0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det inte from -03 som sagts tidigare i tråden?Jasså, man ska passa sej lite för manuella lådor. Jag trodde det var tvärtom!Jag har hittat en som finns bara 4 mil bort. -04, D5 med typ 20 000mil på mätaren.Från vilken årsmodell är det partickelfilter så skatten är lägre?Ps. Chevan gick igenom utan problem! /Raptor
Ok, mycket matnyttigt för den som vill köpa Volvo i den här tråden!Hur mycket kostar skatten på en D5 undrar en nyfiken, någon som vet?/Raptor
Citat från: Raptor skrivet 20 december 2010, 13:25:59Ok, mycket matnyttigt för den som vill köpa Volvo i den här tråden!Hur mycket kostar skatten på en D5 undrar en nyfiken, någon som vet?/RaptorEx: Volvo XC70 D5 -03 Skatt: 7727:-
Om man nu ändå köper en från 01 eller 02 som har Visco. Hur "farligt" är det?Vad är skillnaden mellan Visco och Haldex och hur ska man göra för att grejerna ska hålla?Jag har hört något om exakt lika däckslitage, kan någon specisera det lite?Hittade ett objekt på nätet som jag skulle kunna åka och köpa direkt men det är en -02 med automat och ca 27 000mil på mätaren. Ägaren säger att det den lagom är inkörd.Go or no go?/Raptor
Citat från: Raptor skrivet 21 december 2010, 13:34:16Om man nu ändå köper en från 01 eller 02 som har Visco. Hur "farligt" är det?Vad är skillnaden mellan Visco och Haldex och hur ska man göra för att grejerna ska hålla?Jag har hört något om exakt lika däckslitage, kan någon specisera det lite?Hittade ett objekt på nätet som jag skulle kunna åka och köpa direkt men det är en -02 med automat och ca 27 000mil på mätaren. Ägaren säger att det den lagom är inkörd.Go or no go?/RaptorOm däcken har lite olika storlek pga slitage (eller att man råkat monterat olika bredd fram och bak) så finns risk för ras. Däcken måste vara lika runt om. Och du måste byta alla fyra om något däck är slitet. Volvo rekommenderar att man flyttar runt hjulen så att de slits mer jämnt. Sedan har visco kopplingen den egenskapen att den fungerar dåligt när den är kall. Om du står insnöad en kall morgon och har bråttom till jobbet är det inte så roligt att upptäcka att din fyrhjulsdrivna bil är tvåhjulsdriven när du som bäst behöver den. Kolla på volvoforumet:http://89.221.240.100/forum/viewforum.php?f=19&sid=e29aee5ef22f4b643276c112bd28b95fEtt gammalt begtest:http://www.automotorsport.se/biltester/2005/0524/052405.Och glöm inte att det är de som har problem som skriver av sig på forum. Alla de som kör runt i godan ro, nöjda med sin fungerande bil hör du aldrig något från... Och de är betydligt fler... //2000
Oja, kör jag till jobbet själv, sommartid utan AC, och bilen används 99% till och från jobbet, och motorbromsar och kör rätt klarar jag mig på under 4.0liter/100km, och går säkert att pressa mer! De skall dra 4.0 liter/100km vid landsvägkörning, vilket innefattar 120kmh bitvis, samt omkörningar.Sen all körning är ej blandad körning! Väldigt fåsom kör exakt 63% landsväg och 37% i stan och följer EU körcykeln, men du gör väl du 2000?? Även sambon ligger under snittförbrukningen i hennes bil..Volvo gör bra motorer och lådor, men 27000mil, njae, men beror på hur länge du ska ha bilen? Blir nog ganska dyr rep efter tag, samt kylskåp och sälja när den rullat över 30000mil..Eller vänta lite, och skambjud..eller det ska man alltid göra..
Hade en kund som tydligen älskade sin xc-70 allt för mkt. 01 hade gått 28000-29000 mil i tjänsten Hårt antagligen aldrig rengjord. Service vet jag inte om den fick som den skulle.Hur som helst automatlådan rasade. Kunden lämnade in den på Bilia tror jag. 65000-70000 kr.....Kostade det att byta låda ink jobb....Det här var för ett år sedan. Gissar på att värdet innan den rasade inte översteg 45000 kr.Såg härom veckan att en av hans söner körde den gamla xc70.Farsan hans har faktiskt skaffat sig en ny xc70.Min snittar på runt 1.1/mil.Mecken som bytte min drivaxel påstod att "han" föredrog bilarna med viscokopplingen.Minns ej varför han tyckte det. Var antagligen för avancerat för mina öron... Eller så var det kanske bra för hans verkstad Mvh tyke