Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe fighter 310P med LK golvvärme, kamin och innetempgivare ger mig problem
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe fighter 310P med LK golvvärme, kamin och innetempgivare ger mig problem (läst 9946 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
möken
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ösmo
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
skrivet:
04 december 2010, 19:53:51 »
Citera
Ny vinter genererar nya trådar :-(
Har en liten fighter 310P med elpatron lev.kopplad på 8KW, detta är kopplat till vattenburen golvvärme på 8 slingor.
Så här ser beräkningen ut för golvvärmen:
Framledningstemperatur: 43.0 °C
Returtemperatur: 38.2 °C
Effekt / värmebehov: 4893 Watt
Avgiven effekt golvvärme:5021 Watt
Total effektåtgång: 5200 Watt
Max. tryckförlust: 12.3 kPa
Total flöde: 934 l/h / 15,6 l/min
Total rörlängd 16 x 2,2 mm: 481 m
Vatteninnehåll 51 l
Detta ovan är beräknat för en utomhustemp på -20grader sa supporten på LK, so far so good.
Min fighter som sagt den är från 2006, och kompressorn har en avlufttemp på 2 grader, elpatron byglad till 8KW och cirkpumpen går på max. Jag har en utetempgivare kopplad samt innetempgivare för att dra nytta av vedeldningen i kamin tänkte jag.
Iallafall, början på dilemmorna.
Idag tex har det varit typ -7grader, och min förb... fighter orkade inte hålla mer än 43 grader panntemp fastän den konstant gick på elpatron. Innetempgivaren är ställd på ca 19 grader (är en hembyggd så ärvärde säger 21 grader vid ca 19 riktiga grader så börvärde är ställt på samma tal) har förskjutning värmekurva -2 och val värmekurva 6 för att möta golvvärmens behov.
Först trodde jag att ett steg i elpatron gått sönder, men efter att jag loggat in på min elleverantörs sida ser jag att jag haft förbrukningar på 9,8KW per timme när jag vet pumpen fittat sig så 8,8kw för fightern och ca 1kw för luft/luft i garaget verkar rimma med detta.
Just det, huset, ett litet enplan på ca94kvm byggt 2005-2006 med 30cm isolering i plattan, 21,5 i väggar och 42cm i tak borde som sagt inte läcka för mkt heller kan man tycka...
Har aldrig tidigare sett att pumpen inte orkar få upp panntempen, så jag har en viss misstanke om innegivaren, det är det enda som är nytt för i år, förutom mer isolering i taket då,vilket knappast borde göra det hela sämre.
Men till några konkreta frågor:
Cirkulationspumpen som sitter i fightern, vad har den för maxflöde vid det tryckförlust som finns i mitt golvvärmesystem? Ska jag gå ner ett steg på cirkulationspumpens hastighet? Flödesmätaren på golvvärmen funkar inte längre så jag har flödesjusteringen för totalflödet helt öppet, och kanske blir det då för högt flöde på vattnet vilket då innebär att pannan inte hinner med? Förstod inte riktigt diagrammet i instruktionsboken för fightern på just cirkpumpflödet.
Å andra sidan har jag även noterat att shunten inte stått fullt öppen när börvärdet för golvvärmen sagt sig vara i klass med panntempen heller, och det tycker jag känns lite skumt?
Innetempgivaren sitter lite dumt placerad just nu, sitter i taket i en nisch eftersom sambon inte ville ha den mitt på en vägg i hallen, men kanske blir det lite väl kallt för den där uppe? Ni som labbat med innetempgivare, ska jag flytta ner den på väggen ändå?
finns det ngt annat värt att kontrollera? Som sagt om beräkningarna säger 5,2KW effektbehov vid minus 20 och en framledningstemp på 43 grader tycker jag att allt borde vara frid och fröjd med 8,8KW totaleffekt i pumpen, men varför orkar den då inte ens hålla panntemp vid några futtiga minusgrader?
Denna vinter kommer ruinera mig om jag inte får lite ordning på detta.
Hoppas många kunniga personer orkat sig igenom mitt långa inlägg så jag får massa nyttiga svar.
Hälsningar en snart utblottad Patrik
Loggat
Lösvirkeshus byggt 05/06, vattenburen golvvärme som värms av en Nibe fighter 310P (tyvärr)
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Nibe fighter 310P med LK golvvärme, kamin och innetempgivare ger mig problem
«
Svar #1 skrivet:
04 december 2010, 20:06:01 »
Citera
Det enda jag kan komma på är om luftomsättningen på något sätt ändrats så att du omsätter mer luft?
Men misstänker du innegivaren så koppla ur denna ett tag och se hur det funkar utan denna?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10201
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Nibe fighter 310P med LK golvvärme, kamin och innetempgivare ger mig problem
«
Svar #2 skrivet:
05 december 2010, 14:07:02 »
Citera
Med de höga siffrorna låter det som läckage på varmvattnet...
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
möken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
Svar #3 skrivet:
05 december 2010, 18:52:54 »
Citera
Har inte förändrat ventilationen nåt, och har inte heller någon kran som droppar varmvatten :/
Nu är det ju plusgrader igen,så idag har pumpen knappt ens kört kompressorn istället, så det är ju skönt
Kan som nämns testa att koppla ur innetempgivaren igen, men det borde ju gå bra med en sån eftersom det dels säljs som tillbehör till pumpen, dels är flera här på forumet som använder. Känns ju trevligt att veta att kamineldandet ger en besparing på uppvärmningen.
Kan ju visserligen manuellt gå och vrida ner förskjutning värmekurva när man eldar för att spara lite, men då gäller det att komma ihåg att vrida upp den igen när man går o lägger sig annars kan det bli lite kallt
Men jag tycker det borde gå att få systemet att funka bra automatiskt utan handpåläggningar!?
Loggat
Lösvirkeshus byggt 05/06, vattenburen golvvärme som värms av en Nibe fighter 310P (tyvärr)
kalle anka
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
kalle anka
«
Svar #4 skrivet:
05 december 2010, 18:54:23 »
Citera
du har problem med en kontaktor som har lagt av .
Loggat
möken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
Svar #5 skrivet:
05 december 2010, 18:56:20 »
Citera
Citat från: kalle anka skrivet 05 december 2010, 18:54:23
du har problem med en kontaktor som har lagt av .
En kontaktor = relä? Varför drar elpatron då full effekt om den inte kan bränna den effekten längre?
Går detta att kolla upp själv utan fara för liv o lem?
Edit, kom på vad en kontaktor är.
«
Senast ändrad: 05 december 2010, 19:06:08 av möken
»
Loggat
kalle anka
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kalle anka
«
Svar #6 skrivet:
05 december 2010, 19:16:15 »
Citera
klart att det går att kolla själv.Stäng av säkringarna till pannan i proppskåpet.
ta av översta plåten . Ta sedan en skruvmejsel med spår eller en hyllsa 1/4 och lossa skruvarna som sitter på sidan av panelen. då kan man fälla ner luckan.
och det som ser ut som två svarta fyrkanter är kontaktorerna.
kolla extra noga på den första kontaktorn ,ed bruna kablar på det är den första kontaktorn om den är minsta missfärgad så bytt den.
Loggat
möken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
Svar #7 skrivet:
05 december 2010, 20:14:51 »
Citera
Aah, tackar!
SItter kontaktorn i en sockel som ett ljusrelä i bilen?
Kan man lägga 12V på nåt ben och då ohmmäta över de andra som borde vara dragna?
Men, om kontaktorn inte drar en fas eller ett steg av elpatron, borde inte min effektåtgång varit lägre då?
Loggat
möken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
Svar #8 skrivet:
05 december 2010, 20:26:16 »
Citera
Hittade förresten flödesdiagram på nibes cirkulationspump online och lägger med som attachment ifall nån kan hjälpa mig med att avgöra om jag ska gå ner i hastighet på den?
Golvvärmen vill ha ett flöde på 934 L/h och har ett tryckfall på 12,3kPa, lekman som jag är tycker jag då att linje 2 borde räcka till för mitt behov?
Loggat
kalle anka
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kalle anka
«
Svar #9 skrivet:
05 december 2010, 20:33:53 »
Citera
nä kontaktorerna sitter på en skena direkt på luckan som du fäller ner.
dom drivs med 230x3 så se till att det är ström löst.om den första kontaktorn har fastnat så drar den men den levererar inte nått till elpatronen så jag tror att din elpatron bara har effekt på steg 2 som det är en fördröjning på.
där av dom låga temperaturerna.
Angåede cirkulations pumpen så borde du köra på läge 3.
ett golv värme system är ett trögt system.man brukar sätta en extern cirkpump i golv värmefördelaren.
Loggat
möken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
Svar #10 skrivet:
07 december 2010, 20:03:33 »
Citera
Imorse var värmepumpen uppe på 51 grader när vi tappade upp ett litet bad. Tempen dök till 40 grader, och 50 minuter senare var den bara uppe i 47 grader igen... Höll 20 grader i huset, -10 utomhus.
Ringde NIBE supporten igen men han kunde inte mer än mig, och det är ju inte så mycket, så nu på kvällen har jag grävt lite i pumpen och sett följande:
Alla elementslingor på 6kw resp 2kw delen höll samma ohmtal mätt mellan nolla och fas.
Första steget hade ca 223-225V ut på elpatron när kontaktorn slagit till.
Det lite skumma var att jag hade 52grader temp från början och bad sambon spola lite varmvatten tills elpatron slog igång vid 49 grader. Hon stängde direkt av varmvattenkran, men likförb... dök tempen till 47 grader.
Samtidigt kunde jag konstatera att andra steget, 2KW delen inte slog till... När ska den slå till?
Sen angående kontaktorn, man ser att den gått varm, kan det innebära att jag får fram rätt spänning men dålig effekt?
Tog ett foto, vet inte om det syns så bra, men plastskyddet på ena bruna kabeln är helt bortsmält, och i nästa bruna kabels plastskydd ser man ganska mycket brunt, bränt... Kan detta vara boven? SKulle säkert kunna mäta över kontaktorn på nåt sätt, tex Ohmmäta, men då måste den ju vara dragen och då vet jag inte om jag vill stå o pilla där...
Vad tror Kalle Anka o ni andra?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #11 skrivet:
07 december 2010, 20:56:32 »
Citera
Som Kalle Anka skriver så ska du byta den.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
möken
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
möken
«
Svar #12 skrivet:
07 december 2010, 20:57:55 »
Citera
Ok får ringa o beställa en imorrn, men är det att den mesta effekten går åt där nu istf i elpatron? När borde andra steget gå igång i värmepumpen?
Loggat
kalle anka
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kalle anka
«
Svar #13 skrivet:
08 december 2010, 20:01:10 »
Citera
ja du måste byta den första kontaktorn då detta är det första steget 6kw.pilla inte för mycket där det ligger 400v på den.angåendet det andra steget så drar det när det första steget inte räker till.oftas så startar det andra steget efter ca 10 min om du har ett stort behov av värme.altså när tankens temperatur är så pass låg att vp inte orkar med första steget.angående den andra kontaktorn så är dom färgena på kablarna vita och dett sitter kopplat så att det är 2st vita kablar kopplade på kontaktorn.men på el-patronen sitter det 3 st. alltså har du bara 2 kw på elpatronen när dett första är ur funktion.
på el-patronen ser det ut så här: 3st bruna kablar =2x3kw=6kw
3 st vita kablar =1x3kw=3 kw
elpatronen är på totalt 9kw om man har den fult kopplad men då måste man ansluta den sista vita kabeln på den andra kontaktorn.som är bort kopplad vid leverans.
hoppas du förstår vad jag menar.
Loggat
R Göran
Expert på värmepump
Stad/land: Mariefred
Antal inlägg: 208
Karma +0/-1
R Göran
«
Svar #14 skrivet:
08 december 2010, 23:26:03 »
Citera
Först trodde jag att ett steg i elpatron gått sönder, men efter att jag loggat in på min elleverantörs sida ser jag att jag haft förbrukningar på 9,8KW per timme när jag vet pumpen fittat sig så 8,8kw för fightern och ca 1kw för luft/luft i garaget verkar rimma med detta.
Kan din elleverantör skilja på hushållsel och värmepumpsdito? Om ditt hus drar totalt 9,8 kW per timme så kanske du gör av med några andra kW på belysning och spis. Det kan ju tyda på att 310:an just inte går på max 8 kW. Å andra sidan så har jag själv kopplat ner till max 3 kW på min 310 och det har alltid räckt till att värma huset på 115 kvm även när det är 20 grader kallt.
En bra ide är att ha en separat elmätare för värmepumpen. Kan köpas från denna blogg. Då har man alltid koll på pumpens funktion!
«
Senast ändrad: 08 december 2010, 23:43:37 av R Göran
»
Loggat
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1168
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
permard@hotmail.com
Börje__
pathe915
TS Comfort AB
kebj76
slutsteg
tyke
jantijanti
ghupost
Josth
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info