0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Har en FTXL 25:a men om jag skulle köpa idag skulle det nog ha blivit en FD35:a. Är inte missnöjd med min pump men tycker den går väl "säkert". Med detta menar jag i vissa fall onödigt frekvent avfrostning (kostar effekt när det är kallt). Nu orkar den med hemma hos mig men har man lite större behov kanske det inte skulle räcka till... Vid lågt effektbehov går den väldigt tidigt i on/off pga sin höga mineffekt. Nu har FD:n ganska hög minsta effekt också, dock något lägre, detta stör mig inte så mycket men skulle kunna vara irriterande om man har innerdelen placerad där man hör den bra (mer irriterande med ett ljud som kommer och går än är konstant). Sen förlorar man nog lite i effektivitet pga detta också.Men du kanske vill ha underhållsvärme och då är väl inte FD:n aktuell? Har för mig att de inte har detta. Om det är den enklare ME:n (GE tror jag de heter) skulle jag nog valt FTXL före denna.MVH
Om du skulle skaffa en ännu större maskin så skulle det bli ändå fler start och stopp vid lågt effekt behov....kanske du skulle haft en ftxl20 istället?
hej LL dakinskulle du beskriva dina avfrostningar så här eller ja några 1-2 timmar värme har jag aldrig under -5.. när det är mellan -5 - +5 ºC så går den nog mellan 40min-1timme mellan avfrostn. runt -6,-7 grader så börjar den med 30min värme, 12 min avrost och håller på så ner till den lägste temp jag haft, dvs -23 ºC.eller har du en egen version
ang detta 30 min drift 12 min avfrostning kallas skydds läge som kopplas in vid ca -20 graderom detta kopplas in runt -6,-7 grader då håller inte det data blad somco finns på deras hem sidaså dom som känner igen beskrivningen 30 min drift 12 min runt -6,-7 grader STÅ PÅ ERom detta skulle stå på data bladen så skulle inte en pump säljasdags form på min pump 2 tim på eco knappen -4 ute fukt i luften