0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kullabacken,Jag håller med dig om att 'VV-höjning=NEJ' är en bra funktion, och det var det jag ville prova.Men att 'VV-höjning=Ja' (default inställning) använder shunten som en växel-ventil och stänger av värmen tycker jag är konstigt, nog borde väl vp fortsätta och shunta ut värme i huset
ja helt riktigt shunten bör inte stänga. och det gör den inte på min ver 09-09-17. där håller shunten normalt börvärde på framledningen.det finns ingen tid man kan ställa in,hur länge den ska stänga shunten?
står ju inget om att den ska fungera som eran i manualen för ecoheat, den är från 2010-09-03.vad jag kan se
efter ca 1tim VV-höjning. kan det vara så att den stänger shunten......har inte sätt det tidigare.
Citat från: kullabacken skrivet 09 december 2010, 04:40:55efter ca 1tim VV-höjning. kan det vara så att den stänger shunten......har inte sätt det tidigare.04:40 Har du suttitt framför vp'n hela natten? version 090917 uppför sig på samma sätt även den på min vp... , men har än bara kört några timmar studs
HejIntressant resonemang om VV-höjningen. Jag har en längre tid haft problem med att hetgastemperaturen stiger upp mot 130º och på sista tiden har pumpen stannat pga för hög hetgastemp innan den kört färdigt. Nu har jag varit i kontakt med värmeservice som var här i går och konstaterade att det var kompressorn som är kass och ska byras.Innan de gav sig iväg berättade killen att han ändrat lite i inställningarna så att pumpen inte varnar för hetgastempen utan bara stannar och räknar ner för en ny start. När jag kollade i inställningarna, upptäckte jag att pannan var nollställd och den senaste versionen på mjukvaran version 10-08-16 var installerad. Nu går pumpen på inkörning 72 timmar, men jag har också fått varianten med VV-höjning, så det passade bra med det här snacket er emellan, så vet jag också nu hur det funkar.En annan sak som jag inte hajar, är hur han gjort i fabriksinställningarna, han har ändrat raden "Larm hetgas ºC 120" till "Stopp hetgas ºC 120".Jag har ändrat stoppet till 125º eftersom pumpen bara går runt 10 minuter och startar 48 ggr på ett dygn om hetgasen bara får gå till 120. Jag har ju haft larmet satt till 130º innan, så om den får gå till 125º nu tills de kommer med en ny kompressor, ska väl inte spela någon roll.//Ronnie