0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Börja du med att gå över radiatorerna. Känn på ALLA raddar att de är varmare upptill än nertill så ingen av dom kortsluter. Är någon/några ungefär lika varma uppe som nere måste du strypa det elementet.
Jag tycker siffrorna ser helt OK ut, jag tror att VP:n helt enkelt är underdimensionerad.220 m2 hus från 1936 kan inte vara välisolerat om inte nån större renovering med tilläggsisolering skett?Jag skulle rekommenderat en 10 kW VP till detta hus.Ni har väl termostaterma helt öppna och styr värmen med VP:ns kurva?
Finns det nån hemsida där man kan göra en beräkning på vp storlek mm?Skulle vara intressant att se om resultatet blir 8kW där också!
Om du anger husets energibehov före VP:n så kan jag göra en kalkyl.
På hälften av radiatorerna diffar det inte så speciellt mycket, på andra hälften känner man en klar skillnad!Alla radiatorerna är dock mer eller mindre varma upptill.Vad skulle det innebära om temp skilladen är liten eller ingen alls?
Är temperaturskillnaden ingen alls betyder det att vattnet går tillbaka till pumpen utan att ha avgett någon värme till huset. Det leder till att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur vilket i sin tur leder till lägre värmeeffekt och lägre COP vilket tillsammans betyder onödigt höga elräkningar.
En annan grej jag tänkte på är ju att vp som std är begränsad till att ge max 55*C i VB fram.Det räcker ju inte när temperaturen går ner mot -30*C. Då bör jag väl upp i 60*C e.dyl?
Verkliga effekttäckningen är nog snarare 50 % än kalkylens 66 %. Citat från: gbak skrivet 25 december 2010, 22:24:01En annan grej jag tänkte på är ju att vp som std är begränsad till att ge max 55*C i VB fram.Det räcker ju inte när temperaturen går ner mot -30*C. Då bör jag väl upp i 60*C e.dyl?Är det verkligen så? Det brukar finnas begränsningar i form av att returtemperaturen inte får vara för hög eller att högtryckspressostaten stoppar pumpen men VB fram .. ? Värmepump plus efterföljande elpatroner bör kunna ge högre temperatur än 55 utan problem. Värmepumpen enbart är en annan sak.