Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Burr...HE9LKE  (läst 33073 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lyckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #75 skrivet: 07 januari 2011, 09:10:02 »
Men om man kan konstruera en pump som presterar bra under ett test, varför inte leverera denna till kund?

/ Lyckan

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #76 skrivet: 07 januari 2011, 09:47:45 »
Men om man kan konstruera en pump som presterar bra under ett test, varför inte leverera denna till kund?

/ Lyckan

Om man pressar en maskin till sitt yttersta ökar förmodligen felfrekvensen. En sådan produkt vill inget företag med självrespekt ha ute på marknaden.
För övrigt har inte jag någon uppfattning om hur testerna går till. Man kan ju bara hoppas att det är en rättvisande test som presenteras. Dessutom borde det väl vara bra för producenten att få veta vad deras maskin går för, fast de har kanske egna tester också.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Lyckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #77 skrivet: 07 januari 2011, 10:05:28 »
Om man pressar en maskin till sitt yttersta ökar förmodligen felfrekvensen. En sådan produkt vill inget företag med självrespekt ha ute på marknaden.

Men nu handlar det knappast om att pressa till det yttersta, så sensationella är ju inte resultaten.
Det handlar ju bara för Panasonics del att förbättra avfrostningsprogrammeringen.
Det finns ju tillverkare som överträffat panasonics resultat i testet, så varför skulle inte dom kunna bygga en pump med liknande prestanda.

/ Lyckan

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #78 skrivet: 07 januari 2011, 12:55:59 »

Ja och sådana tester så SP utför är inget värda. Tillverkarna lämnar själv en pump för testning och det är ju helt uppenbart att denna pump är optimerad så mycket det går.

Njaej, det tror jag inte riktigt på. Det finns väldigt lite som generalagenten kan påverka och dessutom får de inte ändra något fysiskt på maskinen. Återstår programmeringen, och den typ av spetskompetens finns bara hos tillverkaren på andra sidan jordklotet.

Det enda som tillverkaren kan påverka är att maskinen blir korrekt installerad med vakuumsugning och rätt mängd kylmedia. I t ex testet av Sanyo valdes maskinen av polisen direkt från lagret. Ahlsell betalade alltså polisen för att övervaka urvalet. Det står i rapporten.

Det finns vissa parametrar som alltid upprepas. 7,5 meter rör. Högsta fläktvarvtal. Vingen ställd för minsta luftmotstånd.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #79 skrivet: 07 januari 2011, 14:56:49 »

Ja och sådana tester så SP utför är inget värda. Tillverkarna lämnar själv en pump för testning och det är ju helt uppenbart att denna pump är optimerad så mycket det går.

Njaej, det tror jag inte riktigt på. Det finns väldigt lite som generalagenten kan påverka och dessutom får de inte ändra något fysiskt på maskinen. Återstår programmeringen, och den typ av spetskompetens finns bara hos tillverkaren på andra sidan jordklotet.

MVH/Gano

Hej Gano!  Nja det finns nog ganska gott om programmerare och duktiga tekniker här i Sverige också, och visst är nog de rekorderliga pumparnas program ganska avancerade nu för tiden, men i jämförelse med många andra utrustningar som finns inkl program för dessa så tror jag nog att pumparnas program ter sig förhållandevis enkla vid en jämförelse förstås. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #80 skrivet: 09 januari 2011, 00:30:27 »
Det var väldigt många som har samma kassa utblås läs min test, har en äldre HE9DKE 2006-2007 årsmodell som har funkar till övervåningen, 138kvm timmer hus 1974 inte super isolerat alls med mek från och tillluft, som gör av med värmen :)

Så här fel är det.

JAg har dessutom en 3,5 år gammal HE9DKE som den hette då, som jag tyckte var trött lite gas kvar ja så kan det vara sa installatörerna och denna installerades om med 10-11 meter rör mot tidigare 3 meter i sutteräng våningen för den nya LKE som skulle ge mer vid -15 ´3,4Kw i värme effekt mot 2,1Kw på DKE.
klok som jag var mätte jag utblåsnings luften före ominstallationen.
Allt temp i grader c och mätes fläkt 5 är efter avfrostning auto varierar när, samam termometer och hakar sensorn på samma vis

Pump  före ominstall     Utetemp     Utlås fläkt 5     Utblås AUTO       Utblås fläkt 3               
HE9DKE 2006-2007 3m      -16             37-39              40
                                    -7,5            42-44             44
                                    -3               46-48             46-48
efter ominstall 11m
HE9DKE 2006-2007           -3,2              52,9               51,4-52,7
 made in japan                 -16               48.2                  44-48


HE9LKE 2010-2011            -3,2             41,3                36,7-39,9            46 men då hade den gått hårdare före
made in malaysia              -1,6              42,9                37,3-40,5
                                     -16               34,3                 34,8-37,1


Så något är ju helt fel, märks både på inne delarna går för fullt hela tide fast ej kallt och lika så ytter delarna DKE går halfart vid -3,2 grader mot den nya LKE dessutom frostar LKE av oftare men bra. skriver gärna på men skall höra med mina installatörer med i veckan, känns som de borde mätt tempen men, hungriga då de bara fick kaffe här 
 Björn Göransson Falun

Vill höra era åsiker/ någon som bor i närheten? väldigt uppenbart här när man kan jämföra och dessutom med en äldre modell som skall vara lika bra nära på förutom vid kallare temp så  är det tvärs om   // Björn ala DalaRomeo

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #81 skrivet: 09 januari 2011, 01:32:36 »
Det var väldigt många som har samma kassa utblås läs min test, har en äldre HE9DKE 2006-2007 årsmodell som har funkar till övervåningen, 138kvm timmer hus 1974 inte super isolerat alls med mek från och tillluft, som gör av med värmen :)

Så här fel är det.

JAg har dessutom en 3,5 år gammal HE9DKE som den hette då, som jag tyckte var trött lite gas kvar ja så kan det vara sa installatörerna och denna installerades om med 10-11 meter rör mot tidigare 3 meter i sutteräng våningen för den nya LKE som skulle ge mer vid -15 ´3,4Kw i värme effekt mot 2,1Kw på DKE.
klok som jag var mätte jag utblåsnings luften före ominstallationen.
Allt temp i grader c och mätes fläkt 5 är efter avfrostning auto varierar när, samam termometer och hakar sensorn på samma vis

Pump  före ominstall     Utetemp     Utlås fläkt 5     Utblås AUTO       Utblås fläkt 3               
HE9DKE 2006-2007 3m      -16             37-39              40
                                    -7,5            42-44             44
                                    -3               46-48             46-48
efter ominstall 11m
HE9DKE 2006-2007           -3,2              52,9               51,4-52,7
 made in japan                 -16               48.2                  44-48


HE9LKE 2010-2011            -3,2             41,3                36,7-39,9            46 men då hade den gått hårdare före
made in malaysia              -1,6              42,9                37,3-40,5
                                     -16               34,3                 34,8-37,1


Så något är ju helt fel, märks både på inne delarna går för fullt hela tide fast ej kallt och lika så ytter delarna DKE går halfart vid -3,2 grader mot den nya LKE dessutom frostar LKE av oftare men bra. skriver gärna på men skall höra med mina installatörer med i veckan, känns som de borde mätt tempen men, hungriga då de bara fick kaffe här 
 Björn Göransson Falun

Vill höra era åsiker/ någon som bor i närheten? väldigt uppenbart här när man kan jämföra och dessutom med en äldre modell som skall vara lika bra nära på förutom vid kallare temp så  är det tvärs om   // Björn ala DalaRomeo

hej
du måste börvärdet på högsta +30 när du mäter tempen
det ser ut som det är många som är missnöjd med
 de nya HE & NE-lke pumparna
har du el-mätare på dina pumpar
så att du ser att de går på max
 kjell bor nästan i falun  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #82 skrivet: 09 januari 2011, 01:48:25 »
Det var väldigt många som har samma kassa utblås läs min test, har en äldre HE9DKE 2006-2007 årsmodell som har funkar till övervåningen, 138kvm timmer hus 1974 inte super isolerat alls med mek från och tillluft, som gör av med värmen :)

Så här fel är det.

JAg har dessutom en 3,5 år gammal HE9DKE som den hette då, som jag tyckte var trött lite gas kvar ja så kan det vara sa installatörerna och denna installerades om med 10-11 meter rör mot tidigare 3 meter i sutteräng våningen för den nya LKE som skulle ge mer vid -15 ´3,4Kw i värme effekt mot 2,1Kw på DKE.
klok som jag var mätte jag utblåsnings luften före ominstallationen.
Allt temp i grader c och mätes fläkt 5 är efter avfrostning auto varierar när, samam termometer och hakar sensorn på samma vis

Pump  före ominstall     Utetemp     Utlås fläkt 5     Utblås AUTO       Utblås fläkt 3              
HE9DKE 2006-2007 3m      -16             37-39              40
                                    -7,5            42-44             44
                                    -3               46-48             46-48
efter ominstall 11m
HE9DKE 2006-2007           -3,2              52,9               51,4-52,7
 made in japan                 -16               48.2                  44-48


HE9LKE 2010-2011            -3,2             41,3                36,7-39,9            46 men då hade den gått hårdare före
made in malaysia              -1,6              42,9                37,3-40,5
                                     -16               34,3                 34,8-37,1


Så något är ju helt fel, märks både på inne delarna går för fullt hela tide fast ej kallt och lika så ytter delarna DKE går halfart vid -3,2 grader mot den nya LKE dessutom frostar LKE av oftare men bra. skriver gärna på men skall höra med mina installatörer med i veckan, känns som de borde mätt tempen men, hungriga då de bara fick kaffe här  
 Björn Göransson Falun

Vill höra era åsiker/ någon som bor i närheten? väldigt uppenbart här när man kan jämföra och dessutom med en äldre modell som skall vara lika bra nära på förutom vid kallare temp så  är det tvärs om   // Björn ala DalaRomeo

hej
du måste börvärdet på högsta +30 när du mäter tempen
det ser ut som det är många som är missnöjd med
 de nya HE & NE-lke pumparna
har du el-mätare på dina pumpar
så att du ser att de går på max
 kjell bor nästan i falun  *vinkar*

Hej! kjell har energimätare på dem skall kolla tack för tipset. Men jag kan ju jämnföra med den äldre och den  nya skulle ju vara motsvarande om än bättre inga stora ändringar de gjort...men aåg i servic manualen att ut blås 36-45 grader hmmm i så fall har de fel data och marknadsföring. och hur kan den bli bäst i test då?  om det inte är något fel på temp styrningar eller så så den inte fattar att kräma på?

Har nu kollat detta japp de drar 1642w LKE och den gamla DKE drar 1568w just nu på 30 grader och -+0 ute   och de ger utblås grader LKE 38,0 och DKE 52,3 grader  och då var LKE ny avfrostad inte DKE.

Behövs ingen termometer för att känna det 14 grader skiljer det...hmmm

Och nu frostar LKE av igen Som sagt i tråden avfrostning och verkningsgrad reklamation http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38769.0 verka stämma att det är något fel tyckte att det blev mycket is fort när jag kikade utedelar.
« Senast ändrad: 09 januari 2011, 02:24:28 av Dalaromeo »

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #83 skrivet: 09 januari 2011, 02:11:37 »
Det var väldigt många som har samma kassa utblås läs min test, har en äldre HE9DKE 2006-2007 årsmodell som har funkar till övervåningen, 138kvm timmer hus 1974 inte super isolerat alls med mek från och tillluft, som gör av med värmen :)

Så här fel är det.

JAg har dessutom en 3,5 år gammal HE9DKE som den hette då, som jag tyckte var trött lite gas kvar ja så kan det vara sa installatörerna och denna installerades om med 10-11 meter rör mot tidigare 3 meter i sutteräng våningen för den nya LKE som skulle ge mer vid -15 ´3,4Kw i värme effekt mot 2,1Kw på DKE.
klok som jag var mätte jag utblåsnings luften före ominstallationen.
Allt temp i grader c och mätes fläkt 5 är efter avfrostning auto varierar när, samam termometer och hakar sensorn på samma vis

Pump  före ominstall     Utetemp     Utlås fläkt 5     Utblås AUTO       Utblås fläkt 3               
HE9DKE 2006-2007 3m      -16             37-39              40
                                    -7,5            42-44             44
                                    -3               46-48             46-48
efter ominstall 11m
HE9DKE 2006-2007           -3,2              52,9               51,4-52,7
 made in japan                 -16               48.2                  44-48


HE9LKE 2010-2011            -3,2             41,3                36,7-39,9            46 men då hade den gått hårdare före
made in malaysia              -1,6              42,9                37,3-40,5
                                     -16               34,3                 34,8-37,1


Så något är ju helt fel, märks både på inne delarna går för fullt hela tide fast ej kallt och lika så ytter delarna DKE går halfart vid -3,2 grader mot den nya LKE dessutom frostar LKE av oftare men bra. skriver gärna på men skall höra med mina installatörer med i veckan, känns som de borde mätt tempen men, hungriga då de bara fick kaffe här 
 Björn Göransson Falun

Vill höra era åsiker/ någon som bor i närheten? väldigt uppenbart här när man kan jämföra och dessutom med en äldre modell som skall vara lika bra nära på förutom vid kallare temp så  är det tvärs om   // Björn ala DalaRomeo

hej
du måste börvärdet på högsta +30 när du mäter tempen
det ser ut som det är många som är missnöjd med
 de nya HE & NE-lke pumparna
har du el-mätare på dina pumpar
så att du ser att de går på max
 kjell bor nästan i falun  *vinkar*

Hej! kjell har energimätare på dem skall kolla tack för tipset. Men jag kan ju jämnföra med den äldre och den  nya skulle ju vara motsvarande om än bättre inga stora ändringar de gjort...men aåg i servic manualen att ut blås 36-45 grader hmmm i så fall har de fel data och marknadsföring. och hur kan den bli bäst i test då?  om det inte är något fel på temp styrningar eller så så den inte fattar att kräma på?

hej
min NE 12lke drar max 1750watt
mina andra 12or 1900watt+
LKE blir förvirrad när tempen går mot -15
frostar av seegar sig upp å ner tills nästa
av-frostning ca 40 minuter
men mildare än -10 då går den som en vanlig LL-pump
Lke pumparna kanske är för spanien ?
L=lansarote
K=kooler
E=Elektric
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #84 skrivet: 09 januari 2011, 02:28:51 »
Det var väldigt många som har samma kassa utblås läs min test, har en äldre HE9DKE 2006-2007 årsmodell som har funkar till övervåningen, 138kvm timmer hus 1974 inte super isolerat alls med mek från och tillluft, som gör av med värmen :)

Så här fel är det.

JAg har dessutom en 3,5 år gammal HE9DKE som den hette då, som jag tyckte var trött lite gas kvar ja så kan det vara sa installatörerna och denna installerades om med 10-11 meter rör mot tidigare 3 meter i sutteräng våningen för den nya LKE som skulle ge mer vid -15 ´3,4Kw i värme effekt mot 2,1Kw på DKE.
klok som jag var mätte jag utblåsnings luften före ominstallationen.
Allt temp i grader c och mätes fläkt 5 är efter avfrostning auto varierar när, samam termometer och hakar sensorn på samma vis

Pump  före ominstall     Utetemp     Utlås fläkt 5     Utblås AUTO       Utblås fläkt 3               
HE9DKE 2006-2007 3m      -16             37-39              40
                                    -7,5            42-44             44
                                    -3               46-48             46-48
efter ominstall 11m
HE9DKE 2006-2007           -3,2              52,9               51,4-52,7
 made in japan                 -16               48.2                  44-48


HE9LKE 2010-2011            -3,2             41,3                36,7-39,9            46 men då hade den gått hårdare före
made in malaysia              -1,6              42,9                37,3-40,5
                                     -16               34,3                 34,8-37,1


Så något är ju helt fel, märks både på inne delarna går för fullt hela tide fast ej kallt och lika så ytter delarna DKE går halfart vid -3,2 grader mot den nya LKE dessutom frostar LKE av oftare men bra. skriver gärna på men skall höra med mina installatörer med i veckan, känns som de borde mätt tempen men, hungriga då de bara fick kaffe här 
 Björn Göransson Falun

Vill höra era åsiker/ någon som bor i närheten? väldigt uppenbart här när man kan jämföra och dessutom med en äldre modell som skall vara lika bra nära på förutom vid kallare temp så  är det tvärs om   // Björn ala DalaRomeo

hej
du måste börvärdet på högsta +30 när du mäter tempen
det ser ut som det är många som är missnöjd med
 de nya HE & NE-lke pumparna
har du el-mätare på dina pumpar
så att du ser att de går på max
 kjell bor nästan i falun  *vinkar*

Hej! kjell har energimätare på dem skall kolla tack för tipset. Men jag kan ju jämnföra med den äldre och den  nya skulle ju vara motsvarande om än bättre inga stora ändringar de gjort...men aåg i servic manualen att ut blås 36-45 grader hmmm i så fall har de fel data och marknadsföring. och hur kan den bli bäst i test då?  om det inte är något fel på temp styrningar eller så så den inte fattar att kräma på?

hej
min NE 12lke drar max 1750watt
mina andra 12or 1900watt+
LKE blir förvirrad när tempen går mot -15
frostar av seegar sig upp å ner tills nästa
av-frostning ca 40 minuter
men mildare än -10 då går den som en vanlig LL-pump
Lke pumparna kanske är för spanien ?
L=lansarote
K=kooler
E=Elektric
 kjell  *vinkar*


Hej! kjell har energimätare på dem skall kolla tack för tipset. Men jag kan ju jämnföra med den äldre och den  nya skulle ju vara motsvarande om än bättre inga stora ändringar de gjort...men aåg i servic manualen att ut blås 36-45 grader hmmm i så fall har de fel data och marknadsföring. och hur kan den bli bäst i test då?  om det inte är något fel på temp styrningar eller så så den inte fattar att kräma på?

Ja något lurt är det.

Har nu kollat detta japp de drar 1642w LKE och den gamla DKE drar 1568w just nu på 30 grader och -+0 ute   och de ger utblås grader LKE 38,0 och DKE 52,3 grader  och då var LKE ny avfrostad inte DKE.

Behövs ingen termometer för att känna det 14 grader skiljer det...hmmm

Och nu frostar LKE av igen Som sagt i tråden avfrostning och verkningsgrad reklamation http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38769.0 verka stämma att det är något fel tyckte att det blev mycket is fort när jag kikade utedelar.

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #85 skrivet: 09 januari 2011, 02:34:39 »
Det var väldigt många som har samma kassa utblås läs min test, har en äldre HE9DKE 2006-2007 årsmodell som har funkar till övervåningen, 138kvm timmer hus 1974 inte super isolerat alls med mek från och tillluft, som gör av med värmen :)

Så här fel är det.

JAg har dessutom en 3,5 år gammal HE9DKE som den hette då, som jag tyckte var trött lite gas kvar ja så kan det vara sa installatörerna och denna installerades om med 10-11 meter rör mot tidigare 3 meter i sutteräng våningen för den nya LKE som skulle ge mer vid -15 ´3,4Kw i värme effekt mot 2,1Kw på DKE.
klok som jag var mätte jag utblåsnings luften före ominstallationen.
Allt temp i grader c och mätes fläkt 5 är efter avfrostning auto varierar när, samam termometer och hakar sensorn på samma vis

Pump  före ominstall     Utetemp     Utlås fläkt 5     Utblås AUTO       Utblås fläkt 3               
HE9DKE 2006-2007 3m      -16             37-39              40
                                    -7,5            42-44             44
                                    -3               46-48             46-48
efter ominstall 11m
HE9DKE 2006-2007           -3,2              52,9               51,4-52,7
 made in japan                 -16               48.2                  44-48


HE9LKE 2010-2011            -3,2             41,3                36,7-39,9            46 men då hade den gått hårdare före
made in malaysia              -1,6              42,9                37,3-40,5
                                     -16               34,3                 34,8-37,1


Så något är ju helt fel, märks både på inne delarna går för fullt hela tide fast ej kallt och lika så ytter delarna DKE går halfart vid -3,2 grader mot den nya LKE dessutom frostar LKE av oftare men bra. skriver gärna på men skall höra med mina installatörer med i veckan, känns som de borde mätt tempen men, hungriga då de bara fick kaffe här 
 Björn Göransson Falun

Vill höra era åsiker/ någon som bor i närheten? väldigt uppenbart här när man kan jämföra och dessutom med en äldre modell som skall vara lika bra nära på förutom vid kallare temp så  är det tvärs om   // Björn ala DalaRomeo

hej
du måste börvärdet på högsta +30 när du mäter tempen
det ser ut som det är många som är missnöjd med
 de nya HE & NE-lke pumparna
har du el-mätare på dina pumpar
så att du ser att de går på max
 kjell bor nästan i falun  *vinkar*

Hej! kjell har energimätare på dem skall kolla tack för tipset. Men jag kan ju jämnföra med den äldre och den  nya skulle ju vara motsvarande om än bättre inga stora ändringar de gjort...men aåg i servic manualen att ut blås 36-45 grader hmmm i så fall har de fel data och marknadsföring. och hur kan den bli bäst i test då?  om det inte är något fel på temp styrningar eller så så den inte fattar att kräma på?

hej
min NE 12lke drar max 1750watt
mina andra 12or 1900watt+
LKE blir förvirrad när tempen går mot -15
frostar av seegar sig upp å ner tills nästa
av-frostning ca 40 minuter
men mildare än -10 då går den som en vanlig LL-pump
Lke pumparna kanske är för spanien ?
L=lansarote
K=kooler
E=Elektric
 kjell  *vinkar*


Hej! kjell har energimätare på dem skall kolla tack för tipset. Men jag kan ju jämnföra med den äldre och den  nya skulle ju vara motsvarande om än bättre inga stora ändringar de gjort...men aåg i servic manualen att ut blås 36-45 grader hmmm i så fall har de fel data och marknadsföring. och hur kan den bli bäst i test då?  om det inte är något fel på temp styrningar eller så så den inte fattar att kräma på?

Ja något lurt är det.

Har nu kollat detta japp de drar 1642w LKE och den gamla DKE drar 1568w just nu på 30 grader och -+0 ute   och de ger utblås grader LKE 38,0 och DKE 52,3 grader  och då var LKE ny avfrostad inte DKE.

Behövs ingen termometer för att känna det 14 grader skiljer det...hmmm

Och nu frostar LKE av igen Som sagt i tråden avfrostning och verkningsgrad reklamation http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38769.0 verka stämma att det är något fel tyckte att det blev mycket is fort när jag kikade utedelar.

Lägger till det nu såg ett du skrivit, men är på nollan ute nu och lika kasst, för mig men sämre så klart när det blir kallare men den gamla håller i graderna  vid -16 som den nya gör vid -+0 grader ute  Så som din verkar vara så var min innan ominstallationen dvs för lite gas troligen visar sig fört vid kallt väder. /Björn  kikar in i morgon nu sova eller eldvakt det är frågan  :-\ Björn

Utloggad Lyckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #86 skrivet: 09 januari 2011, 09:05:09 »
Har visserligen ingen Panasonic men...

När jag fick min nya pump installerad, hade dragit längre egna rör(14m).
Han fyllde upp gas exakt efter tillverkarens rekomendationer, och provkörde sedan pumpen.
Vid mätningen som då gjordes så steg temperaturen iväg kraftigt i förhållande till trycket.
Skitbra prestanda trodde jag när jag tittade på tempmätaren, men installatören sa att det inte var bra.
Utan att jag troligen skulle få problem när temperaturen sjönk pga att det var för lite gas i den.
Orsaken måste enligt honom vara att utedelen var underfylld från fabrik, "dom är väl inte så noga med fyllningen på fabriken" var hans förklaring.
Vi fick fylla på extra gas och fick då temperatur och gastryck att följas åt.

/ Lyckan   

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #87 skrivet: 09 januari 2011, 18:03:11 »
Har visserligen ingen Panasonic men...

När jag fick min nya pump installerad, hade dragit längre egna rör(14m).
Han fyllde upp gas exakt efter tillverkarens rekomendationer, och provkörde sedan pumpen.
Vid mätningen som då gjordes så steg temperaturen iväg kraftigt i förhållande till trycket.
Skitbra prestanda trodde jag när jag tittade på tempmätaren, men installatören sa att det inte var bra.
Utan att jag troligen skulle få problem när temperaturen sjönk pga att det var för lite gas i den.
Orsaken måste enligt honom vara att utedelen var underfylld från fabrik, "dom är väl inte så noga med fyllningen på fabriken" var hans förklaring.
Vi fick fylla på extra gas och fick då temperatur och gastryck att följas åt.

/ Lyckan   

Tackar! Ja tänkte att det kunde vara lite gas men som den gamla gjorde så var att den eller klarade att hålla tempen vid vid kallare grader undeer -15 typ.
Kan ju vara något sådant men jag tror ju att det beror på nogot felprogramerat kretskort eller något som inte är som det bör med pumpen.
Installatören kollade ju trycket men ej utblås tempen vad jag vet. de får nog kolla så de har gjort rätt först. //Björn



Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #88 skrivet: 09 januari 2011, 18:08:39 »
Har visserligen ingen Panasonic men...

När jag fick min nya pump installerad, hade dragit längre egna rör(14m).
Han fyllde upp gas exakt efter tillverkarens rekomendationer, och provkörde sedan pumpen.
Vid mätningen som då gjordes så steg temperaturen iväg kraftigt i förhållande till trycket.
Skitbra prestanda trodde jag när jag tittade på tempmätaren, men installatören sa att det inte var bra.
Utan att jag troligen skulle få problem när temperaturen sjönk pga att det var för lite gas i den.
Orsaken måste enligt honom vara att utedelen var underfylld från fabrik, "dom är väl inte så noga med fyllningen på fabriken" var hans förklaring.
Vi fick fylla på extra gas och fick då temperatur och gastryck att följas åt.

/ Lyckan   

Tackar! Ja tänkte att det kunde vara lite gas men som den gamla gjorde så var att den eller klarade att hålla tempen vid vid kallare grader undeer -15 typ.
Kan ju vara något sådant men jag tror ju att det beror på nogot felprogramerat kretskort eller något som inte är som det bör med pumpen.
Installatören kollade ju trycket men ej utblås tempen vad jag vet. de får nog kolla så de har gjort rätt först. //Björn


[/quote
Det verkar ju inte riktigt vara samma problem som du hade, efter som den nära på har problem att hålla tempen  vid -+0 eller -5 grader. Skall ju int e behöva ha den nya LKE ställd på 24-26 grader när den andra DKE går fint på 22 gader i sämre planlösning redan vid blidväder brukar vara kallt här 15-30 minus kan ju imnte ställa den på 42 grader då liksom.//MVH BJörn

Utloggad Lyckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #89 skrivet: 09 januari 2011, 18:59:37 »
Jag får ursäkta min oklarhet, det är inte utblåstemperaturen han mätte utan temperaturen på den grova hetgasledningen.
Klockorna på manometerstället är uppmärkta med vilken temperatur denna skall hålla vid det aktuella trycket.
Men på sikt påverkas ju givetvis utblåstemperaturen.

/ Lyckan

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!