0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lysande att du är nöjd, hur man nu kan vara det med en ökning av förbrukningen med 7050kWh
Elförbrukning enligt mätare 8550kWh, före mätarinstallation ~1500kWh
Hej alla. Vill bara säga att både sebbe och Toshiba RAS10-ND lever och mår bra.
Jag bröt strömmen och låste säkerhetsbrytaren. Sen lossade jag höljet och skruvade bort alla synliga skruvar. Fläkthjulet satt fast i motorn med en stoppskruv, man behöver sticka en lång insexnyckel mellan vingarna på fläkthjulet. Nån svart plastmojäng på höger sida behövde också lossas. Hela lamellpaketet dras ut en bit. Då fläkthjulet lossas kommer man åt lagerhylsan i plast på vänster sida, den sitter i en gummihållare. Sen sprayade jag diskmedel på lamellerna, sen vatten, sen diskmedel igen och till sist vatten. Efter det tryckluft och då flög skiten åt alla håll Status: 26,2MWh på mätaren. Pumpen går men den tar inte längre lika mycket ström som då den var ny, och effekten har sjunkit avsevärt då det är -20 ute. Jag misstänker att kompressorn inte längre är lika tät som då den var ny. Den är knappt 12 år gammal nu. Det blir antagligen en ny till våren och den gamla kan få flytta till stallet.