0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
UppdateringNu 10 timmar senare ser temperaturerna ut enligt nedan:Pannans temperatur: 60 ºCLaddomatens temperaturer (uppifrån och ner): 60 ºC, 56 ºC och 34 ºCTanktemperaturer (uppe/nere):A: 52 ºC/52 ºCB: 57 ºC/57 ºCC: 59 ºC/30 ºCEfter shunt: 48 ºCRadiatorretur: 34 ºCInnetemperatur: ~20 ºCÄr det enligt er fullt "normalt" att tankarna har tappat temperaturen de har tappat (25-28 grader) på 10 timmar?Anledningen till alla min frågor är för att vi flyttade in i huset för en vecka sedan och förra ägaren påstår att han behövde elda varannan dag en normal vinter och med 22-23 ºC inomhus. Och detta med 5 personer i hushållet (vi är 3) och då eldade han när tankarna kröp ner mot 40 ºC. Om mina temperaturer ovan verkar "normala" så är jag på väg att syna den bluffen...
Jag tycker att du ska ladda varmare i tankarna. Då räcker dem längre.Ladda 95 grader. Jag har en vattenmantlad kamin och jag laddar ibland 95. Normalt 85.Prova det nästa gång du eldar. Kom ihåg att vattens kokpunkt under tryck är högre än 100 grader och om det börjar bubbla så har du ju ett öppet kärl så det är ingen fara./Raptor
Om man ska kunna elda varannan dag med 1500 liters acktankar ska man ha väldigt bra isolerat hus. Tror inte det funkar syna bluffen . Tankarna innehåller ca 87000 watt (90 ºC ny eldat 40 ºC som kallast) dela med antal timmar mellan eldningarna så ser du hur mycket värme du gör av med. Du har ingen strypning på framledningen eller returen du kan strypa in istället för att sänka farten på cp det blir samma sak då slipper du byta cp om det inte hjälper fast det tror jag det gör har inte varit med om nån vedanläggning som är hyfsat installerad som inte skiktar sig.
Fanns det avstängningsventiler runt pumpen? Om det gör det så är det ju baraatt byta på en gång.
Bara en liten undran ? :-[det är inte så att laddomat 21an snurrar hela tidenoch drar runt pann/ack vatten./taiga
Citat från: taiga skrivet 20 november 2010, 23:55:58Bara en liten undran ? :-[det är inte så att laddomat 21an snurrar hela tidenoch drar runt pann/ack vatten./taiga Hur jag jag reda på det?
Citat från: ducken skrivet 21 november 2010, 07:20:36Citat från: taiga skrivet 20 november 2010, 23:55:58Bara en liten undran ? :-[det är inte så att laddomat 21an snurrar hela tidenoch drar runt pann/ack vatten./taiga Hur jag jag reda på det?Lyssna på 21an den ska va tyst