0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är tveksam till att rörligt är billigast om man inte eldar ved. Om man har vp så förbrukar man en stor del av elen när den är dyrast.
Och här kör nästan alla på tillsvidarepris och det blir i dagsläget Elpris: 49,00 öre/kWhElskatt: 18,70 öre/kWhMoms: 16,93 öre/kWhTotalt: 84,63 öre/kWh
Citat från: smurfen72 skrivet 09 december 2010, 19:42:06Är tveksam till att rörligt är billigast om man inte eldar ved. Om man har vp så förbrukar man en stor del av elen när den är dyrast. Intressant tanke, du väcker en lätt tveksamhet även hos mig, men bara lätt... Har du någon statistik för att underbygga din tveksamhet eller är det bara en känsla?
Om man har en viss ekonomisk buffert, dvs inte ligger på gränsen till att klara räkningarna varje månad, kan jag fortfarande inte se någon anledning till att binda. Rörligt har alltid varit billigast utslaget på långa tidsperioder, och el är ju faktiskt något man köper varje dag i hela sitt liv... Det kommer alltid vara så att bundet är lite dyrare eftersom elbolagen vill ha betalt för att ta risk, precis som med bundna räntor. Sen är det klart att man om man vill spela på lotteri kan binda, dvs jag betalar en slant (det överpris som elbolaget tar ut) som troligtvis kommer försvinna (eftersom rörligt alltid är biilligare i längden) men som kan ge en stor slant om jag har tur (om nu rörliga elpriset tillfälligt tokrusar uppåt). Att lyckas tajma sina bindningar till de perioder då bundet faktiskt blir billigare är nog lika svårt som att slå index på börsen...
Nu har iallafall Sveriges elförbrukning minskat med 1.2%:http://st.nu/ekonomi/1.2575964-sca-stanger-pappersmaskin
Ja det är för bedrövligt, industrier får slå igen, folk sitter hemma å småfryser i stearinljusets sken samtidigt som den ansvariga centertanten verkar ha gått i gryt. Men hon blir väl utföst i ljuset snart och får offra nån ny eldirektör, eftersom hon som vanligt "inte visste nånting" om sitt ansvarsområde. --/ //gulag
I det här fallet är det väl ovanligt uppenbart att man sparar på att binda över vintern (6 månader) och sen återgå till rörligt över sommaren.Hur det än är går priset inte ner på vintern, alltså inte möjligt att vinna något på rörligt. Och det är då du har två tredjedelar av förbrukningen. Du tänker kanske på bolån?Däremot taket - vilka pristoppar kommer vi att få se i vinter? Läget är vad jag kan förstå betydligt värre än förra vintern.
Nej, jag menar tillsvidarepris.Från Jämtkrafts hemsida: Har du inte gjort ett aktivt val får du automatiskt vårt tillsvidarepris - Lokalpriset. Det är långsiktigt vårt absolut lägsta elpris. Och ett elpris endast för dig som bor inom Jämtkrafts nätområde.