0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
2.1 Om temperaturen på givare T2 är lägre än lägsta temperatur för envelopestopp. Återgår om temperaturen på givare T2 är högre än lägsta temperatur för envelopestopp under 30 minuter.Trolig orsak: Låg utetemperatur.
Hej alla och tack för svar!Vet inte vad cirkulationspumparna är inställda på för läge tyvärr,Vi kan tyvärr ingenting om värmepumpar så vi har inte vågat oss på att ändra inställningar själva. De enda inställningar vi har på pumpen är "ändra temperatur" "öka varmvattenproduktion" och "temperaturer" Vi hoppades på att serviceteknikerna skulle hjälpa oss med detta och gå igenom inställningarna. Det var huvudanledningen till att vi valde IVT då vi fastnade för Nöjd kund Garantin. Tyvärr har vi inte märkt av den så mycket än då vi får luddiga svar och olika svar beroende på vem man får tag på hos IVT/installatören.
Enligt mina erfarenheter och slutsatser så stannar den inte alls när T2 (utetempen) når -20, utan när T11 (förångartempen) når -20 grader. Enligt fabriksinställningarna så startar en avfrostning när T11 är 6 grader lägre än T12 (insugstempen), vilket i praktiken betyder att pumpen stannar vid -14 (om den inte precis har avfrostat och utetempen sjunker snabbt. Då kan den gå några grader lägre).Jag har justerat ner maximal tillåten skillnad mellan T2 och T11 till 4 grader, så nu går pumpen till -16 på bekostnad av lite fler avfrostningar.
CiteraEnligt mina erfarenheter och slutsatser så stannar den inte alls när T2 (utetempen) når -20, utan när T11 (förångartempen) når -20 grader. Enligt fabriksinställningarna så startar en avfrostning när T11 är 6 grader lägre än T12 (insugstempen), vilket i praktiken betyder att pumpen stannar vid -14 (om den inte precis har avfrostat och utetempen sjunker snabbt. Då kan den gå några grader lägre).Jag har justerat ner maximal tillåten skillnad mellan T2 och T11 till 4 grader, så nu går pumpen till -16 på bekostnad av lite fler avfrostningar.Bosch och IVT borde väl vara funktionsmässigt likadana. T2=-20,1°C och pumpen stannar, som de skriver under punkt 2.1.Tror inte att T11/T12 är inblandade.Däremot har jag iakttagit att, när T12 ligger konstant vid -16,5/-17,5°C, åker T11 JoJo mellan -18°C och -25°C på en/två minuter. T2 just nu -16,5°C.
Hej alla och tack för svar!Vet inte vad cirkulationspumparna är inställda på för läge tyvärr,Vi kan tyvärr ingenting om värmepumpar så vi har inte vågat oss på att ändra inställningar själva. De enda inställningar vi har på pumpen är "ändra temperatur" "öka varmvattenproduktion" och "temperaturer" Vi hoppades på att serviceteknikerna skulle hjälpa oss med detta och gå igenom inställningarna. Det var huvudanledningen till att vi valde IVT då vi fastnade för Nöjd kund Garantin. Tyvärr har vi inte märkt av den så mycket än då vi får luddiga svar och olika svar beroende på vem man får tag på hos IVT/installatören.Vad rekomenderar ni att vi ska göra? Det känns ju oerhört fel att man ska behöva stänga av strömmen flera gånger per dygn för att en pump för ca 90 000 ska fungera...MVHHelena och Joey
Ja, man kan tycka det. Men, tittar man på min loggning så ser det ganska solklart ut tycker jag. Jag läser från CanBus'en, så det är inga extra tempgivare, utan exakt de temperaturer som Regon ser.
CiteraJa, man kan tycka det. Men, tittar man på min loggning så ser det ganska solklart ut tycker jag. Jag läser från CanBus'en, så det är inga extra tempgivare, utan exakt de temperaturer som Regon ser.Tja, T2 var ju inte boven, som man kan se, men borde vara det. Har du hört med Bosch?Ditt T11 ser iaf ut att vara en jämn kurva.Hos mig åker T11 fortfarande upp och ner, men på en annan nivå idag. T12=-6°C konstant. T11= -12/-14°C (2-3min). T2=-6°C.