0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
CiteraFast jag fattar inte riktigt varför den ska tillverka 62° tappvarmvatten helt plötsligt medans den nöjer sig med 50° i normalfallet Just den körningen kanske var en legionella körningDärav den höga temperaturen
Fast jag fattar inte riktigt varför den ska tillverka 62° tappvarmvatten helt plötsligt medans den nöjer sig med 50° i normalfallet
Citat från: Lmf skrivet 17 december 2010, 13:48:47CiteraFast jag fattar inte riktigt varför den ska tillverka 62° tappvarmvatten helt plötsligt medans den nöjer sig med 50° i normalfallet Just den körningen kanske var en legionella körningDärav den höga temperaturenNej, har den funktionen avaktiverad. Den värmer alltid varmvattnet med el till 62° när det börjar bli kallt ute, runt -5, stänger sedan av när den nått 62° och shuntar ut det (har jag fattat det som?) till värmekretsen. Bir det varmare ute slutar den värma vattnet till 62 utan håller varmvattnet till 50°. Ingen aning om det ska vara så eller ej men allt funkar i övrigt och det blir aldrig kallt eller saknas varmvatten iaf.Har just beställt tilläggsisolering till de 15 cm kutterspånet på vinden så får vi om jag slipper sponsra fortum med mer än nödvändigt.
Citat från: straga skrivet 23 december 2010, 23:22:58Det är exakt så det skall fungera - När inte VP'n själv orkar så blandas det in lagom mycket varmvatten från elpannan mha shunten. För att det skall finnas varmvatten att blanda in så värms pannan lite extra av elpatronen när shunten aktiveras.Bode det inte gå att sänka t3 stoppvärde lite till 60 grader bara det inte understiger h värdet ex 54grader ?
Det är exakt så det skall fungera - När inte VP'n själv orkar så blandas det in lagom mycket varmvatten från elpannan mha shunten. För att det skall finnas varmvatten att blanda in så värms pannan lite extra av elpatronen när shunten aktiveras.