Kopplingen funkar så att under första halvan av rörelsen på 'manöverhandtaget' så pressas kopplingshalvorma mot varandra i en tät förbindelse. Under andra halvan av rörelsen öppnas förbindelserna till rören.
När man kopplar isär sker det motsatta - Först stängs rören, sedan delas halvorna.
För några månader sedan hittade jag en produktbeskrivning för de kopplingar från PArker-Spanner som, bl a, Coolix använder sig av. Tyvärr hittar jag inte det dokumentet nu, men där stod iallafall att gasmängden som läker ut vid varje urkoppling är i storleksordningen 1-2cm3. Vid ihopkoppling är det mindre luft än så som 'smiter in' eftersom ytorna på de två kopplingshalvorna är i stort sett plana Jag har även läst ett spanskt test av kopplingarna (de används till mycket annat än värmepumpar, t ex inom flygindustrin). Där kom man fram till att kopplingarna klarar minst 1000 i- och urkopplingar. Jag kommer inte ihåg vilka förutsättningarna var vid det testet, men användningsområdet var inte värmepumpar...
Sen kan man säkert ha otur om det är högt tryck i systemet och/eller inte är tillräckligt bestämd så att det läcker lite vilket i sn tur fryser oringarna så att det läcker ännu mer, osv... Men, backar man tillbaks kylmediat och låter pumpen vila en stund så skall det inte vara några problem.