Hej alla, detta är mitt första inlägg på forumet!
Det gäller en 360P som inte sätter igång tillsatsen. Tillsatssymbolen på displayen ("blixten"), som gäller elpatronen, blinkar till nån halvsekund ibland och det är något som klickar, i dubbel bemärkelse. Det klickar till, men symbolen försvinner alltså igen direkt. Framledningstemperaturen blir 35 grader och börvärdet är 53 grader. Ute har det varit mellan -10 och -5 grader idag. (Situationen räddas av en vedkamin som eldar hela dan.) Kompressorn går bra som vanligt. Allt talar alltså för att det är nåt fel på driften av elpatronen.
Värmepumpen värmer den ena lägenheten i ett parhus, dvs en hel vägg gränsar mot en annan lägenhet. Lägenheten är på 145 m2 i två plan, alltså entre och övervåning. Huset byggdes 1990 och är alltså rätt bra isolerat. Värmepumpen är några få år gammal och har gått perfekt hittills.
Det står inget felmeddelande på displayen. Detta gör att jag inte hittar något i manualen angående felsökning av detta.
Jag har kollat att alla lägenhetens säkringar är ok, inklusive huvudsäkringar. När vi prövade att starta om den, var den helt av några minuter (vilket jag antar är helt korrekt), och därefter startade kompressorn och sedan visades tillsatssymbolen i 18 sekunder, innan den verkade ge upp den.
Jag vore väldigt tacksam för en dialog här på forumet om detta problem. Jag har väldigt liten praktisk erfarenhet av värmesystem, så svara gärna idiotsäkert :-) men förklara gärna ändå...
Det är lite konstigt att det blir fel på just elpatronen av allting, den har ju inga rörliga delar. Hur bör jag tänka?
Tacksam för alla svar.