0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för tips ! Eftersom jag både har relativt billig ved + tycker att en levande brasa är maximal livskvalite' kommer jag att elda mycket. Vad jag förstår kan man alltså ställa in lvp på t ex 22 (där jag haft den tidigare) och få ut en besparing eftersom den känner av värmen från braskaminen och därför inte värmer lika mycket men fortsätter att transportera luft via sin fläkt. Är det rätt uppfattat?palli
Citat från: palli skrivet 29 augusti 2005, 08:28:40Tack för tips ! Eftersom jag både har relativt billig ved + tycker att en levande brasa är maximal livskvalite' kommer jag att elda mycket. Vad jag förstår kan man alltså ställa in lvp på t ex 22 (där jag haft den tidigare) och få ut en besparing eftersom den känner av värmen från braskaminen och därför inte värmer lika mycket men fortsätter att transportera luft via sin fläkt. Är det rätt uppfattat?palli Hej, precis så har jag det . Pumpen går på tomgång när brasan värmer, men hjälper till att transportera runt den varma luften. Det där med att sälja veden skulle vara en bättre affär förstår inte jag . ( tex svärfar värmer 350 kvm med ved har iof riktigt modern vedpanna, kostar också bara eget arbete )Finns ju inget mysigare än krypa upp i soffan framför brasan, en kväll med snöstrorm utanför . / jojje
CiteraVinsten med att sälja veden är att man (om inte nån anan gör jobbet) slipper kapa och klyva veden, torka den och stapla den ett antal gånger, både ute och inne. Man kan istället hugga veden och sälja den som långved. För de pengar du får för en årsved kan du betala elräkningen för värmepumpen i minst 2 år, även om du eldar på ordentligt med värmepumpen.Mysfaktorn i en konventionell vedpanna (i pannrum) är väl inte så stor, har man braskamin kan väl mysfaktorn ha en viss betydelse, men satsa de pengar som kamin, skorsten och sotarn kostar på en fet hemmabioanläggning istället så blir nog mysfaktorn väl så hög. Dessutom krävs ytterst lite arbete för att få igång hemmabion... CiteraOch när strömmer är borta fungerar varken värmepump eller hembioanläggning. Myyyysigt