0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Runt 15000 kr inkl installation tycker jag låter bra, någon som vet vem som installerar för det priset i norra skåne? Då menar jag typ larryds panasonic eller t.ex motsvarande Sharp. Toshibas verkar ligga på runt 20000 överallt. Tacksam för tips!
Nu till hösten har det kommit nya modeller ut på marknaden. Mitt tips till dig är att jämföra de tre viktigaste sakerna om man är ute för att dra ner på värmekostnaden: COP = verkningsgrad, Värmekapacitet kW, medel-energiförbrukning kW. Jämför dessa tre tal med olika produkter. Du vill ha en maskin som har hög balans i COP och Värmekapacitet kW samt lågt i medel-energiförbrukning. Exempel, en maskin kan ligga på 10kW i värmeeffekt men drar 8kW i ström och då blir COP verkningsgraden dålig och man sparar inte så mycket som man skulle vilja.Annat som är värt att titta på: EER för kyla (ju högre EER ju lägre energiförbrukning), vem säljer, vem installerar. All data kan du finna på Råd och Röns test om L/L värmepumpar. Dock är detta test lite gammalt nu. Jämför detta med vad du tycker är prisvärt. Jag rekommenderar inte att installera själv eller att importera eftersom det ofta slutar med att kostnaden blir högre än förväntat. (om man ska installera själv så måste man köpa nya grejer exempel vaccumpump etc.)
Här börjar reklamen bli så tydlig att det börjar bli dags att döpa om forumet. Men det är klart, det är svårt att bita den hand som föder en.