0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej de stog som registerad ägare på bilen, och de repade bilen för 24' här i Umeå..
Citat från: Raptor skrivet 21 januari 2011, 10:24:54Jaha, då hr man i alla fall hittat ett objekt. Imorgon ska den inspekteras och provköras.Har bilfirmor större ansvar mot kunden om något händer med bilen efter köpet eller att man upptäcker fel som förmodligen redan fanns vid köpet än vad privatpersoner har?Bilen jag ska titta på står på en mindre bilfirma därav frågan./RaptorMan brukar som regel oftast få minst 1 månads trafiksäkerhetsgaranti, det framgår av köpekontraktet. Om inget annat nämns i kontraktet så gäller konsumentköplagen ang reklamationsrätt.Är det en xc du skall titta på? års 01-02 ev tidig -03? Om så var noga med att kolla:Är DIM bytt? Vanligt att den pajar med följd att cannätet läggar av. (kombiinstrument, nytt utförande har "kromade ringar" runt mätarna.)Bensinmotor? -> Kolla att ETM (gasspjäll) är bytt. Nytt utförande har en gul lapp.Ganska vanligt att ABS-styrenheten lägger av (benäms senare BCM). Går ibland att löda. Kolla om den är bytt/åtgärdad. Detsamma gäller även pumpmotorn till ABS, den går dock inte att köpa lös (ny) utan hela hydraulagget måste bytas.Sirénen till larmet lägger av, orsakar då oftast att antingen falsklarmar bilen eller så dras batteriet ur över natten.Inre backspegeln kan strula (japp, låter konstigt) den heter UEM och innhåller bl.a mottagare för fjärrsändare, understyrenhet för larm mm. Orsakar vid fel falsklarm, batteriurladdning och can-död.Kolla att handbromsbackar är bytta inom iaf 3-4000 mil. Vanligt att friktionsdelen släpper och orsakar låsning av hjulet med följd att spindeln går sönder.Om bilen gått närmare 20.000mil: Kolla om vinkelväxel och kopplingshylsa mellan den och växellåda är bytta annars lär det komma snart. Splines i hylsan pajar och drar med sig vinkelväxelns splines, i sällsynta fall även växellådans...Ca priser, material, nytt på volvo:(från mitt huvud en sen fredagskväll)spjällhus (etm) ink programvara: ca 6000-7500krkombiinstr (dim) ca 8-9000kr + programvarahydraulenhet, mellan 10300-16500kr (ber om det är endast ABS, STC eller DSTC)Backspegel (UEM) (exl. nya fjärrsändare som även måste bytas) ca 8000krABS-styrenhet ca 5-6000kr (lödning 500kr???)Sirén ca 2500kr (osäker)Hylsa, vinkelväxel ca 500kr (osäker)Vinkelväxel ca 18000krväxellåda, aut, ca 35000kr (exl vinkelväxel)Sen tillkommer naturligtvis arbetskostnad och ev felsökningskostnad.Vid provkörning lyssna efter sjungande/tjutande ljud, det kan indikera slitet hjullager, lager för viskokoppling eller vinkelväxel.En annan vanlig sak är främre bussningar i bärarmarna fram. ger upp efter 15-18000mil, material ca 2500kr, arbete runt 3-5000 kr beroende på verkstad.Om jag vore som du skulle jag (ev redan på provkörningen) åka till en volvoverkstad som kan läsa ut felkoder med VIDA. Man kan där se hur gamla felkoderna är, dvs om det är återkommande, räknare 1 och 4.(om inte captain morgan helt kortslutit mitt huvud ikväll ) Lågt tal på 1:an indikerar relativt färskt fel och om 4:an har högt tal (högre än 10) är det generellt sett återkommande.Om det finns återkommande felkoder på cankommunikation, ETM spjälläge och interna fel i div noder bör man dra öronen åt sig. En utskrift på felkoderna vore bra för att visa säljaren att de finns registrerade vid köpet. Se till att få med/förhandla om vilket ansvar han/hon tar om det blir strul med bilen och felet kan härröras till dina felkoder.Att köpa en sådan bil (XC 00- till tidig -03) kan innebära lite problem tyvärr om inte dessa saker är åtgärdade. (finns mer naturligtvis men dessa ovan är mest kostsamma)SE TILL ATT DU HAR NGN FORM AV GARANTI! Hör av dig via PM om du undrar något.Orkar inte kolla stavfel nu...
Jaha, då hr man i alla fall hittat ett objekt. Imorgon ska den inspekteras och provköras.Har bilfirmor större ansvar mot kunden om något händer med bilen efter köpet eller att man upptäcker fel som förmodligen redan fanns vid köpet än vad privatpersoner har?Bilen jag ska titta på står på en mindre bilfirma därav frågan./Raptor
Med det av dig uppräknade saker att se upp med och kostnader för rep. skulle jag välja bort denna bilmodell som intressant objekt som begagnad direkt... lägger man till att den dessutom är tung och bränsletörstig så blir den iskall!Att läsa av felkoder för att ta reda på fel är ett mycket trubbigt instrument. På de flesta bilar som man gör strömlös ett tag genom att tex koppla bort batteriet nollställs minnet. Kan vara bra eller dåligt att veta då man numera läser av detta på bilprovningen och underkänner bilar med gamla felkoder i minnet som kan leda till dyra felsökningar på ex.vis märkesverkstad men som kanske berodde på ngn "naturlig" orsak som du kände till...och som inte behöver felsökas nu.
Ta bort batterpolen tar ej bort några fel, är ett fel kvarstående så kommer det tillbaka.0.
Citat från: Apan skrivet 22 januari 2011, 16:56:26Ta bort batterpolen tar ej bort några fel, är ett fel kvarstående så kommer det tillbaka.0.på den punkten är vi helt överens..
Tekniktäta? Är väl som vilken Skoda som helst, annars får vi åka Amazon.En 10år gammal Volvo med 20-30' mil är fortfarande ett relativt tryggt köp, och trots många sålda står det högt i pris, skulle det vara dålig bil hade de varit svårsålda och billiga.Gillar V70, sköna bilar..men för dyra att köpa, gillar ej nya V70'n.Men håller med dig om aningen törstiga med 2.5T och 4 hjulsdrift, skulle vilja ha Peugeot 1.6HDI, bland marknadens bästa dieselmaskin..Men beror på antal mil som körs, och bränslet lär ej bli billigt framöver..