Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?  (läst 50225 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #15 skrivet: 29 november 2010, 01:20:54 »
Hej Göran!  Ja jag tycker att det låter mkt märkligt förstås, har aldrig hört talas om tidigare att en pump skulle ha både äggklocksavfrostning och behovsanpassad avfrostning. Sc:,h
Och så smarta är nog inte ens Fujitsus Nocriapumpar skulle jag tro. ;) De här s.k äggklocksavfrostningarna har väl dessutom inte bara till uppgift att avfrosta pumparna utan avfrostningen har även till uppgift att hämta hem/tillbaka oljan till kompressorn för annars så riskerar man ju ett ev kompressorhaveri på pumpen. Jag tror nog att du får kolla upp detta lite ytterligare isf Göran, för är det som du säger här om jag förstod dig rätt att vid en utetemperatur under -15 ºC så kan pumpen gå hela dagar utan att den avfrostar, och då skulle jag ivf om jag var i dina kläder börja bli riktigt orolig alltså. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #16 skrivet: 29 november 2010, 02:26:03 »
Hej Göran!  Ja jag tycker att det låter mkt märkligt förstås, har aldrig hört talas om tidigare att en pump skulle ha både äggklocksavfrostning och behovsanpassad avfrostning. Sc:,h
Och så smarta är nog inte ens Fujitsus Nocriapumpar skulle jag tro. ;) De här s.k äggklocksavfrostningarna har väl dessutom inte bara till uppgift att avfrosta pumparna utan avfrostningen har även till uppgift att hämta hem/tillbaka oljan till kompressorn för annars så riskerar man ju ett ev kompressorhaveri på pumpen. Jag tror nog att du får kolla upp detta lite ytterligare isf Göran, för är det som du säger här om jag förstod dig rätt att vid en utetemperatur under -15 ºC så kan pumpen gå hela dagar utan att den avfrostar, och då skulle jag ivf om jag var i dina kläder börja bli riktigt orolig alltså. :)

Mvh Raffen.

Hej Raffen!

Jag kan ge dig min upplevelse av pumpen, och som sagt vid minus 15 o kallare ligger avfrostnings intervallen mellan 30 - 40 min.
Ska mäta exakt lite imorn.

Från 0 till minus 15 så ligger det mellan 40 till 60 min.
Och när det är plus grader ute så ligger det mellan 1 till 4 timmar.

Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #17 skrivet: 29 november 2010, 10:46:22 »
...har aldrig hört talas om tidigare att en pump skulle ha både äggklocksavfrostning och behovsanpassad avfrostning. Sc:,h ...
Den H16 fria E9DKE modellen jag fick har blandning av behov + äggklocka. Mellan låga plusgrader till ca -9ºC är det behovsstyrt med väldigt varierande avfrostningstider, sen kallare än så blir det 40 minuter efter senaste avfrostningens slut.

Avfrostningstiderna har snabbats upp rejält. Idag kan den köra en avfrostning på 3-5 minuter om det är torrt ute (dvs lite frost).
Blötsnötäckt kondensor däremot ger 12minuters avfrostning.

Eller... så har jag glapp i pumpen!!!  tomte::
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #18 skrivet: 29 november 2010, 11:02:14 »
Som vanligt Raffen uttalar sig om sådant han inte någon som helst jävla aning om.
Varför skulle det vara så självklart att inte det skulle kunna gå att ha en behovsstyrd avfrostning i kombination med äggklockeavfrostning?
Förklara det nu Raffen..... gör nu som du brukar och googla fram info för att sedan verka så jävla påläst.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #19 skrivet: 29 november 2010, 13:22:25 »
Om man nu skall uttala sig om produkter som man själv inte har så bör man veta vad man pratar om och inte komma med uppmaningar att "kolla upp" och "att vara orolig".
Vår Nocria fungerar som alla andra här på forumet (utom en då) att tiderna varierar på avfrostningarna beroende på kyla och om den är snötäckt. Och det är INTE var 40:e minut. Så lägg ner påståendet om att det enbart är äggklocka som styr det.
Jag skall göra som ovannämnda inlägg och logga detta med start idag.

MVH
//En som vet
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-åring + 1 0-åring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #20 skrivet: 29 november 2010, 13:29:26 »
För övrigt till trådskaparen. -9 i södra Halland. Börvärde 22°. Uppmätt temperatur i andra sidan av huset 23.6°.
Ingen kyla att tala om i jämförelse men underbart varmt och gott har vi här inomhus. 21.82 kWh förbrukning i lördags vilket ger ett snitt på 0.91 kW/h.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-åring + 1 0-åring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #21 skrivet: 29 november 2010, 13:35:59 »
Hej Göran

Om det går åt 100 kWh per dygn vid -32 så matar du ut ca 4200 W. Det betyder att ditt hus vill ha ca 87 W per grads skillnad inne/ute. Jag har räknat med en tröskel vid +16 inomhus. Det är med andra ord ganska energisnålt.

Om du säger att din värmepump förbrukar 2200 W och att den klarar uppvärmningen ner till -25 där energibehovet är 87 X (25+16) = 3567 W så borde COP bli 1,6.

Men ofta kan man inte räkna riktigt så med luftluftvärmepumpar eftersom det bildas kallare partier i huset, speciellt runt fönster och i hörn samt att det bildas en skiktning där det bildas ett kallare skikt nära golvet p g a kallras från fönstren. Detta minskar värmeläckaget från huset. Ofta syns detta inte på termometern eftersom man inte brukar ha den liggande på golvet under soffan. Det motsatta gäller för vattenburen värme, då ökar värmeläckaget från fönster och från väggen under fönstren eftersom en del av värmen läcker genom ytterväggen bakom radiatorn. Det syns tydligt om man kör värmekamera. Det är anledningen till att så många LLVP-ägare (däribland jag själv) får bra förbrukning i jämförelse med ex bergvärme. Man ändrar värmebilden i hela huset.

Jag är inte överraskad att du klarar -25 grader med en Nocria. Förmodligen hade du klarat hela din uppvärmning ner till -30 med 2200 W från en elfläkt så länge den är centralt placerad. Jag klarar själv -22 grader med 2 pyttemaskiner, och jag har 125 kvm. Ditt COP är nog högst 1 vid de temperaturer du nämner.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #22 skrivet: 29 november 2010, 14:08:22 »
Hej

Jag kan dra ett exempel, och det är en soffa som står under ett dubbelfönster. Säg att det är 3-glas med U-värde 1,8; 2 kvadrat. Väggen är ca 20 cm tjock med U-värde 0,2. 2 kvadrat den också. -20 grader ute.

Bakom soffan står en radiator som är påslagen. Radiatorn suger upp kall luft från golvet och skickar upp den mot fönstret som i jämförelse med resten av konstruktionen har ett mycket högt U-värde. Det är säkert i snitt 40 grader varmt bakom soffan och 30 grader upp mot fönstret.

Nu stänger man av radiatorn. Luftflödet vänder. Fönstret kyler av luften som rinner ner bakom soffan och ut längs golvet. Nu är det bara 10 grader varmt bakom soffan och mot fönstret, men det märker man ju inte genom soffan, den är för välisolerad. I detta fall ingår soffan indirekt i klimatskölden.

På hela väggen bakom soffan har man minskat värmeförlusterna. Fönstret läckte ca 180 W med radiatorn igång, med avslagen radiator läcker det 108 W. Väggen läckte 24 W med radiatorn igång och 12 W med avslagen radiator. Hoppsan, det försvann (180+24)-(108+12)=84 W. Om den kalla luften sedan rinner ut på golvet och sänker temperaturen med 2 grader närmast golvet, och eftersom U-värdet i golvet är......och längst bort i hörnet är det 3 grader kallare, på en yta av 6 kvm etc etc etc bla bla.

Jag skulle säkert kunna räkna ut skillnaden mellan radiatorvärme och en LLVP, men huvudsaken är väl att man förstår principerna och att det är svårt att jämföra och att man ofta överskattar t ex COP på en LLVP.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #23 skrivet: 29 november 2010, 19:30:01 »
Hej Gano och Raffen  *vinkar*

Jag återkommer med kommentarer lite senare (måste iväg + att jag skriver långsamt)  Tack så länge

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #24 skrivet: 29 november 2010, 20:18:26 »
Som vanligt Raffen uttalar sig om sådant han inte någon som helst jävla aning om.
Varför skulle det vara så självklart att inte det skulle kunna gå att ha en behovsstyrd avfrostning i kombination med äggklockeavfrostning?
Förklara det nu Raffen..... gör nu som du brukar och googla fram info för att sedan verka så jävla påläst.

//Krister

Det var väldigt vad du var på hugget idag Krister, du har väl inte fått däng av tanten i helgen bara! ;) Dessutom så tänkte jag kolla lite och se om du var vaken, och det var du ju. :D
Självklart så kan man säga att alla avfostningar på alla förekommande pumpar är behovsstyrda i den meningen att behövs det ingen avfrostning så sker givetvis ingen sådan heller, och avfrostningsbehov uppstår då normalt på pumparna från några + ºC och nedåt i utetemp.
När det gäller Nocrians äggklocksavfrostningar så köpte jag Görans beskrivning av dessa från ca -15 ºC och kallare eftersom avfrostningarna då även är avsedda för att skydda pumpen/kompressorn genom att den också har till uppgift att hämta hem/tillbaka oljan till kompressorn under den proceduren. Men vad jag inte köpte var att pumpen över -15 ºC kunde gå kanske hela dagen utan avfrostningar, när man säger hela dagen så pratar man om ca 8-10 timmar eller rent av kanske 12 timmar, och att Nocrian skulle fixa detta helt utan avfrostningar under så lång tid med en utetemp på ca 8-10 eller rent av kanske 12 minusgrader det tror jag inte på alls måste jag säga. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #25 skrivet: 29 november 2010, 21:13:01 »
Som vanligt Raffen uttalar sig om sådant han inte någon som helst jävla aning om.
Varför skulle det vara så självklart att inte det skulle kunna gå att ha en behovsstyrd avfrostning i kombination med äggklockeavfrostning?
Förklara det nu Raffen..... gör nu som du brukar och googla fram info för att sedan verka så jävla påläst.

//Krister

Det var väldigt vad du var på hugget idag Krister, du har väl inte fått däng av tanten i helgen bara! ;) Dessutom så tänkte jag kolla lite och se om du var vaken, och det var du ju. :D
Självklart så kan man säga att alla avfostningar på alla förekommande pumpar är behovsstyrda i den meningen att behövs det ingen avfrostning så sker givetvis ingen sådan heller, och avfrostningsbehov uppstår då normalt på pumparna från några + ºC och nedåt i utetemp.
När det gäller Nocrians äggklocksavfrostningar så köpte jag Görans beskrivning av dessa från ca -15 ºC och kallare eftersom avfrostningarna då även är avsedda för att skydda pumpen/kompressorn genom att den också har till uppgift att hämta hem/tillbaka oljan till kompressorn under den proceduren. Men vad jag inte köpte var att pumpen över -15 ºC kunde gå kanske hela dagen utan avfrostningar, när man säger hela dagen så pratar man om ca 8-10 timmar eller rent av kanske 12 timmar, och att Nocrian skulle fixa detta helt utan avfrostningar under så lång tid med en utetemp på ca 8-10 eller rent av kanske 12 minusgrader det tror jag inte på alls måste jag säga. :)

Mvh Raffen.


-10.9° 12o drifttid-15 avfrostning, 80-15 och 120-15. Så såg kvällens avfrostningar ut här Raffen.
MVH
//Thomas
« Senast ändrad: 30 november 2010, 07:27:41 av thpagu »
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-åring + 1 0-åring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #26 skrivet: 01 december 2010, 22:14:25 »
jag undrar om nån har provat att ha pumpen igång i temperaturer under -35? typ -40? om nån nu har en pump så långt upp i landet...
det borde ju bli negativt COP på pumpen då... under cop 1 alltså..

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #27 skrivet: 02 december 2010, 07:45:12 »
jag undrar om nån har provat att ha pumpen igång i temperaturer under -35? typ -40? om nån nu har en pump så långt upp i landet...
det borde ju bli negativt COP på pumpen då... under cop 1 alltså..

Absolut jag stannar endast mina pumpar under sommaren utom de dagar jag kör ac.
Men har ingen aning om cop men effekten räcker då iaf till på Nocria för att värma garaget,torkrummet,tvättstugan,hallen och ett förråd. Har aldrig behövt stöttat Nocrian med någon annan energikälla än så länge iaf.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #28 skrivet: 02 december 2010, 10:18:20 »
jag undrar om nån har provat att ha pumpen igång i temperaturer under -35? typ -40? om nån nu har en pump så långt upp i landet...
det borde ju bli negativt COP på pumpen då... under cop 1 alltså..

Hej

Nocrian borde uppvisa COP=1 vid -28 grader. Men eftersom man matar in så mycket som 2200 W så får man ju ut lika mycket, d v s 2200 W. Och sedan tar det lite tid för hela systemet att kylas ner (möbler+ byggnaden i helhet), vilket gör att man kan klara sig i flera dagar medan tempen sakta, sakta faller inomhus. Börjar man på +22,5 inomhus så har man ju en buffert så att säga. Å andra sidan tar det ju lång tid att jobba upp allting igen. Dessutom inträder ju en variabel till, och det är att COP och avgiven effekt ökar då inomhusluftens temperatur sjunker.

Det borde vara väldigt sällan som medeltempen ligger under -30 under några längre perioder. Så står man ut med lite variationer inomhus med lite kallare nattetid och lite varmare på eftermiddagen (när den lyckats hämta hem tempsänkningen) så kan man väl påstå att den ger värme i alla vägen. Men fysikens lagar gäller även LLVP:ar trots att man kan få intrycket av motsatsen här på forumet ibland.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: kylan är här i norr, hur funkar -30 pumparna?
« Svar #29 skrivet: 02 december 2010, 10:36:13 »
jag undrar om nån har provat att ha pumpen igång i temperaturer under -35? typ -40? om nån nu har en pump så långt upp i landet...
det borde ju bli negativt COP på pumpen då... under cop 1 alltså..

Hej

Nocrian borde uppvisa COP=1 vid -28 grader. Men eftersom man matar in så mycket som 2200 W så får man ju ut lika mycket, d v s 2200 W. Och sedan tar det lite tid för hela systemet att kylas ner (möbler+ byggnaden i helhet), vilket gör att man kan klara sig i flera dagar medan tempen sakta, sakta faller inomhus. Börjar man på +22,5 inomhus så har man ju en buffert så att säga. Å andra sidan tar det ju lång tid att jobba upp allting igen. Dessutom inträder ju en variabel till, och det är att COP och avgiven effekt ökar då inomhusluftens temperatur sjunker.

Det borde vara väldigt sällan som medeltempen ligger under -30 under några längre perioder. Så står man ut med lite variationer inomhus med lite kallare nattetid och lite varmare på eftermiddagen (när den lyckats hämta hem tempsänkningen) så kan man väl påstå att den ger värme i alla vägen. Men fysikens lagar gäller även LLVP:ar trots att man kan få intrycket av motsatsen här på forumet ibland.

MVH/Gano

Sen så är ju max input inte 2200 W för Nocrian utan snarare runt 3 kW när Hi-Power läget används. Det är ju då 9.1 kW som kommer ut under idealiska förhållanden då. Jag har uppmätt strax under 3.2 kW som mest när jag använt Hi-Powerläget.
Och då går det undan med höjningen av temperaturen inomhus.

MVH
//THomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-åring + 1 0-åring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!