Nu funkar det ju inte riktigt så henriks.
Av dessa pengar avgår kanske ca: 1800-2000kr i materalkostnad för rör, konsoller, vägg-genomföring, elkabel, brytare, plastkanaler mm.
Kvar blir då kanske 3000kr.
En montering kanske tar i snitt 3 timmar, ibland mer ibland mindre, men vi säger 3 timmar, vi delar med 3 och får fram 1000kr/tim.
Sen ska vi komma ihåg att montören hade resa och restid till monteringsstället också.
Om den tog 30 min dit och 30min hem så får vi istället dela med 4 och får då fram 750kr/tim.
Många märkes-bilfirmor tar mellan 800-1000kr/tim att serva en bil, men jag vet få bilreparatörer som jobbar halvtid eller lever som kungar för det.
Det är ju fler som ska ha del av kakan, staten ska ha sitt(-25%moms-skatt-arbgiv.avg), och företaget ska ha sin del för att hålla med fordonspark, försäkringar, lokaler, kalibrerade verktyg, vidareutbildningar mm.
Jag har själv sysslat en del med egenmontering innan lagändringen och tyckte också att det lät väldigt dyrt då, men om man tänker efter lite, så har jag full förståelse för att det kan kosta att anlita proffs.
Det vi kan vara glada för är att vi förhoppningsvis inte behöver göra det lika ofta som vi servar bilen.
Om man tror sig ha en lätt installation kan det ibland bli billigare att beställa jobbet per timme istället.
Om installatören ska gå mot fast pris måste han ju ta till om något skulle krångla.
/ Lyckan