Hejsan är ny på forumet med ett Thermia Villa 55 system. (mark-/jordvärme).
Lite fakta om huset:
1plans villa på 150kvm i Norrbotten mellan Boden och Luleå. Krypgrund.
Thermia Villa 55 installerad år 2000.
Har ägt huset i drygt 3år och har inte haft så stora problem med värmen tills denna kalla vintern med väldigt lite snö. Har fått skottat upp snö mot huset alla år för att få det varmare men denna vinter hittills har varit snöfattigt. Vi har idag ca 15cm snö och det har inte varit så här kallt sedan 80-talet.
Under dessa år har jag inte brytt mig så mycket på min Thermia - det har helt enkelt fungerat riktigt bra (i min lilla värld) men har läst lite mer och insett att jag borde ha lärt mig detta för att få ner kostnaderna ännu mera och få ett så effektivt system som möjligt. På min display har jag sett "Hög retur" i stort sett alltid och trott att det har varit normalt
Den senaste tiden har vi haft runt -20C och inner temperaturen har legat mellan +15.5c - +18.5C så jag ändrade till fabriksinställningar enligt det häfte jag har.
http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/villa-skotselanvisningar.pdfTabell 7: Grundinställningar
Inställning Fabriksinställning Inställning specifikt för kunden
RUM 20°C
DRIFT AUTO
KURVA 40°C
MIN 10°C
MAX 55°C
KURVA 5 0°C
KURVA 0 0°C
KURVA -5 0°C
VÄRMESTOPP 17°C
SÄNKNING 3°C
Vi fick det varmare i huset mellan +18.5C - +20.5C men ibland så ser jag "HÖG RETUR" och att "el-patronen" går igång. Denna "el-patron" har jag aldrig sett gå igång förr. Har försökt justerat värmekurvan mellan 31-37 men det blir antingen kallt ner till +15.5C eller så får jag "HÖG RETUR" och "el-patronen" går igång.
Radiatorerna / elementen är 13st i antal och alla är fullt öppna och jag har även kollat att "stiftet" inte är intryckt. I 2 fall så var dom intryckta, men en lätt knackning med en hammare så öppnades dom upp. Trotts detta så har jag bara 6st som är varma dom andra är ljumma.
Jag hittar ingen information om värmekurvor till denna Thermia Villa 55 eller hur jag kan optimera mitt system, men hoppas ni här på detta forum kan ge mig lite mer information hur jag ska göra.
Bifogar en enkel bild med hur huset ser ut och markerat med rött på dom varma elementen och blått med dom ljumma och den svarta rektangeln är min Thermia.