har stort lutande tak med shingel får stora is sjok över hängrännorna och enorma istappar som det droppar om trots -7 även kallare
Bra eller Anus?? fiR:

Hej Turborolle!  Ja enligt min uppfattning så har du antagligen i första hand en allt för dålig/liten vindsventilation på det här huset eftersom detta ofta är en stor bidragande orsak till istappar från taken. Den värme som läcker upp genom isoleringen på vinden kan då inte ventileras ut på ett effektivt och bra sätt utan värmer då upp yttertaket istället med istappar som följd. Det kan också vara en kombination av både en allt för dålig isolering samt dålig vindsventilation givetvis. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 januari 2011, 21:44:02 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2011, 15:08:56 »
OM husägaren i fråga INTE har en kall vind utan öppen boyta upp till innertaket. OCH (som i detta fall) inte har taktegel (vilket skulle gett en luftspalt under snön). Utan har varmt ända upp mot taket , ingen luftspalt, ventilation eller mellanrum till snön, så kommer snön underst i ett halvmeter tjockt, isolerande snölager att smälta. Inget konstigt med det! Skotta bort snön så kommer taket kylas av och smältningen upphöra.

Vill påminna om att all energi som tillförs huset också läcker ut ur huset. En stor del genom taket.

//2000
« Senast ändrad: 11 januari 2011, 12:16:37 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2011, 22:07:48 »
Hej 2000!  Ja jag såg att du märker ord väldigt noga när det gäller mig, och jag uttryckte mig väl lite slarvigt när jag skrev "ev" värme, jag tog mig friheten att ändra detta i mitt inlägg. Helt självklart 2000 så läcker den energi/värme som vi tillför huset ut igen genom huset och bl.a via takisoleringen, så det hade du inte alls behövt informera om, för annars skulle vi ju inte behöva tillföra värme kontinuerligt under den årstid som det föreligger ett värmebehov i husen.
F.ö så står jag givetvis fast vid min uppfattning här att det beror antagligen mest på en allt för liten/dålig vindsventilation alt en kombination av en allt för dålig isolering samt dålig vindsventilation. Och jag är inte helt ensam om denna uppfattning här på forumet, jag tar mig friheten att bifoga några länkar med lite läsvärt material för de som ev kan vara intresserade av att få veta hur det verkligen ligger till här i livet. ;) :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31100.msg300024#msg300024
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16429.msg162352#msg162352
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1396.msg12085#msg12085
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2570.0
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/IsoverBoken%20200709/arbanv_vind.pdf
http://www.teokonsult.se/plat/kondens-2.htm
http://www.energiradgivningen.se/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=1

Mvh Raffen.


Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2011, 01:36:57 »
Suck...

Det finns hus utan kallvind.

Citerar mig själv:
OM husägaren i fråga INTE har en kall vind utan öppen boyta upp till innertaket. OCH (som i detta fall) inte har taktegel (vilket skulle gett en luftspalt under snön). Utan har varmt ända upp mot taket, så kommer snön underst i ett halvmeter tjockt, isolerande snölager att smälta...

Och från mitt första inlägg:
Är det en ventilerad kallvind under taket är det ju inte så bra...

Jag vet inte vilken tak- och vindstyp trådskaparen har, men det finns det ju andra som vet...

Edit. Tog bort onödigt personangrepp...



« Senast ändrad: 11 januari 2011, 12:17:52 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2011, 01:55:20 »
Hej 2000!  Nej jag har ingen aning om vad TS har för kallvind heller, och jag läste givetvis allt du skrev 2000, sen tycker jag kanske att du behöver väl inte bli så väldigt snarstucken utan anledning eftersom det är väl inget som har hänt egentligen.
Men oavsett nu om TS har en öppen boyta ända upp till innertaket eller inte! Men om så vore fallet så skall alltså inte isoleringen ligga dikt an mot yttertaket isf utan det skall vara en luftspalt mellan denna isolering och yttertaket. Så om man börjar sett direkt ovanför innertaket så skall det vara plastfolie, isolering, luftspalt och yttertak. Därför skall det givetvis finnas en luftcirkulation/ventilation mellan isoleringen och yttertaket så att värmeläckage och ev fukt som kan komma upp genom isoleringen också kan ventileras ut via den här luftspalten, eller skall vi kanske kalla den för en extra liten kallvind. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: droppar om istapparna trots -7
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2011, 02:03:01 »
http://www.profile.dk/sep/tyvek_underlagstak.htm
http://www.maco-takisolering.com/reksmart.html
http://www.fuktsakerhet.se/sv/fakta/Documents/LO%20BT%204_07.pdf
http://www.byggfaktadocu.se/10/pdcnewsitem/00/95/06/index_10.html

Nu är kanske inte TS tak diffusionsöppet, inte med takshingel. Men det blir vanligare att man bygger diffusionsöppet, särskilt på lite mer okonventionella takutformningar. Och förr i tiden, innan tjärpappen började användas behövdes varken diffusionsspärrar på insidan eller ventilerande luftspalter. Taken var naturligt diffusionsöppna. Och höll utan problem i hundra år. Nu med fler och fler fuktskadade vindar och luftspaltsventilerade yttertak bygger man även om befintliga hus till diffusionsöppna yttertak utan ventilation. Det finns alltså bättre, säkrare och energieffektivare sätt idag att bygga tak än med små eller stora kallvindar.

Får intrycket att det här handlar om ett stort enskilt tak. Kanske en utbyggnad och troligen låglutande. Det kan vara så att en luftspalt under yttertaket mycket väl kan hålla fukten ventilerad men flödet är för litet för att kyla ned hela yttertaket. Särskilt med ett rejält isolerande snötäcke ovanför. Där av snösmältningen.

Visst kan det även vara helt felbyggt, diffusionstät yttertak och ingen ventilation under. Men då brukar man få takdropp inne...
Då är det bara att riva ned och göra om.

//2000

Och ok Raffen, jag snyggade till mitt förra inlägg.
Och om du minskar på ord som ska och givetvis och istället tränar på orden bör och möjligtvis i dina inlägg så retar du inte upp folk i onödan...

« Senast ändrad: 11 januari 2011, 12:20:44 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!