0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Göran! Ja jag tycker att det låter mkt märkligt förstås, har aldrig hört talas om tidigare att en pump skulle ha både äggklocksavfrostning och behovsanpassad avfrostning. Och så smarta är nog inte ens Fujitsus Nocriapumpar skulle jag tro. De här s.k äggklocksavfrostningarna har väl dessutom inte bara till uppgift att avfrosta pumparna utan avfrostningen har även till uppgift att hämta hem/tillbaka oljan till kompressorn för annars så riskerar man ju ett ev kompressorhaveri på pumpen. Jag tror nog att du får kolla upp detta lite ytterligare isf Göran, för är det som du säger här om jag förstod dig rätt att vid en utetemperatur under -15 ºC så kan pumpen gå hela dagar utan att den avfrostar, och då skulle jag ivf om jag var i dina kläder börja bli riktigt orolig alltså. Mvh Raffen.
...har aldrig hört talas om tidigare att en pump skulle ha både äggklocksavfrostning och behovsanpassad avfrostning. ...
Som vanligt Raffen uttalar sig om sådant han inte någon som helst jävla aning om.Varför skulle det vara så självklart att inte det skulle kunna gå att ha en behovsstyrd avfrostning i kombination med äggklockeavfrostning?Förklara det nu Raffen..... gör nu som du brukar och googla fram info för att sedan verka så jävla påläst.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 29 november 2010, 11:02:14Som vanligt Raffen uttalar sig om sådant han inte någon som helst jävla aning om.Varför skulle det vara så självklart att inte det skulle kunna gå att ha en behovsstyrd avfrostning i kombination med äggklockeavfrostning?Förklara det nu Raffen..... gör nu som du brukar och googla fram info för att sedan verka så jävla påläst.//KristerDet var väldigt vad du var på hugget idag Krister, du har väl inte fått däng av tanten i helgen bara! Dessutom så tänkte jag kolla lite och se om du var vaken, och det var du ju. Självklart så kan man säga att alla avfostningar på alla förekommande pumpar är behovsstyrda i den meningen att behövs det ingen avfrostning så sker givetvis ingen sådan heller, och avfrostningsbehov uppstår då normalt på pumparna från några + ºC och nedåt i utetemp.När det gäller Nocrians äggklocksavfrostningar så köpte jag Görans beskrivning av dessa från ca -15 ºC och kallare eftersom avfrostningarna då även är avsedda för att skydda pumpen/kompressorn genom att den också har till uppgift att hämta hem/tillbaka oljan till kompressorn under den proceduren. Men vad jag inte köpte var att pumpen över -15 ºC kunde gå kanske hela dagen utan avfrostningar, när man säger hela dagen så pratar man om ca 8-10 timmar eller rent av kanske 12 timmar, och att Nocrian skulle fixa detta helt utan avfrostningar under så lång tid med en utetemp på ca 8-10 eller rent av kanske 12 minusgrader det tror jag inte på alls måste jag säga. Mvh Raffen.
jag undrar om nån har provat att ha pumpen igång i temperaturer under -35? typ -40? om nån nu har en pump så långt upp i landet...det borde ju bli negativt COP på pumpen då... under cop 1 alltså..
Citat från: Oskar P. skrivet 01 december 2010, 22:14:25jag undrar om nån har provat att ha pumpen igång i temperaturer under -35? typ -40? om nån nu har en pump så långt upp i landet...det borde ju bli negativt COP på pumpen då... under cop 1 alltså..HejNocrian borde uppvisa COP=1 vid -28 grader. Men eftersom man matar in så mycket som 2200 W så får man ju ut lika mycket, d v s 2200 W. Och sedan tar det lite tid för hela systemet att kylas ner (möbler+ byggnaden i helhet), vilket gör att man kan klara sig i flera dagar medan tempen sakta, sakta faller inomhus. Börjar man på +22,5 inomhus så har man ju en buffert så att säga. Å andra sidan tar det ju lång tid att jobba upp allting igen. Dessutom inträder ju en variabel till, och det är att COP och avgiven effekt ökar då inomhusluftens temperatur sjunker.Det borde vara väldigt sällan som medeltempen ligger under -30 under några längre perioder. Så står man ut med lite variationer inomhus med lite kallare nattetid och lite varmare på eftermiddagen (när den lyckats hämta hem tempsänkningen) så kan man väl påstå att den ger värme i alla vägen. Men fysikens lagar gäller även LLVP:ar trots att man kan få intrycket av motsatsen här på forumet ibland.MVH/Gano