0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Ja, har man rätt värmekurva så tillför inte innegivaren speciellt mycket rent ekonomiskt. Däremot är det ju värt en del att sambon är nöjd...
Citat från: purjo__ skrivet 13 januari 2011, 08:04:09Ja, har man rätt värmekurva så tillför inte innegivaren speciellt mycket rent ekonomiskt. Däremot är det ju värt en del att sambon är nöjd...En sanning med modifikation. Funktionen på den här givaren är inte lika mot tex Boschs innegivare. Då menar jag inte att den här är bättre.Den kan nog spara lite men också kosta mer. Placeringen är VÄLDIGT viktig har jag märkt.Gårdagens förbrukning blev ca 53kWh med -2 i snitt. Ska labba lite med nattsänkning mm för att se om det blir mer eller mindre. /Raptor
Citat från: Raptor skrivet 13 januari 2011, 08:39:07Citat från: purjo__ skrivet 13 januari 2011, 08:04:09Ja, har man rätt värmekurva så tillför inte innegivaren speciellt mycket rent ekonomiskt. Däremot är det ju värt en del att sambon är nöjd...En sanning med modifikation. Funktionen på den här givaren är inte lika mot tex Boschs innegivare. Då menar jag inte att den här är bättre.Den kan nog spara lite men också kosta mer. Placeringen är VÄLDIGT viktig har jag märkt.Gårdagens förbrukning blev ca 53kWh med -2 i snitt. Ska labba lite med nattsänkning mm för att se om det blir mer eller mindre. /RaptorJo, men har du samma temperatur inne (och inga andra värmekällor) så blir det ju exakt samma förbrukning oavsett hur du reglerar temperaturen.
Jo lite högt kanske,men jag är rätt nöjd ändå. Med tanke på att jag bor i ett gammalt hus (endast vinden är tilläggs isolerad)som nästan är 100kvm större än ditt Raptor.Då tänker jag enbart Zubadan värme.Men hur som haver,jag tror att vi ger dem övriga märkena här på forumet en riktig tuff match ialla fall.Enl.mina beräkningar så är våra luft-vatten till stor del likvärdiga med jordvärme pumparna,då har vi ändå sluppit att plöja slang.//Zubadan hela dan//Thommy Johansson