0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man har 28mm dubbel kulvert så förlorar man ca 13W per meter enligt Maxithermom man har enkel rör är förlusten 16W per meter och rörSå för att vara riktigt pessimistisk så har du just nu en förlust på ca 16W +16W * 20meter *24timmar = ca15kWh per dygn.Denna förlust kommer du att ha oavsett om du har din 290AW i garaget eller i huset och värmepumpen på befintlig plats.Den största nackdelen som jag ser med att ha 290AW i garaget är varmvattnetHar du VVC (varmvattencirkulation) eller får du spola fram värmen?
rören är isolerade med vanlig grå rörisolering som man trär över varje rör
Ja, absolut! Jag håller helt med. Vi kommer att flytta hela rasket närmre huset så fort min VVSare kan ta sig an det. Det känns som absolut bästa lösningen för bättre värme och ekonomi. Att IVT rekommenderar upp till 20 meter är för mig en gåta, åtminstone i vårt fall.Dessutom har vi ingen värme alls på sista elementet på slingan på övervåningen och har inte haft på 4 år. Jag har trott att det varit fel på elementet och bytte det för ett tag sen till ett nytt, men ingen skillnad. Det spelar ingen om jag ökar cikulationspumpen eller om bartrycket höjs markant. Min Barmätare på 290AW går konstant upp 1,5 bar per dygn från 1 bar till 2,5 bar av sig själv så jag måste tömma vatten, någon som vet varför det kan vara så??? Det har börjat sen det blev minusgrader. (Det är inte fel på barmätaren)Tömmer jag inte så fortsätter trycket att öka konstant vilket medför risk för vattenläckage. Detta har inträffat i förgår nere i källaren (där vi har en brunn) som tur var
Mina rör sitter upp mot oisolerat garagetak samt mot oisolerad garagevägg som är av tegel innan rören kommer in i husets källare. Varje rör är isolerat med gråa skumrör med hål i mitten för kopparröret. Det är totalt fyra rör som går från 290AW in i huset och längden på dessa 4 rör i bredd är minst 20 meter innan dom kommer in i husets källare för vidare transport till våra element i huset.