0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: thpagu skrivet 03 december 2010, 13:10:53Citat från: Raffen skrivet 03 december 2010, 12:20:26Hej Thomas! Ja ang ev sarkasm så visste jag faktiskt inte alls om att Nocrian hade ett element i innerdelen. Däremot så utgick jag ifrån att den i likhet med alla andra pumpar har en värmeväxlare i innerdelen. Så du menar alltså att pumpen drar precis samma dvs ca 3,2 kw på Hi-Power läget oavsett om det är 0 ºC eller -19 ºC i utetemp märkligt isf tycker jag för även med denna tempskillnad så skulle detta märkas en hel del på elförbrukningen isf anser jag. Mvh Raffen.Det är ett korrekt antagande Raffen. Jag gör som jag gjorde med avfrostningarna. Jag testar en gång till. Läste du mitt test av avfrostningarna som jag gjorde häromkvällen angående fler märkliga saker med Nocrian?? Att det är inte äggaklocka som gäller enbart utan även behovsavfrostningar. För normala Nocriapumpar då som fungerar bör tilläggas eftersom en på forumet har avfrostningar var 30 minut. Men det är tydligen självvalt så då lägger jag inte så stort värde av det.Sarkasm när den är som tydligast.MVH//ÄggaklockanDet här borde väl gälla även för L/L-pumpar?http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37681.msg350157#msg350157
Citat från: Raffen skrivet 03 december 2010, 12:20:26Hej Thomas! Ja ang ev sarkasm så visste jag faktiskt inte alls om att Nocrian hade ett element i innerdelen. Däremot så utgick jag ifrån att den i likhet med alla andra pumpar har en värmeväxlare i innerdelen. Så du menar alltså att pumpen drar precis samma dvs ca 3,2 kw på Hi-Power läget oavsett om det är 0 ºC eller -19 ºC i utetemp märkligt isf tycker jag för även med denna tempskillnad så skulle detta märkas en hel del på elförbrukningen isf anser jag. Mvh Raffen.Det är ett korrekt antagande Raffen. Jag gör som jag gjorde med avfrostningarna. Jag testar en gång till. Läste du mitt test av avfrostningarna som jag gjorde häromkvällen angående fler märkliga saker med Nocrian?? Att det är inte äggaklocka som gäller enbart utan även behovsavfrostningar. För normala Nocriapumpar då som fungerar bör tilläggas eftersom en på forumet har avfrostningar var 30 minut. Men det är tydligen självvalt så då lägger jag inte så stort värde av det.Sarkasm när den är som tydligast.MVH//Äggaklockan
Hej Thomas! Ja ang ev sarkasm så visste jag faktiskt inte alls om att Nocrian hade ett element i innerdelen. Däremot så utgick jag ifrån att den i likhet med alla andra pumpar har en värmeväxlare i innerdelen. Så du menar alltså att pumpen drar precis samma dvs ca 3,2 kw på Hi-Power läget oavsett om det är 0 ºC eller -19 ºC i utetemp märkligt isf tycker jag för även med denna tempskillnad så skulle detta märkas en hel del på elförbrukningen isf anser jag. Mvh Raffen.
Det här med avfrostningarna har jag redan svarat på Thomas (avfrostad ), det är bara att läsa mitt tidigare inlägg i tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37499.msg348215#msg348215 Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 03 december 2010, 14:27:34Det här med avfrostningarna har jag redan svarat på Thomas (avfrostad ), det är bara att läsa mitt tidigare inlägg i tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37499.msg348215#msg348215 Mvh Raffen.Ja jag vet det. Vill bara reta dig lite.MVH//3.2 kW Element
Citat från: thpagu skrivet 03 december 2010, 14:34:01Citat från: Raffen skrivet 03 december 2010, 14:27:34Det här med avfrostningarna har jag redan svarat på Thomas (avfrostad ), det är bara att läsa mitt tidigare inlägg i tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37499.msg348215#msg348215 Mvh Raffen.Ja jag vet det. Vill bara reta dig lite.MVH//3.2 kW ElementJo jag förstod nog det Thomas! Och jag brukar ju varva upp er lite ibland här också, och i det här fallet med avfrostningarna så lyckades jag verkligen få igång dig. Mvh Raffen.
Vår Nocria i -18 avfrostar varje 30 min! Vare de behövs eller ej..
I ca -10 minus avfrostar dessa pumpar varje 30 min! Läs under Nocrians tråd, varje stackare säger samma sak om avfrostning var 30' e min, och jag har ingen trågvärme, för dessa pumpar skiter i frost och is, de verkar avfrosta enligt kurva efter utetemp, ju kallare ju fler tätare intervall på avfrostningen, hyffsat värdelöst!
Finns det någon som har tillgång till logiken bakom hur nocrian avfrostar så kan vi få ett slut på käbblet om detta.Har man ingen värmekabel i tråget så har man inte en värmepump, då har man en AC.
Har läst i detta forum att flera Nocria avfrostar varje 30 min vid -10 och kallare, men varmare ute mindre avfrostningar, för mig är det skitsamma.