Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Fujitsu
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Isbildning på utomhusdelen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Isbildning på utomhusdelen (läst 15496 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fein
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Kön:
fein
SV: Isbildning på utomhusdelen
«
Svar #15 skrivet:
08 december 2010, 18:46:12 »
Citera
Hehe, nä det var en svensk installatör från ett stort företag
Jaha, då är det uppenbarligen så illa som jag befarade. Har ringt en bekant jag har som jobbar på det aktuella företaget som ska tvinga någon att komma ut och kolla på isberget imorrn. Hoppas bara att det inte är samma mupp som jag pratade med i luren igår...
Loggat
Nybliven ägarinna till 100 m2 äldre hus i sydöstra sverige. Installerat nocria AWYZ14 för 1½ månad sedan som ersättning för elradiatorerna från 70-talet.
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #16 skrivet:
08 december 2010, 19:00:55 »
Citera
Väggfäste med mjuka dämpare..
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
Rollster
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
Fullständig Förbränning !
Rollster
«
Svar #17 skrivet:
08 december 2010, 21:21:08 »
Citera
Hej !
De markställningar som vanligtvis tillhandahålls av pumpemontörer/säljare är rätt låga . Nåt nordiskt företag borde utveckla+tillverka nåt som passar våra förhållanden bättre .
De som nu säljs är väl mer lämpliga för klimat med mindre snö/värmebehov ? Var tillverkas de förresten ? Dessutom borde grejjen med smältvattenavledning från ytterdelen
utvecklas mera . Förvisso finns produkten redan . Raffen har produkten klar , bara att börja tillverka Thumbsup
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.
fein
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
fein
«
Svar #18 skrivet:
10 december 2010, 22:17:00 »
Citera
Idag blev pumpen avisad med varmvatten efter konsultation med trevlig man på fg nordic och nu spinner den som en katt igen Thumbsup
Jakten på firman som monterade den fortsätter (har bara försökt få tag på dom en vecka utan resultat....) så att de får åtgärda det taskiga montaget
Loggat
Nybliven ägarinna till 100 m2 äldre hus i sydöstra sverige. Installerat nocria AWYZ14 för 1½ månad sedan som ersättning för elradiatorerna från 70-talet.
fein
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
fein
«
Svar #19 skrivet:
15 december 2010, 10:27:28 »
Citera
I morse blev pumpen kollad av två killar från installationsföretaget så nu är värmekabeln inkopplad oxå
Hoppas att det funkar fullt ut nu med det befintliga montaget.
«
Senast ändrad: 15 december 2010, 10:29:33 av fein
»
Loggat
fein
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
fein
«
Svar #20 skrivet:
19 december 2010, 16:57:39 »
Citera
Har funkat bättre sedan värmekabeln blev inkopplad. Nu börjar det dock komma krypande igen på kortsidorna
. Verkar som att det bygger på av kondensen som hamnar på stenarna den står på.
Loggat
falcor
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 116
Karma +0/-0
falcor
«
Svar #21 skrivet:
20 december 2010, 08:25:58 »
Citera
Ja men det är ju det alla här har sagt till dig, det funkar inte att ha pumpen stående så !
Vattnet från avfrostningarna måste bort från pumpen annars kommer det bygga på igen, avfrostningscykeln
är bara gjort för att avfrosta lamellerna, värmekablen är till för att hålla tråget vid temp så att vattnet kan rinna bort.
Som är är nu så fryser vattnet på de kalla stenarna och bygger upp ny is.... gör om gör rätt !
Loggat
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.
fein
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
fein
«
Svar #22 skrivet:
20 december 2010, 20:31:39 »
Citera
Jo jag fattar det. Det gäller bara att övertyga de som monterade den om det också och det är inte så helt lätt. Jag kan försäkra att jag har försökt:( Eftersom jag själv inte kan göra ett annat montage utan är beroende av hjälp samt att pumpen är så nyinstallerad så vill jag naturligtvis ha hjälp av firman som jag köpte den av för mindre än två månader sedan
«
Senast ändrad: 20 december 2010, 20:49:31 av fein
»
Loggat
falcor
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 116
Karma +0/-0
falcor
«
Svar #23 skrivet:
21 december 2010, 08:32:38 »
Citera
Ring flera gånger om dan, ring ägaren till firman, ring tidningen om det inte händer nåt osv....skriker man inte så får man inte hjälp....tyvärr....
Loggat
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.
fein
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
fein
«
Svar #24 skrivet:
21 december 2010, 23:13:40 »
Citera
Pratade med kyltekniker på aktuella firman. Någon form av åtgärd vad gäller montaget ska göras när det inte är snö och kallt längre. Tills dess är det regelbunden avisning medelst varmvatten som gäller.
Loggat
Duracell
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 81
Karma +0/-0
Duracell
«
Svar #25 skrivet:
06 januari 2011, 11:52:27 »
Citera
Ops min Nocriapump började låta en hel del imorse
Gick ut och kollade och den hade börjat bli isig på baksidan och på sidorna stora klumpar.
Var ju ganska mycket snö under med. Jag började avisning med varmvatten.
När jag sen inspekterade undersidan så noterade jag en topp av is som byggts upp på under sidan och hela vägen till det lilla hålet och förmodligen täppt igen det.
Jag hade ju redan börjat avisningen så en del hade ju redan smält innan jag upptäckte det.
Efter avvisningen med varmvattnet funkar allt bra igen.
Nu gjorde jag också slag i saken och klippte bort plastnätet på baksidan. För nått jag upptäckt varje år är att isbildning kan fastna på det och sen bygga på tills det till slut når metallen.
Tack och lov att det bara var -4 idag
Måste sköta om den bättre och kolla till den. Bara slöhet när man måste pulsa i 50 cm snö.
/Duracell
Loggat
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!
Fujitsu
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 84
Karma +0/-0
Fujitsu
«
Svar #26 skrivet:
06 januari 2011, 14:01:27 »
Citera
Jag brukar hacka bort is under pumpen med ett spett och se till att pumpen är ren från snö på sidorna vid behov ca: 1gång per månad, har markstativ på min och i ditt fall torde du få använda ett spett dagligen. Hoppas din installatör gör om installationen snarast.
Loggat
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.
mcrave
Har värmepump
Kan värmepumpar
Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
Antal inlägg: 193
Karma +0/-0
Kön:
mcrave
«
Svar #27 skrivet:
07 januari 2011, 19:24:54 »
Citera
ett tips, som jag fick av repratören som fixade trågvärmaren i min pump. är att köra kyl läge i ca 5-10 min.
Tydligen så ska den avisa rejält då, har inte testat själv ännu men han sa att det funka kanon..
Visserligen blir det kanske en dyr avisning med tanke på att du kommer kyla inomhus som pumpen sedan måste värma igen, men det är betydligt enklare och säkert mkt säkrare än att hålla på med varmbad av utomhusdelen.
Loggat
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.
fein
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
fein
«
Svar #28 skrivet:
08 januari 2011, 23:43:48 »
Citera
Hm, börjar brinna i knutarna att göra om det där montaget med min pump som står på fyra 15cm höga stenar, dvs på 30cm höjd från början.
Nu är isen uppe över den första stenen, så nu är det inte ens 15cm kvar tills isen är helt uppe mot tråget.
Har liksom inte gått att hacka någon is i större omfattning eftersom det aldrig gått att komma åt med något under på ett effektivt sätt.
Måste få montören att komma ut och fixa en annan monteringslösning trots att det är vinter.....
Även kyltekniker måste väl kunna jobba utomhus trots att det är vinter kan man tycka...
Ska definitivt testa det där med kylläge. Blir ju en jäkla massa vatten när man ska avisa med hetvatten och det har i nuläget ingenstans att ta vägen...
«
Senast ändrad: 08 januari 2011, 23:51:23 av fein
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Fujitsu
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Isbildning på utomhusdelen
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 675
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
Smurfen.
Pumpens
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info