Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 360P, eltillsatsen gÃ¥r inte igÃ¥ng.  (läst 5574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teori är lätt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej alla, detta är mitt första inlägg på forumet!

Det gäller en 360P som inte sätter igång tillsatsen. Tillsatssymbolen på displayen ("blixten"), som gäller elpatronen, blinkar till nån halvsekund ibland och det är något som klickar, i dubbel bemärkelse. Det klickar till, men symbolen försvinner alltså igen direkt. Framledningstemperaturen blir 35 grader och börvärdet är 53 grader. Ute har det varit mellan -10 och -5 grader idag. (Situationen räddas av en vedkamin som eldar hela dan.) Kompressorn går bra som vanligt. Allt talar alltså för att det är nåt fel på driften av elpatronen.

Värmepumpen värmer den ena lägenheten i ett parhus, dvs en hel vägg gränsar mot en annan lägenhet. Lägenheten är på 145 m2 i två plan, alltså entre och övervåning. Huset byggdes 1990 och är alltså rätt bra isolerat. Värmepumpen är några få år gammal och har gått perfekt hittills.

Det står inget felmeddelande på displayen. Detta gör att jag inte hittar något i manualen angående felsökning av detta.

Jag har kollat att alla lägenhetens säkringar är ok, inklusive huvudsäkringar. När vi prövade att starta om den, var den helt av några minuter (vilket jag antar är helt korrekt), och därefter startade kompressorn och sedan visades tillsatssymbolen i 18 sekunder, innan den verkade ge upp den.

Jag vore väldigt tacksam för en dialog här på forumet om detta problem. Jag har väldigt liten praktisk erfarenhet av värmesystem, så svara gärna idiotsäkert :-) men förklara gärna ändå...

Det är lite konstigt att det blir fel på just elpatronen av allting, den har ju inga rörliga delar. Hur bör jag tänka?

Tacksam för alla svar.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360P, eltillsatsen går inte igång.
« Svar #1 skrivet: 28 november 2010, 13:56:10 »
Jag gissar på temperaturbegränsaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Teori är lätt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tack för idén. Vi kollade, och den hade inte löst ut. Vi är säkra på att inget av larmen har gått (dvs inget larm har råkat kvitterats).

Vi får hyra in nån som tittar på det, men om nån har någon mer ide, säg bara till.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360P, eltillsatsen går inte igång.
« Svar #3 skrivet: 29 november 2010, 07:40:16 »
Det kan vara effektvakten som slår ifrån elpatronerna.
Kolla vad det står i menyerna från 8.3.1 till 8.3.5 (välj först U i 8.1.1).
Kolla att rätt amperetal är inställt (det ska vara huvudsäkringarna).
Kolla även att stömmen i 8.3.3-8.3.5 ser rimlig ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Teori är lätt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej igen. Tack för ditt engagemang.

De inställningar som jag ser är följande:
8.31 Elpanna = Nej
(vilket är rätt, eftersom Ja skulle betyda blockering av kompressorn.)
8.32 Cirkulationspump = Till
Den meny är slut där bortsett från 8.34 Åter.
8.61 Ström fas 1 = Lågt
8.62 Ström fas 2 = Lågt
8.63 Ström fas 3 = Lågt
8.64 Omsättning EBV-trafo = 300

"Lågt" verkar fel i mina ögon. ??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360P, eltillsatsen går inte igång.
« Svar #5 skrivet: 29 november 2010, 21:26:50 »
Hej!
Du har en lite äldre modell där man ställer in huvudsäkringsstorlek på ratt (100) bakom mittersta frontluckan.
Du kan ju kontrollera att den är rätt inställd.
Låg ström tyder på att antingen är effektvakten inte inkopplad eller så är strömmen för låg för att 360:n ska klara att mäta den.

Men jag börjar tro att det är nått fel på antingen relä eller styrkort.
Du måste nog ta hem en elektriker för att kolla upp grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Teori är lätt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Du hade rätt. En elektriker var här och bytte styrkortet. Nu fungerar det.

Knepigt att ett så simpelt kort upphör att fungera efter 7 år utan mekaniskt slitage.

Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!