Hej!
Jag är ny här på forumet och hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig.
Jag har en liten bergvärmepump från Terra Term som tidigare var kopplad till tre luftkonvektorer i huset. Dessa lät för mycket så jag kopplade ur systemet efter några år och använde pumpen endast sommartid för att värma poolen. Det har gått mycket bra.
Nu i somras byggde jag ett uterum och lade vattenrör i golvet för att använda pumpen till att värma golvet.
Problemet är bara att systemet slår av för övertryck hela tiden eftersom returvattnet blir för varmt.
(Samma sak skedde då jag tidigare slog av någon av luftkonvektorerna för att få tyst i rummet)
Jag fick rådet att jag måste ha en accumulatortank för att öka volymen i systemet. Jag fick tag i en gammal 100-liters vv-beredare som jag kopplade in (inte elen alltså) och allt gick bra ett par dagar men nu slår pumpen av för övertryck igen, suck!
Enligt manualen skall det vara 8 granders differens mellan utgående och inkommande vatten och det är där jag tror att mitt problem ligger?
Därför skulle jag vilja få tag i en termostat som jag kan ställa på ett lägsta värde och på ett högsta värde och där diffen kan ställas in på ex.vis 8 grader.
Någon som kan råda mig?
Det börjar bli kallt i uterummet