Goddagens! Är ny här på forumet och då jag är helt nollad när det gäller värmepumpar tänkte jag höra om jag kunde få lite experthjälp!
Så här ser förutsättningarna ut: Villa i Täby, sutteränghus där sutterängplanet består av garage (ca 50kvm, termostaten på ca 7-8 grader) samt lite gillestuga/förråd (ca 30kvm, termostaten på ca 15 grader). Övervåningen, där också vp står, är ca 200kvm, normal rumstemperatur. Alltså totalt ca 280kvm uppvärmt, allt med vattenburen golvvärme. Huset är byggt 1995 och är bra isolerat. Vi har på övervåningen en murad öppen spis och en braskamin och i gillestugan ytterligare en braskamin, dock eldar vi inte i dagsläget speciellt ofta. Vi har idag en frånluftsvärmepump Nibe Fighter 310 samt en extra vvberedare, Nibe Compact-CU (vet ej storlek). Jag har på känn att vp kommer att tacka för sig inom en snar framtid och jag tänkte därför be om tips för ny pump. Jag har förstått att 310an är lite för klen för huset?! Vet inte vad vi drar i ren uppvärmning men elförbrukningen ser de senaste 12 månaderna ut som följande, börjar med nov 2009: 2608, 4257, 5251, 4442, 3471, 2325, 1509, 878, 634, 863, 1311, 2382 = totalt 29931 kWh.
Det enklast vore kanske att ersätta med en ny frånluftsvärmepump, antagligen iaf det billigaste alternativet. Vad jag har förstått är det andra alternativet bergvärme. Vad ska jag välja för typ av värmepump (bergvärme/frånluftsvärmepump) och vilken modell passar mina förutsättningar (föredrar nog Nibe eller IVT, då jag har fått för mig att dessa varumärken är väl beprövade och kommer att finnas kvar på marknaden länge)? Finns det andra alternativ/typer av system som är bättre får ni förstås gärna komma med förslag!
Ytterst tacksam för er hjälp.
Hälsningar Thomas