Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prestanda 1245-10  (läst 17049 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #30 skrivet: 13 december 2010, 17:41:14 »
Ny logg fil / graf bifogas - i natt var det rejält kallt, nu har jag justerat ned gradminuterna till - 100 (från - 60),
ser det normalt ut ?

240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #31 skrivet: 13 december 2010, 17:47:38 »
Ny logg fil / graf bifogas - i natt var det rejält kallt, nu har jag justerat ned gradminuterna till - 100 (från - 60),
ser det normalt ut ?



Inget tillskott i natt? Skicka gärna den "granulerade" filen, lättare att se temperaturstegringen då.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #32 skrivet: 13 december 2010, 18:09:00 »
Hej, nej inget tillskott - bifogar loggfilen.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #33 skrivet: 13 december 2010, 19:08:47 »
Hej, nej inget tillskott - bifogar loggfilen.


Hej, tycker gången börjar se bättre ut, nu har du typ 45 minuters gångtid och 15 minuters stillestånd. Bifogar kurva som jag drog ut lite över 4 timmar med vbfram och vbretur. Det jag funderar över är varför returtemperaturen dippar efter ungefär en halvtimmes gång - det kanske kan vara din golvvärmeshunt som "slår om" då? För du har väl skruvat bort alla termostater på raddarna? Du kanske ska kolla utgående temperaturen från shunten till golvvärmeslingorna under en värmecykel var 5 minut så kan vi se om det sammanfaller med dippen. Har du en innetermometer som du kan logga, eller kanske en sån med nollställbar min/max? Isf kan du använda den nu. Så länge du inte får mer än någon grads fluktuationer i innetemperatur så kan du fotsätta justera gradminuter. Jag vill se hur gången påverkas med GM -150, logga igen 4 timmar, sen kan du ladda upp loggfilen. I övrigt är det ju IR-checken av diffen över radiatorerna och golvvärmen under gång som gäller fortfarande. Häng i! Det går framåt. Thumbsup
« Senast ändrad: 13 december 2010, 22:04:24 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19363
  • Karma +15/-15
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #34 skrivet: 13 december 2010, 22:01:26 »
Hej, nej inget tillskott - bifogar loggfilen.

Ett tips ladda hem open office döp om loggfilen så den slutar på .ods du får en bra överblick över loggen Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #35 skrivet: 15 december 2010, 20:58:03 »
Nya data bifogas här - drygt 24 tim loggning, MEN nu har jag sedan morgonkvisten öppnat fullt spjäll på alla radiatorer och då blev det tokvarmt i hela huset och även en helt annan kurva. Dessutom gick en legionellakörning i natt (> 60 grader), men nu har jag betydligt längre cykler. Nu har jag ställt tillbaks raddarna på normallägen igen, men hur trimmar jag för att få färre starter ? Ser denna kurva OK ut tycker expertpalenen ?



240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #36 skrivet: 15 december 2010, 21:11:28 »
Vad menar du att det blev en helt annan kurva? Kurvan bestämmer ju du i styrdatorn...

OK, du hade alltså termostater som troligen ströp på många ställen och därför stängde bort stor del av vattenvolymen, härligt att vi kommer framåt. Nu börjar pumpen må bra! Det är inte konstigt att du fick för varmt, du har väl haft alldeles för hög kurva. Gör nu följande:

1. Låt för allt i världen alla termostater vara avskruvade och alla innerdörrar öppnade. Öppna spjäll! Sen försöker du över några dagars sikt hitta en värmekurva som ger dig lagom varmt i huset som helhet. Vänta minst ett halvt dygn mellan justeringarana av kurvan. Blir det för tokvarmt så vädra hellre lite än att vrida ner kurvan för mycket, men efter en vädring bör du vänta ett helt dygn innan du utvärderar kurvan.

2. Kör på med IR-temometern på alla raddar! Har du gjort det tidigare så glöm de värdena, det är utan termostater som gäller. Behöver du justera flödet i någon radd för att få bra diff, gör det med strypventil eller motsvarande.

3. När du hittat en kurva som funkar för huset som helhet, kan du stänga innerdörrarna. Får du nu övertemp i något rum, är det OK att sätta tillbaka termostaterna just i det rummet, men så lite termostater som möjligt. I det här läget kan du också återkomma med fler loggar, eventuellt kan det tweakas mer på gradminuterna åt endera hållet.

4. Fortsatta finjusteringar av värmekurva och rad-diff i flera veckor, med ett par dygns väntan emellan justeringar. Hus är värmetröga!

5. Till sist kan du sätta tillbaka termostaterna på raddarna, nu inställda på att stänga 2 grader över den innetemperatur du har i huset. På så sätt kommer de bara med i spelet vid extrem solinstrålning i ett rum, eller om du kör ugnen i köket ed.

« Senast ändrad: 15 december 2010, 21:14:13 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #37 skrivet: 17 december 2010, 19:30:44 »
Ny statistik - minskat värmekurvan från 10 (Nive standard för radiatorsystem) till 8 (och -2) ingen rumsgivare inkopplad. Ligger stabilt kring
21-22 grader på tempen och radiatorerna går, om än något ojämnt, jag har olika max-temp uppe på radiatorn beroende på var i huset jag är, men alla ligger över 30 grader nu när det är bara någon minusgrad. Är det alltså detta som är tricket, med bergvärme och radiatorsystem skall man ha fullt öppna spjäll i hela huset ? Varför står det inte något om det i manualen undrar jag.

Antalet starter och tempd-ff vbret, vbfram tycker jag ser OK ut. Nu har jag också justerad ned antalet gradminuter till -120 så får jag inte lika många starter. Har kört hela kåken (300 kvm) på < 5 timmar tillsats sedan en månad tillbaks, så jag skall väl inte klaga.

Någon som har några mer tips, vad gör jag nu ? Tror jag hittat en bugg i USB-programvaran, det funkar bara med filskrivningen varanna gång
jag plockar i/ur stickan. Min software är från mitten av maj 2010, skall försöka ringa nibe och tjata till mig en ny.

Någon som tycker det ser skumt ut, förslag på ännu bättre prestanda - emottages tips tacksamt!

240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #38 skrivet: 17 december 2010, 23:35:26 »
Ny statistik - minskat värmekurvan från 10 (Nive standard för radiatorsystem) till 8 (och -2) ingen rumsgivare inkopplad. Ligger stabilt kring
21-22 grader på tempen och radiatorerna går, om än något ojämnt, jag har olika max-temp uppe på radiatorn beroende på var i huset jag är, men alla ligger över 30 grader nu när det är bara någon minusgrad. Är det alltså detta som är tricket, med bergvärme och radiatorsystem skall man ha fullt öppna spjäll i hela huset ? Varför står det inte något om det i manualen undrar jag.

Antalet starter och tempd-ff vbret, vbfram tycker jag ser OK ut. Nu har jag också justerad ned antalet gradminuter till -120 så får jag inte lika många starter. Har kört hela kåken (300 kvm) på < 5 timmar tillsats sedan en månad tillbaks, så jag skall väl inte klaga.

Någon som har några mer tips, vad gör jag nu ? Tror jag hittat en bugg i USB-programvaran, det funkar bara med filskrivningen varanna gång
jag plockar i/ur stickan. Min software är från mitten av maj 2010, skall försöka ringa nibe och tjata till mig en ny.

Någon som tycker det ser skumt ut, förslag på ännu bättre prestanda - emottages tips tacksamt!



Japp du har fattat det. En vp är en mycket känslig pryl som trivs bäst när den får styra själv och inte hålla på att störas av en massa termostater som ändrar tillgänglig vattenvolym. Och där är ju du nu, din vp går bättre! Och du sparar pengar med lägre kurva! Och du har färre start och stopp vilket lär förlänga din kompressors liv! Anledningen till att tillverkarna inte skriver om sådant här är att den stora massan av vp-köpare inte vill engagera sig i sin värmeanläggning, den ska bara funka. Om de skrev för mycket om detta skulle det kanske avskräcka köpare som inte vill skruva och greja, det skulle framstå som för tekniskt. Istället ställer de in en massa värmepumpar hos folk i villor överallt som inte funkar optimalt, men folk blir glada ändå eftersom elräkningen går ner ordentligt i alla fall. De flesta struntar i om vpn startar ofta eller sällan, och resultatet blir kanske 5 års kortare livslängd (detta vet jag inte, ren spekulation, men att antalet start/stopp inte skulle ha någon påverkan på livslängden tror inte jag på).

Hursomhelst, hur går du framåt? Fortsätt på min lista jag skrev tidigare, har du ojämn temperatur i rummen får du justera på fasta instrypningar - om det är för varmt i ett rum så stryper du flödet till den radiatorn. Men använd supersmå justeringar, inga stora justeringar!

Sen funderar jag fortfarande lite varför din returtemperatur dippar så häftigt halvvägs in i värmecykeln. Jag tror att det är din shunt som öppnar då och plötsligt släpper ut mycket kallt returvatten, men jag är inte säker. Du skulle kunna testa att stänga matnngen till golvvärmen helt och logga ett par cykler utan golvvärme, så får vi se om jag har rätt. Vad du då ska göra åt det vet jag inte, kanske kan man få shunten att vara mindre "drastisk", jag vet faktiskt inte, kanske någon med mer kunskap om shuntstyrning kan tillägga något spännande?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #39 skrivet: 18 december 2010, 12:35:37 »
OK, tack för tipsen! Jo, det måste nästan vara shunten, bra ide att stänga av shuntmotorn där och se om det blir skillnad. Skall testa med en gång. Vad gäller radiatorerna har jag mellan 5-10 grader diff uppe/nere på dem, ett par jag inte hunnit testa ännu - men jag får nog be rörkillen komma förbi med sina justeringsgrejor då ,vill inte pilla i fasta installationen själv.

Bra grej - Classes IR-termometer, jag köpte en snikvariant för 399 men det verkar kanon.

ÅTerkommer med ny loggning med avstängd shunt.

« Senast ändrad: 18 december 2010, 12:55:48 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #40 skrivet: 18 december 2010, 21:00:03 »
OK, tack för tipsen! Jo, det måste nästan vara shunten, bra ide att stänga av shuntmotorn där och se om det blir skillnad. Skall testa med en gång. Vad gäller radiatorerna har jag mellan 5-10 grader diff uppe/nere på dem, ett par jag inte hunnit testa ännu - men jag får nog be rörkillen komma förbi med sina justeringsgrejor då ,vill inte pilla i fasta installationen själv.

Bra grej - Classes IR-termometer, jag köpte en snikvariant för 399 men det verkar kanon.

ÅTerkommer med ny loggning med avstängd shunt.



Tror snikvarianten funkar bra. Det är ju inte så noga med vilken absolut temperatur man får, det viktiga med vp är ju ofta att mäta diffar och därför att IR-termometern visar samma från mätning till mätning. När jag kommer in på finjustering på någon fjärdedels grad så brukar jag mäta 3 ggr efter varandra på samma punkt, och ta medelvärdet av mätningarna.

Vad menar du med fasta installationen? Vad har du för strypventiler på raddarna? Jag förutsätter att du har tvårörssystem till raddarna?
« Senast ändrad: 18 december 2010, 21:02:50 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #41 skrivet: 19 december 2010, 12:36:04 »
Bifogar en ny loggfil där jag kopplat ut shunten till golvvärme (på max öppen position i ett par timmar) - ser det inte ut som om det är jämnare kurva ? Funderar på att öka cirk-pumpen lite grann, det är ju nästan 10 grader diff vbfram mot vbret. Men vad skall jag göra med shunten, det är ju helt klart att den stryper hela systemet tidigt och då slår kompressorn av. Några tips ?

PS bifogar även en "gammal" loggplott där jag har shuten på automatik.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #42 skrivet: 19 december 2010, 12:59:48 »
Bifogar en ny loggfil där jag kopplat ut shunten till golvvärme (på max öppen position i ett par timmar) - ser det inte ut som om det är jämnare kurva ? Funderar på att öka cirk-pumpen lite grann, det är ju nästan 10 grader diff vbfram mot vbret. Men vad skall jag göra med shunten, det är ju helt klart att den stryper hela systemet tidigt och då slår kompressorn av. Några tips ?

PS bifogar även en "gammal" loggplott där jag har shuten på automatik.


Vad många varmvatten-duttar du har (spikarna). Gjorde ni av med mycket vv under loggningen utan shunt? Vad har du för varmvatteninställningar?

Angående gången ser det jämnare ut i grunden, så det är nog shunten som meckar till det, fast det är lite svårt att se det med alla spikarna. Hur du ska få shunten att jobba mjukare är tyvärr inte min grej, har ingen shunt själv så jag har inte sett till att lära mig om detta. Föreslår att du gör en ny loggning av "ex shunt" med förhoppningsvis mindre varmvattenspikar, och sen lägger ut de två jämförande i en ny tråd på radiator-golvvärme-tavlan här på forumet, så kan de som kan shuntreglering bättre hjälpa dig med den specifika frågan.

Angående diffen vb tycker jag du kan vänta med den, 10 grader är ingen katastorf, och det kanske ändå ändras när du fått till shuntbiten.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #43 skrivet: 20 december 2010, 20:47:15 »
Snygga kurvor blir det utan shunten som drar och stryper golvvärmeslingan - ser det inte ganska bra ut nu ? Vad kan jag göra med shuntgrejen, jag vill ju inte att det pumpas ut för varmt vatten så det blir för varmt i golvet. Något förslag ?

OBS Lägger med den "gamla" 17 dec loggen också när motorshunten går för fullt.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Prestanda 1245-10
« Svar #44 skrivet: 20 december 2010, 21:06:54 »
Snygga kurvor blir det utan shunten som drar och stryper golvvärmeslingan - ser det inte ganska bra ut nu ? Vad kan jag göra med shuntgrejen, jag vill ju inte att det pumpas ut för varmt vatten så det blir för varmt i golvet. Något förslag ?
OBS Lägger med den "gamla" 17 dec loggen också när motorshunten går för fullt.

Snygga jämna kurvor! Som jag skrev tidigare:
Citera
Föreslår att du gör en ny loggning av "ex shunt" med förhoppningsvis mindre varmvattenspikar, och sen lägger ut de två jämförande i en ny tråd på radiator-golvvärme-tavlan här på forumet, så kan de som kan shuntreglering bättre hjälpa dig med den specifika frågan.

Föreslår att du försöker hålla isär ämnena. Ställ en specifik fråga utifrån de två kurvorna, ange vilken shunt-modell du har, och be om specifika tips om det går att göra shunt-justeringar för att få det jämnare. De övriga frågorna fortsätter du med här. När jag ser dina jämna fina kurvor nu är jag övertygad att du kan justera gradminuterna för start kompressor till -150 eller -170 utan tappad värmekomfort, ditt hus är modernt och välisolerat så någon risk för kallras från fönstrena finns knappast. Och visst har du enligt tidigare råd ställt ner gradminuterna för start tillsats till -500?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!